וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנה אחרי שניצלו: "ילדי טהרן" יקבלו פיצויים

גלעד גרוסמן

13.8.2012 / 20:11

כל אחד מניצולי השואה שנמלטו מפולין לרוסיה בהיותם ילדים, עברו לטהרן ומשם עלו ארצה יקבל מהמדינה למעלה מ-50 אלף שקלים. "פסק דין חשוב מאוד, שעושה צדק עם ניצולי השואה"

70 שנה לאחר שעלו ארצה, ו-60 שנה לאחר שנחתם הסכם השילומים עם ממשלת גרמניה, ניצולי השואה שזכו לכינוי "ילדי טהרן" יקבלו סוף סוף פיצויים - כך קבע היום (שני) בית המשפט המחוזי בתל אביב. בית המשפט פסק כי כל אחד מחברי הקבוצה שנותר בחיים יקבל מהמדינה למעלה מ-50 אלף שקלים.

מדובר בקבוצה של כ-200 ניצולי שואה שנותרו בחיים מתוך כ-1,200 ניצולים שנמלטו במהלך מלחמת העולם השנייה מפולין לרוסיה בהיותם ילדים, עברו לטהרן ומשם עלו לארץ ישראל ב-1943. בישראל נשלחו חלקם לקרובי משפחה וחלקם, בעיקר אלה שעלו ללא הורים, שולבו במסגרות שונות.

בשנת 2003 הגישו ניצולי השואה תביעה ייצוגית נגד המדינה והסוכנות היהודית, על מנת לקבל כספי שילומים שהועברו מממשלת גרמניה לישראל. המדינה טענה שניצולי השואה לא זכאים לכספים מכיוון שהם הגיעו לארץ ישראל במהלך המלחמה. התביעה נדחתה במקור מפני שהיא לא עמדה בתנאים של תביעה ייצוגית. לפני כשלוש שנים התיר להם בית המשפט העליון להגיש מחדש את התביעה כייצוגית.

"פסק דין חשוב מאוד, שעושה צדק עם ניצולי השואה"

השופטת דבורה פלפל קבעה בפסק הדין כי יישום הסכם השילומים עם גרמניה, שכלל כספים עבור שיקום קורבנות הרדיפה הנאצית, לא היה מושלם במאת האחוזים בכל הקשור לילדי טהרן. "אין רע בכפרים חקלאיים, אין רע בעבודות גינון ואין רע בחליבת פרות. זה היה חלק משמעותי של בניית הארץ מחדש, והמציאות של אותן שנים", כתבה השופטת. "יחד עם זאת, במיוחד לילדים היתומים, אבל לא רק להם, היה צריך להיות גב: אב או אפוטרופוס או נותן חסות, שלאחר הגיעם לבגרות, ולאחר שלא יכלו להישאר יותר בחסות הסוכנות - יסיים את נושא השיקום".

בפסק הדין נכתב כי משהגיעו הילדים לבגרות הם נאלצו לעזוב את מוסדות הקליטה שלהם, ונאלצו להסתדר לבד, חלקם ללא הכשרה, ייעוץ או הכוונה. "בגרות הגיל אינה בגרות הנפש, אינה בגרות האדם, אינה בגרות המקצוע, אינה בגרות העבודה ואינה בגרות הדיור", כתבה השופטת.

"אני חושב שזה פסק דין חשוב מאוד, שעושה צדק עם ניצולי השואה", אמר עו"ד גד ויספלד, שייצג את ילדי טהרן. "לקחו כסף, לא שיקמו כראוי והשאירו אנשים רבים עם שוקת שבורה, חסרי בית והשכלה, שהיו צריכים להתחיל את חייהם. מקורבים ועסקנים נהנו מהכסף ומי שהגיע לו הכסף לא נהנה מזה בכלל. פסק הדין שם את הדברים על השולחן ומספק לראשונה קביעה משפטית ברורה לגבי מקומו של הסכם השילומים במערכת החובות של המדינה כלפי ניצולי השואה, כולל בהיבט הכספי".

לקריאה נוספת
השיבו את ילדותם: ניצולי השואה חגגו בר מצווה
קצבאות סיוע לניצולי שואה קוצצו ללא ידיעתם
מצב ניצולי השואה 2012: מאריכים חיים - מתים בעוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully