וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורג במאמר חריף: "הדמוקרטיה בישראל דועכת"

במאמר בניו יורק טיימס, תקף יו"ר הכנסת לשעבר את מדיניות נתניהו בנוגע ליחסי ישראל-ארה"ב, ואת הידרדרות הערכים בחברה. "משהו השתבש במערכת ההפעלה של הדמוקרטיה היהודית"

יו"ר הכנסת לשעבר, אברהם (אברום) בורג, מתח ביקורת נוקבת על מצב הדמוקרטיה בישראל, ועל הערכים עליהם מתבססים בימים אלה היחסים בינה לבין ארצות הברית. במאמר חריף שכתב לעיתון ה"ניו יורק טיימס" ופורסם אתמול (שבת), תחת הכותרת "הדמוקרטיה הדועכת של ישראל", האשים בורג את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהתרפסות בפני הקואליציה שלו, ובדחיקת היהודים האמריקאים לפינה באמצעות סחיטה רגשית.

את המאמר פתח בורג, ח"כ לשעבר מטעם מפלגת העבודה, בטענה כי העובדה שמועמד לנשיאות ארצות הברית מבקר בישראל והמסר המרכזי שלו מעודד את ישראל למלחמה מוטעית עם אירן, תוך הצהרה של זוהי "חובה והכרח מוסרי" עבור ארצות הברית לעמוד לצד נתניהו, מעידה על כך "שמשהו עמוק ובסיסי השתנה ביחסים בין ישראל לארצות הברית".

בורג הדגיש במאמרו את התמורות שחלו בערכים המשותפים בין ישראל לארצות הברית לעומת אלה שהיו קיימים לדבריו בתקופת ילדותו בשנות ה-50 – דמוקרטיה, זכויות אדם, כבוד לעמים אחרים וסולידריות אנושית. "הילדים שלי צפו בראש הממשלה שלהם, בנימין נתניהו, מתרפס בפני קואליציה קיצונית בישראל. הם משוכנעים שמה שקושר בין ישראל לארצות הברית הוא לא ברית של ערכים הומניסטיים אלא מערכת חדשה של אינטרסים משותפים: מלחמה, איומים, פחד וטראומה", כתב.

פגישת נתניהו אובמה בוושינגטון -יולי 2010. מרק וילסון, GettyImages
"ה'הישג' המדיני הגדול היחיד של נתניהו היה להפוך את ישראל לסוגיה מפלגתית ולדחוק את היהודים האמריקאים לפינה". הנשיא אובמה ונתניהו/GettyImages, מרק וילסון

"ה'הישג' המדיני הגדול היחיד של נתניהו היה להפוך את ישראל לסוגיה מפלגתית (בארצות הברית) ולדחוק את היהודים האמריקאים לפינה", הסביר בורג במאמר. "הוא חייב אותם לקבל החלטות פוליטיות בהתבסס על חישובים שהולכים נגד מה שהם תופסים כאינטרסים אמריקאים. הסחיטה הרגשית מאלצת את היהודים ללחוץ על ממשל אובמה, כשאלה האוהבים את ישראל צריכים לעשות בדיוק ההיפך: לסייע לממשל האמריקאי להתערב ולהציל את ישראל מעצמה".

בורג מתח ביקורת על העובדה שעם הזמן, לדבריו, דעכו ערכי הליבה של ישראל, והיא הפכה למדינה דתית וקפיטליסטית. "ישראל מגדירה את עצמה כמדינה 'יהודית ודמוקרטית', אולם משום שישראל מעולם לא יצרה מערכת של איזונים ובלמים בין שני מקורות הסכמות הללו, הם קרובים מתמיד להתנגשות נוראית", כתב בורג. "משהו השתבש במערכת ההפעלה של הדמוקרטיה היהודית".

"סכסוך אייקוני יכול להוביל גם לפתרון אייקוני"

בורג תיאר במאמרו מגמות בחברה הישראלית המובילות להדרת המגזר הערבי, וציין כי בהיעדר חוקה מחייבת, לישראל אין כל הגנה אמיתית לבני המיעוטים או לחופש הפולחן והביטוי שלהם. "אם המגמה הזו תמשיך, כל שרידי הדמוקרטיה יעלו יום אחד, וישראל תהפוך לעוד תיאוקרטיה מזרח תיכונית", כתב. "ישראל הזאת תהיה הרבה יותר יהודית במובן הצר של המילה, אולם מדינת ישראל כל כך לא-דמוקרטית, עוינת לשכנותיה ומבודדת מהעולם החופשי לא תוכל לשרוד זמן רב".

בנוסף לביקורת הקשה, טען בורג כי המצב ניתן לפתרון. "סכסוך אייקוני יכול להוביל גם לפתרון אייקוני", כתב בורג. לדבריו, "כמו בצפון אירלנד או בדרום אפריקה, שם האזרחים כבר לא שופכים זה את דמו של זה, בשלב כלשהו יתבהר כי ישראלים רבים אינם מוכנים לחיות בדמוקרטיה אתנית, לא מוכנים לוותר על הסיכוי לחיות בשלום, לא מוכנים להיות פטריוטים פסיביים במדינה שמטהרת את עצמה מבני מיעוטים. רק ביום הזה, לאחר סבל, חרמות וייתכן שכם שפיכות דמים רבה, נבין שהדרך היחידה להסכים כשאנחנו לא מסכימים היא דמוקרטיה אמיתית ואיתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully