וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: אין שינוי במדיניות המכס לישראל

טל שלו

15.8.2012 / 18:50

בעקבות הסערה על הכללת מודיעין-מכבים-רעות מחוץ לשטח ישראל ברשימה החדשה של ישובים הזכאים בפטור ממכס, מבהירים באיחוד האירופי כי "ההודעה מתייחסת לחלק קטן מהעיר"

האיחוד האירופי מבהיר: לא חל כל שינוי במדיניות המכס עבור ישראל. בעקבות הסערה שהתעוררה אתמול עקב הכללת חלקים משטח עיריית מודיעין-מכבים-רעות ברשימת היישובים שאינם נחשבים בשטח ישראל ואינם זכאים להקלות מכס, פרסמה בצהריים (רביעי) נציגות האיחוד בישראל הודעת הבהרה, בה הדגישו כי בפרסום הרשימה "אין כל שינוי במדיניות המכס על מוצרים המיובאים מישראל לאיחוד האירופי, אלא רק המלצה ליבואנים באיחוד לעיין ברשימת מספרי המיקוד, כדי להבטיח שהם אינם דורשים פטור ממכס לו הם אינם זכאים".

בהודעה תקף האיחוד את משרד החוץ הישראלי והבהיר כי "בניגוד להצהרה של משרד החוץ, מודיעין-מכבים-רעות אינה כלולה ברשימה בשלמותה. למעשה, הרשימה מתייחסת רק לשלושה מיקודים – 71724, 71728 ו-71799, המתייחסים לחלק קטן ממודיעין-מכבים-רעות, הנמצא מעבר לקו הירוק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק חלק קטן בחוץ. "שטח ההפקר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע האחרון פרסם האיחוד האירופי רשימה מעודכנת של יישובים שאינם מוגדרים בשטח ישראל לצורכי הקלת מכס, בו נכללו לראשונה גם מודיעין-מכבים-רעות, שכן חלקים משטחי הרשות המקומית מצויים ב"שטח ההפקר" לפי קווי הפסקת הנשק מ-1949. כיוון שמדובר בשטח שבמחלוקת לפי מדיניות האיחוד, החליט האיחוד האירופי למנות אותו ברשימת היישובים שאינם זוכים לפטור ממס. ההחלטה התקבלה בזעם בירושלים, ובמשרד החוץ הביעו מחאה בפני מוסדות האיחוד האירופי בבריסל, ופרסמו הודעה חריפה בה הבהירו כי "האיחוד האירופי מתעלם מהמציאות כשהוא כולל בתחום המחלוקת נושאים ומקומות שכלל אינם מצויים בה".

בישראל כינו את הרשימה "מחטף"

על פי הסכם הסחר החופשי בין ישראל לבין האיחוד, רוב הסחורות המיוצרות בשטח ישראל פטורות ממכס, אך מוצרים שמקורם בהתנחלויות לא נהנים מהקלות, והיצואנים הישראליים נדרשים לפרסם את מספר המיקוד של היישוב בו מיוצר המוצר על תוויתו. בשנה האחרונה, בעקבות לחצים של מדינות חברות באיחוד להחמיר את הפיקוח על המוצרים מההתנחלויות, בוצע עדכון של רשימת היישובים שאינם זכאים לפטור והוחלט להוסיף לצד מספר המיקוד את שם היישוב, וכן הוחלט לפרסמה ברבים לטובת היבואנים האירופים - באתרי האינטרנט של הנציבות האירופית ושל רשויות המכס במדיניות החברות. משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ומשרד החוץ ניהל מגעים עם האיחוד האירופי בניסיון למנוע את השינויים, אך לפי דיווח ב"הארץ", לפני כשבועיים הודיעו נציגי האיחוד על הפסקת המשא ומתן, ועל פרסום מיידי של רשימת היישובים המלאה, הקובעת למעשה תשלום מכס נוסף על מוצרים המיוצרים בשטחים שמחוץ לקו הירוק, וכוללת גם יישובים ברמת הגולן, בקעת הירדן, מזרח ירושלים והגדה המערבית.

במשרד החוץ זעמו אתמול על הפרסום החד צדדי של הרשימה, והאשימו את האיחוד האירופי ב"מחטף" לאור ההפסקה החד צדדית של ההידברות הדיפלומטית בין הצדדים. בהודעה הודגש כי "האיחוד קטע באופן לא מקובל תהליך של משא ומתן עם ישראל בנושא. פעולה זו מעוררת תחושה של מחטף". גם לגבי שאר היישובים הכלולים ברשימה "הגישה האירופית, שאינה חדשה, לא לרוחה של ישראל", אמרו במשרד החוץ, אך הקפידו להדגיש כי לגבי מודיעין מדובר בהנחה מרחיקת לכת, שמעוררת חשש מאתגרים נוספים למעמדה הבינלאומי של העיר, שמצויה ברובה בשטחי הקו הירוק: "כל מי שמכיר את המציאות מבין כי מודיעין היא חלק אינטגרלי ממדינת ישראל, ואין שום ספק באשר לעתידה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ראש הממשלה נתניהו עם קתרין אשטון בפגישה עם הנציבה העליונה לחוץ וביטחון של האיחוד האירופי, ספטמבר 2011. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
אין שינוי במדיניות. ראש הממשלה נתניהו עם שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

בהודעת הבהרה שפרסם היום האיחוד הודגש כי לא חל כל שינוי במדיניות מ-2004, בהתאם להסכם ההתאגדות בין האיחוד האירופי לישראל, המבהיר באמצעות שימוש במספרי מיקוד מאלו מקומות יהיה היצוא לאיחוד האירופי חייב בתשלום מכס. "כדי להבטיח יישום מלא של ההסדר וליצור שקיפות וודאות משפטית עבור יבואנים באיחוד האירופי, פרסמה הנציבות האירופית באוגוסט 2012 הודעה ליבואנים באיחוד האירופי, הכוללת רשימה מעודכנת של מספרי מיקוד אלה. בכך יהיה קל יותר ליבואנים האירופיים לדעת מראש אם עליהם לשלם מכס על מוצרים המיובאים מישראל. המיקודים שברשימה מתייחסים למקומות בשטחים שהובאו תחת שלטון ישראל מאז יוני 1967", מודגש בהודעה, ואינם כוללים את כל מודיעין-מכבים-רעות, אלא רק חלקים מסוימים ממנה, מספרי המיקוד שב"שטח ההפקר".

בנוסף, נמסר בהודעת האיחוד, "בניגוד להודעת משרד החוץ לפיה האיחוד האירופי קטע באופן בלתי מקובל תהליך משא ומתן בנדון, לא היתה חובה לנהל משא ומתן לפני פרסום ההודעה. לעומת זאת, בהתאם להסדר מ-2004, קיים האיחוד האירופי התייעצויות רבות עם ישראל לפני הפרסום, והצעותיה של ממשלת ישראל נלקחו בחשבון ככל שהיה ניתן". כמו כן, הדגישו באיחוד כי "האיחוד האירופי קורא באופן עקבי לישראל ולרשות הפלסטינית לחדש את המשא ומתן ביניהן על כל נושאי הסדר הקבע, כולל גבולות. האיחוד האירופי יכיר בכל שינוי בגבולות שלפני 1967, שיוסכם על-ידי הצדדים".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

עוד בנושא
האיחוד האירופי: העיר מודיעין - לא בשטח ישראל
משרד החוץ: ”החלטת האיחוד נגד מודיעין מתעלמת מהמציאות”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully