וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקדמות במגעים: פקיד טורקי בכיר ביקר בישראל

14.8.2012 / 7:00

גורם ביטחוני בכיר סיפר לוואלה! חדשות כי גורמים בכירים בשתי המדינות מנהלים מגעים מתקדמים להפשרת היחסים, בתיווך אמריקאי ואירופי. "הם מבינים שהם צריכים לרדת מהעץ"

פקידים בכירים בישראל מנהלים בחודש האחרון מגעים מתקדמים עם פקידים בכירים בטורקיה, בתיווך אירופי ואמריקאי, על מנת להביא לסיום את המתיחות בין שתי המדינות על רקע המשט הטורקי לעזה במאי 2010. גורם ביטחוני בכיר אישר בשיחה עם וואלה! חדשות כי המגעים התקדמו והממשל באנקרה מבין שניתוק בין המדינות פועל לרעתו, ולכן הוא נדרש "לרדת מהעץ" בדרישות שלו מישראל.

פקיד בכיר מטעם ממשלתו של ראש הממשלה הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, אף ביקר בישראל בחודש האחרון כדי להפגין רצון טוב, ולהראות את מידת הרצינות שמייחס הממשל הטורקי למהלך. "הטורקים הפנימו היטב את המציאות במזרח התיכון, כולל מה שקורה בסוריה ובאירן, ומבינים שהם צריכים לרדת מהעץ. הדרך משם היא לא פשוטה אבל זה יקרה", ציין הגורם.

בתקופה האחרונה ניסה ראש הממשלה להאיץ את המגעים הפומביים בין ירושלים לאנקרה, אך מאמציו נדחו על ידי הטורקים. ההערכה היא שאם ראש הממשלה ושר הביטחון, החלוקים בגישה שיש לנקוט מול הטורקים, לא יגיעו לנוסח מוסכם על אופן הפשרה, תתקדם מערכת היחסים בין המדינות בעיקר מאחורי הקלעים ולא במישור המדיני הפומבי.

שר הביטחון, אהוד ברק, הוביל קו של פשרה מיד לאחר הדרישה של הטורקים להתנצלות. זאת, בשל הקשר האסטרטגי-ביטחוני עליו בנו בצה"ל במשך שנים, בין היתר בשל מערכת יחסי הגומלין בין המדינות במספר מישורים.

לפני שלושה שבועות, התייחס נתניהו לרצונו להפשיר את היחסים עם טורקיה. הוא נפגש עם משלחת של פרשנים בכירים מטורקיה שהגיעה לביקור בישראל, ובראיון ראשון לכלי תקשורת טורקים מאז המשט לעזה, הוא אמר לעיתונאים כי ישראל וטורקיה צריכות למצוא דרכים לשחזר את היחסים שהיו להן. "זה חשוב לכל אחת מהמדינות שלנו, ובמיוחד עכשיו בזמנים אלו למען היציבות באזור". נתניהו הוסיף כי "טורקיה וישראל הן שתי מדינות חזקות ויציבות באזור לא יציב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully