וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנחלים משווקים מאחז שבג"ץ טרם הכריע בעתידו

יהושע בריינר

1.8.2012 / 11:30

בג"ץ עדיין דן בעתירה של תושבי כפר פלסטיני נגד הקמת מאחז מצפה כרמים שבבנימין, אך עובדה זו לא מפריעה למתנחלים לשווקו באופן נמרץ. דובר המאחז: "מדובר בשומרי חוק"

כך קובעים המתנחלים עובדות בשטח: תושבי מאחז שהוקם על אדמות פלסטיניות פרטיות החלו באחרונה בשיווק נמרץ של מבנים במקום, זאת על אף שעתידו תלוי ועומד בפני בית המשפט העליון. בשבועות האחרונים החלו במאחז "מצפה כרמים" הסמוך להתנחלות כוכב השחר בבנימין לשווק מגורים בקרוואנים במקום, כאשר במקביל מתנהל הליך בבג"ץ בעקבות עתירה שהגישו תושבי הכפר הפלסטיני דיר ג'ריר הסמוך, לאחר שעל פי נתוני המנהל האזרחי מרבית המאחז הוקם על קרקעות הרשומות כפרטיות. במאחז מתגוררות כיום 32 משפחות, והוא הוקם כשלוחה של היישוב כוכב השחר, אולם בפועל הוא מוגדר על ידי המתנחלים כיישוב עצמאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השיווק בעיצומו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כשנה הוגשה העתירה כנגד המאחז, ובעקבות כך הופסקו פעולות הבנייה במקום, אולם נראה כי המתנחלים מתכוונים ליישב כ-20 קרוואנים נוספים במשפחות חדשות. היישוב יצא באחרונה בקמפיין שכולל גם שלטי חוצות ביהודה ושומרון ופרסומים בעלוני השבת ובו הם קוראים לזוגות צעירים להצטרף ל"יישוב דתי-ישראלי בתנופת קליטה". כיום קיימים במקום 16 מבני קבע שנבנו על ידי תנועת "אמנה". על פי אתר האינטרנט של המאחז, "השנה עתיד המקום להתרחב למעל 40 משפחות וכן עתיד להתחיל פרויקט בנייה נוסף בו ייבנו עוד כ-12 בתי קבע".

מתצלומי אוויר ובדיקת הקרקעות במקום עולה כי מרבית המבנים הקיימים כיום במאחז עומדים על קרקע פרטית, למעט חלקה אחת המצויה על אדמות מדינה ועליה בנויים שני מבנים ועוד כמחצית ממבנה אחר. שתי חלקות נוספות המוגדרות כ"אדמות מדינה" נמצאות סמוך לשם, אולם הן מרוחקות משטח המאחז כיום, והגישה אליהן מחייבת מעבר דרך קרקעות פלסטיניות פרטיות.

במנהל האזרחי הוציאו לחלק מהמבנים צווי הפסקת עבודה, אולם נראה כי זה לא מפריע למתנחלים להמשיך בפעולות השיווק. מלבד העובדה כי המאחז יושב על קרקע פרטית, מרביתו אף מצוי על אדמות שהוגדרו כשטחי אש על ידי צה"ל. מיותר לציין כי המודעות הקוראות להתגורר במקום אינן מציינות את הבעייתיות המשפטית של היישוב, ושתושביו העתידיים עשויים למצוא את עצמם במצב דומה לזה של אנשי מגרון, שכבר שנים נאבקים על המשך השארת בתיהם.

דרור אטקס, פעיל שמאל אשר עוקב מזה שנים רבות אחר הבנייה בהתנחלויות וסייע לתושבי הכפר דיר ג'ריר להגיש את העתירה לבג"ץ, אינו מופתע מפעולות השיווק במאחז. "זה נראה כמו המשך הפשיעה הבלתי מרוסנת של המתנחלים", הוא אומר. "המדינה לא לומדת לקח מפרשת מגרון, שם התפתח המאחז במשך שנים מתחת לאף והמתנחלים מנצלים את העובדה שמערכת אכיפת החוק לא נכנסת לוואקום הזה. רוב המאחז יושב על קרקע פרטית ואין למתנחלים שום זכויות על אדמות המקום".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

"המתנחלים חושבים שהאדמות נפלו מנפטון"

עו"ד חוסאם יונס אשר מייצג את תושבי הכפר בעתירה, הגדיר את פעולות השיווק החדשות של תושבי המאחז כ"חוצפה של עדר פרוע". "המתנחלים כנראה חושבים שהאדמות האלה נפלו מנפטון ואין להן בעלים", אומר יונס. "למתנחלים יש מטרה והם מבצעים אותה היטב דרך עבירה על החוק. המדינה בעצמה מודה כי מדובר בבנייה שבוצעה על קרקעות פרטיות ואסור שהיא תעלים עין מפעולות המתנחלים".

חרף הדברים, לוואלה! חדשות נודע כי על אף דרישות הפלסטינים, המדינה מנסה למצוא כל דרך להכשיר את המאחז כשכונה נפרדת של כוכב השחר. בכירים בפרקליטות המדינה קיימו ביחד עם בכירים במערכת הביטחון סיור במקום בניסיון למצוא פתרון משפטי שיכשיר את מרבית המאחז. בשלב זה נראה כי הפתרון המועדף הוא השארת המאחז על כנו במסגרת צו צבאי שיימנע את פינוי המאחז ויאפשר את השארת המבנים כשחלק מהקרוואנים יועברו לחלקות שיימצאו תחת הצו הצבאי. עם זאת, ברור כי פעולות להרחבת המאחז תקשנה על המדינה בניסיונותיה "להלבין" את המקום.

דורון לשם, דובר מצפה כרמים, הדגיש בהתייחסו לדברים כי לא מתנהל שיווק לבניית קבע במקום. "כמדי קיץ יש תחלופת שוכרים בקרוואנים ואנו דואגים לשמור על גודל הקהילה. בשלב הזה אין לנו הרחבות או תוספות חדשות, איננו מנסים ללכת 'ראש בראש' עם המדינה ולא מנסים לקבוע עובדות בשטח. הציבור של מצפה כרמים הוא ממלכתי, שומר חוק וההידברות עם המדינה נמצאת בראש מעיינינו. מצפה כרמים הועבר למיקומו הנוכחי על ידי המדינה מתוך רעיון שמדובר באזור מוסדר".

לשם הוסיף כי "איננו יודעים אם באמת יש כאן אדמות פרטיות ואפילו המדינה נבוכה בעניין הזה ולכן טרם השיבה לבג"ץ בעתירה כי היא מבינה את הבעייתיות". דבריו של לשם עומדים לכאורה בסתירה לפרסומי השיווק כי מצפה כרמים עתידה להתרחב. בתגובה לכך השיב לשם כי "אנחנו שואפים להרחיב את המקום ויש לנו כוונות להתרחב אבל עד אז אנחנו מחכים שהסוגיה תוסדר. אנחנו אומרים שתהיה בנייה כי זה החזון שלנו מכיוון שאנחנו בטוחים שנעבור את העתירה לבג"ץ". מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה לדברים כי "הנושא נמצא בדיונים בבית המשפט העליון ועל כן לא נוכל להתייחס לדברים".

לקריאה נוספת:
מגרון למנהל האזרחי: השלמנו רכישת חלקה נוספת
תושבי מגרון זייפו מסמכים כדי למנוע הריסה?
האם צה"ל מסייע להרחבת אפרת?

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully