וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל ספקניים: "מבצע מצרי אחד בסיני לא יביא שינוי"

גורמים בכירים בצה"ל מרוצים מיוזמת הצבא המצרי שפתח במבצע בחצי האי, אך מזהירים: "גם לנו לקח שנים לטפל בטרור הפלסטיני". גורם מדיני: "שיסייעו לבדואים בסיני גם כלכלית"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, יותן בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

במערכת הביטחון מרוצים מהיוזמה של הצבא המצרי, שיצא הלילה (חמישי) למבצע "טיהור סיני", במטרה לחסל את קיני הטרור בחצי האי. עם זאת, בישראל מתייחסים בספקנות לסיכויי ההצלחה של המבצע. "לא מצפים שממבצע אחד יבוא השינוי המיוחל", אומר גורם ביטחוני בכיר, "גם לנו לקח שנים לטפל בטרור הפלסטיני והמלחמה נמשכת". לדבריו, "לנשיא מורסי לא הייתה ברירה אלא להגיב ביד קשה, אחרת זה היה הופך לכדור שלג שיפגע בו ישירות. הוא מראה עכשיו לכולם מי בעל הבית. הוא הרי בן לאחים המוסלמים, ולא מגיע מרקע צבאי, ולכן הוא מרגיש צורך להראות שהוא חזק, ומסוגל לקבל החלטות גדולות, אחרת זה יפגע במעמדו".

נשיא מצרים מוחמד מורסי, יולי 2012. AP
"הוא חייב להראות שהוא בעל הבית". נשיא מצרים מורסי/AP

בישראל לא מקלים ראש בעשייה במצרים. משסיים את נאומו בטקס סיום קורס פיקוד ומטה הערב בגלילות, מיהר הרמטכ"ל בני גנץ לחדר צדדי, שם קיים סדרת התייעצויות, על רקע הדיווח על פיטוריו של ראש המודיעין המצרי, מוראד מואפי. התגובה הקשה של צבא מצרים בסיני להרג 16 השוטרים הייתה בהיקף שלא נראה בעשורים האחרונים, והיא העביריה את קהיליית המודיעין בישראל לדריכות גבוהה, ואת צה"ל להגברת עירנות לאורך הגבול. "כל יום הוא יום חדש, ואיום שאין בו התרעות", אמר אתמול אלוף טל רוסו בשיחות סגורות. "אנחנו צריכים להיות ערוכים גם למקרה שלא יהיו התרעות בסיני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"גם מורסי הופתע מעוצמת הזעם ברחוב המצרי"

בזירה המדינית מבקשים להדגיש, עם זאת, כי התגובה הצבאית לא תספיק. בדרג המדיני מקווים שהמצרים ינקטו בשילוב של פעילות התקפית נגד גורמי הטרור במצרים, "יחד עם פעילות במישור הכלכלי, שתספק תמריצים לאוכלוסייה הבדואית בחצי האי, כדי שזו תזנח את העיסוק הכלכלי בטרור לטובת התיירות". באשר לפיטוריו של מפקד המודיעין, אמר גורם מדיני כי מדובר בצעד מנהיגותי של מורסי. "אני מעריך שגם הוא הופתע מעוצמת הזעם שהפיגוע עורר ברחוב המצרי".

בירושלים נזהרו שלא להגיב בחריפות לצעדיו הראשונים של מורסי. גם שם מודים כי "אי אפשר לבחון אם המצרים באמת התעוררו אחרי יום אחד בלבד, זה ייבחן לאורך זמן". סגן שר החוץ, דני אילון, התייחס לנעשה במצרים ואמר כי "מדובר בעניין מצרי פנימי, אנחנו מאחלים למצרים הישגים בלחימה בטרור שמנסה לפגוע בכולנו וגם ביחסים בינינו לבין מצרים".

מוקדם יותר אתמול פיטר נשיא מצרים, מוחמד מורסי, את ראש המודיעין המצרי, הגנרל מוראד מואפי. בהודעה שפרסמה בצהריים לשכתו של מורסי, נאמר כי מואפי הוצא לפנסיה, וכי במקומו מונה מוחמד שחאתה. מורסי פיטר גם את מושל צפון-סיני, הגנרל עבד אל-ווהאב מברוק. לא נמסר מי יחליף אותו. הגנרל מוחמד מונה למפקד משמר הרפובליקה.

שלשום הודה ראש המודיעין המפוטר, הגנרל מוראד מואפי, כי הייתה בידיו התרעה מוקדמת על הפיגוע שאירע בתחילת השבוע בסיני. "לא העלנו על דעתנו שמוסלמי ירצח את אחיו בשעת ארוחת שבירת הצום ברמדאן", אמר. הוא ציין כי אסור שפיגוע כמו זה שאירע ייצור ספקות לגבי יכולת הצבא המצרי להגן על סיני.

(עדכון ראשון: 23:00, 08.08.12)

לקריאה נוספת
כשלון ההתרעה: מורסי הדיח את ראש המודיעין הצבאי
צבא מצרים החל לפעול בסיני: חיל האוויר תוקף חמושים
האם הסכם השלום עם מצרים על סף שבירה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully