וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורי הפלסטינית שנהרגה מאש צה"ל: הסירו החיסיון

גלעד גרוסמן

9.8.2012 / 20:01

הוריה של אימאן אל-המס, שנורתה למוות לפני 8 שנים בפרשה בה היה מעורב סרן ר', דורשים שבית המשפט יורה למשרד הביטחון לקבל מידע בנוגע לפעילות צה"ל טרם מותה

הוריה של אימאן אל-המס, הנערה הפלסטינית שנורתה למוות מחוץ למוצב גירית לפני כשמונה שנים, עתרו היום (חמישי) לבג"ץ, בדרישה שבית המשפט יורה למשרד הביטחון להעביר לידיהם מידע בנוגע לפעילות כוחות צה"ל בימים שלפני מותה, וכן מידע על הוראות הפתיחה באש שהיו בתוקף באותה עת. זאת, לאחר ששר הביטחון אהוד ברק הוציא תעודת חיסיון על המידע.

אל-המס, בת 13, נורתה למוות על ידי חיילים ששירתו במוצב גירית באוקטובר 2004, בזמן שהייתה בדרכה לבית הספר. מפקד הכוח שהיה במוצב, סרן ר', הואשם בכך שביצע וידוא הריגה בילדה, אולם זוכה על ידי בית דין צבאי. כמו כן, הגישו הוריה של אל-המס, סמיר והוידה, תביעה של מיליוני שקלים לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד צה"ל. במקביל, ההורים עתרו לבג"ץ בדרישה לחייב את מצ"ח לחקור האם ניתנו לחיילים הוראות פתיחה באש בלתי חוקיות, שלטענתם יצרו "אזורי מוות" ליד מוצבי צה"ל ברצועת עזה, שכל פלסטיני שנקלע אליהם הותר דמו.

"המדינה פועלת בחוסר תום לב"

בג"ץ קיבל את העתירה, אולם בסופו של דבר החקירה נסגרה, לאחר שלא נמצאו הוכחות לכך שניתנו הוראות בלתי חוקיות לחיילים. לטענת העותרים, חלק מהקצינים והחיילים שנחקרו על ידי מצ"ח שינו את גרסאותיהם, וחזרו בהם מהטענות בנוגע להוראות הפתיחה באש, מה שהוביל לסגירת החקירה. בינתיים נמשכה התביעה האזרחית, אולם כמה ישיבות בוטלו מכיוון שלהורים לא הותר להיכנס לישראל. לאחר תקופה מסוימת חודשו הדיונים בתביעה, אולם לטענת ההורים הם קיבלו לידיהם חומר מצונזר, שאינו מאפשר להם לבחון את השתלשלות האירועים באותו היום.

בעתירה הנוכחית, שהוגשה באמצעות עורכי הדין לאה צמל ומיכאל ספרד, נטען כי בין השאר צונזרו פרטים בנוגע לחקירה שביצעה מצ"ח, הושחרו עדויות שנשמעו בבית הדין הצבאי, צונזרו יומני המבצעים והוראות הפתיחה באש. "בהוצאת תעודת החיסיון המדינה פועלת בחוסר תום לב ובכוונה להעלים ראיות מהעותרים, שכן ברור מהתנהלות המשיבה כי היא מנסה להעלים כל אשר אירע במהלך היום שבמהלכו קיפדה המנוחה את חייה, וכן את תוכן הוראות הפתיחה באש שעל פיהם נהגו החיילים", נכתב בעתירה. עוד נטען, כי אין חשש שחשיפת הראיות תגרום לפגיעה בביטחון המדינה, לאור העובדה שהמוצב כבר אינו קיים וכי צה"ל כבר אינו נמצא ברצועת עזה.

  • עוד באותו נושא:
  • סרן ר'
  • בג"ץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully