וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברחת ציוד הגרעין לאירן: לזירוז העשרת האורניום

יוסי מלמן

12.8.2012 / 9:53

אזרח אירני ואזרח סיני עמדו בראש רשת שהבריחה רכיבים חיוניים המסייעים בהעשרת אורניום יעילה ומהירה במתקנים בנתאנז ובקום שבאירן. הרשת פעלה בין השנים 2008-2011

הבולשת הפדרלית האמריקאית (FBI) ומשרד המשפטים האמריקאי חשפו לאחרונה רשת הברחות של ציוד גרעיני לאירן, עצרו והעמידו חלק מאנשיה לדין. המכון למדע ולביטחון בינלאומי בוושינגטון פרסם הבוקר (ראשון) פרטים על הרשת, שנגד חלק מאנשיה הוגש כתב אישום בחודש שעבר בבית משפט פדרלי בוושינגטון הבירה.

בראש הרשת עמד אזרח אירני בשם פרביז חאקי, ושותפו - אזרח סיני בשם זונג צ'נג ייהי. כמו כן, מזכיר כתב האישום אזרח אמריקאי, אזרח פיליפיני ואזרחים אירניים נוספים ששמם לא צוין. לפי דו"ח המכון, מדובר באחת מרשתות ההברחה הגדולות ביותר של אירן בתחום הגרעין שפעלה בשנים 2008 ו-2011. הרשת ניסתה, וכנראה גם הצליחה, לרכוש בארצות הברית רכיבים חיוניים למפעלי הסרכזות של אירן, שבעזרתן היא מעשירה אורניום באתרים בנתאנז ובקום.

מתוך שידורי הטלוויזיה האירנית: מתוך הכור הגרעיני למטרות מחקריות בטהרן, 15 בפברואר2012. רויטרס
הרשת נאשמת בהברחת ציוד מתקדם לסרכזות/רויטרס

הרשת פעלה, על פי כתב האישום, באמצעות חברות קש שהקימה בהונג קונג, בפיליפינים ובסין, ובעזרתן ניסתה לרכוש ציוד ורכיבים שמוגדרים כבעלי "שימוש כפול": לכאורה הם מיועדים לצרכים אזרחיים רגילים בתעשייה, אך בפועל נועדו לסייע למפעל ההעשרה בקום. מטרת ניסיונות הרכישה, או הרכישה, הייתה להשיג את הרכיבים שהיו מאפשרים לאירן לפתח סרכזות מתקדמות יותר שביכולתן להעשיר אורניום במהירות גבוהה יותר, ביעילות רבה יותר ובכמות גדולה יותר.

אירן מפעילה זה עשור וחצי רשתות רכש חשאיות ברחבי העולם, שפועלות באמצעות אנשי קש, חברות פיקטיביות וחברות "חזית" כדי לרכוש בדרכי מרמה והונאה ציוד, חומרים וטכנולוגיה לתכניות הגרעין והטילים שלה. זאת, בשל העיצומים שהטילו עליה מועצת הביטחון של האו"ם וכן ארצות הברית והאיחוד האירופי, לפיהם אסור למכור את הציוד המדובר, והדבר מקשה עליה בקידום תכנית הגרעין שלה. אחד היעדים החשובים ביותר של המוסד הישראלי ושל גופי מודיעין אחרים בעולם הוא לחשוף את רשתות הרכש האירניות ולמנוע מהן להשיג את מבוקשם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully