וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה טוב חוק טל, בוקר טוב משבר

ח"כ יוחנן פלסנר

1.8.2012 / 8:20

תוקפו של חוק טל שהסדיר את גיוס החרדים לצה"ל פג הבוקר. ח"כ יוחנן פלסנר, שעמד בראש הוועדה שגיבשה חלופה לחוק, סבור כי אי אפשר לצפות מכמה קצינים לאלתר פתרונות לבעיה

מדינת ישראל ניצבת החל מהיום (רביעי) בפני מציאות חדשה. פג תוקפו של ההסדר החוקי שאפשר לבני הקהילה החרדית לדחות את גיוסם לצה"ל, ולזכות בפטור משירות בסופו של התהליך. בפועל, חוק שירות ביטחון, הקובע כי כל הגברים היהודים חייבים בגיוס לצה"ל, ייכנס לתוקף באופן מיידי, אבל בכך לא הגיעה לפתרון סוגיית גיוס החרדים לצה"ל. עד אשר יגובש הסדר חדש, אנחנו נכנסים למציאות שונה מזו שהכרנו - תקופה של מספר חודשים (או יותר) שתתאפיין במשבר חוקי, חוקתי וחברתי כרוני. לילה טוב חוק טל, בוקר טוב משבר.

כתוצאה מחוסר המנהיגות שגילה ראש הממשלה בשבועות האחרונים, נוצר מצב אבסורדי שבמסגרתו בעיית גיוס החרדים התגלגלה לפתחם של צה"ל ושל משרד הביטחון. בכניעתו לעסקנים החרדים, מנסה כעת נתניהו לבצע הליך של מיקור חוץ מנהיגותי - הוא מגלגל את הבעיה לכיוונם של קציני צה"ל. וכך, החל מהבוקר, כ-60,000 אלף דחויי שירות על בסיס "תורתו אומנותו" לא יוכלו לקבל דחיות שירות נוספות. אפילו ההנחה שדחיות הגיוס שנתקבלו עד כה על ידי כל אברך באופן אישי ייוותרו בתוקף עד מועד פקיעתן, איננה מובנת מאליה ודורשת בדיקה משפטית.

גיוס חיילים לנח"ל החרדי. נמרוד סונדרס
החל ממחר בבוקר, כ- 60,000 אלף דחויי שירות על בסיס "תורתו אומנותו" לא יקבלו דחיות שירות נוספות/נמרוד סונדרס

עם זאת, גם אם דחיות הגיוס שכבר ניתנו בעבר תישארנה בתוקף, הרי שכולן צפויות לפקוע בחודשים הקרובים, וכך כל בעלי דחיות הגיוס יהפכו למחויבי גיוס. נוסף על כך, מרגע זה ואילך, כל נער בן 18 שסיים את לימודיו במוסדות הלימוד החרדיים, וטרם קיבל דחיית גיוס, יחויב בגיוס לצה"ל לאלתר. "דרך המלך" להתמודדות עם האתגר הלאומי החשוב והנרחב, של שילוב חרדים במערכות השירות והתעסוקה הייתה צריכה לעבור אישור, הן בחקיקה והן בהחלטת ממשלה. הסדר שלם ומלא שתכליתו החלת חובת שירות ויצירה מדורגת של מנגנוני שילוב לחרדים.

ואכן, הוועדה בראשותי הציעה מתווה על בסיס העקרונות הללו. אולם, כאשר אין מושל בישראל, ההתמודדות עם הבעיה נהדפת לכיוונו של צה"ל כאילו היה מדובר בתפוח אדמה לוהט שאיש אינו רוצה לאחוז בו. למרות כל הרצון הטוב, אי אפשר לצפות מכמה קצינים באגף כוח האדם של צה"ל, שיאלתרו מסלולים ופתרונות מבלי שהוקצו לכך המשאבים ומבלי שהוסמכו בחוק לממש את חובת השירות של הגברים החרדים באופן מדורג, מושכל ואחראי.

הברית הפוליטית על חשבון האינטרס הלאומי

חומרת ההשלכות הביטחוניות, הכלכליות והערכיות של המשך המצב הקיים כבר מוכרת לרובנו. נתניהו שמע ממני באופן אישי ומאחרים סקירות מעמיקות על הסכנות הלאומיות בהיעדר החלטה ואימוץ תכנית כוללת. גם אם מר נתניהו מעדיף לדבוק בברית הפוליטית שלו עם העסקנים החרדים על חשבון האינטרס הלאומי ארוך הטווח, זו עדיין הבעיה של כולנו. עתידה של מדינת ישראל אינו עניינו הפרטי של ראש הממשלה. אם הוא איננו מסוגל לקבל את ההכרעות הנדרשות, זה באחריותנו לאלץ אותו לעשות זאת, או לחלופין, לנתק אותו באופן דמוקרטי ממוקד קבלת ההחלטות.

בהיעדר חקיקה חלופית, החל מהבוקר שר הביטחון ברק יהיה אחראי לממש את חוק שירות ביטחון כלשונו. מטיוטת הצעת חוק שהפיץ לאחרונה, עולה כי שר הביטחון תומך במימוש עיקרון חובת השירות כבר בגיל 18, תוך כדי הגבלת חלוקת הפטורים ודחיות השירות ל-400 "עילויים" בלבד. על כן, על כולנו להבהיר למר ברק שניאבק בפרסומן של תקנות חדשות, או הוראות שעה שתכליתן היחידה תהיה למסמס את ההזדמנות ההיסטורית שנוצרה, ולהנציח את המצב הקיים.

כיום אין רוב בכנסת למתווה נתניהו-ש"ס, שתכליתו הנצחת המצב הקיים, ולכן תפקידנו הוא להיאבק לאישורה בהקדם של חלופה ראויה ואמיתית שתחולל שינוי מציאות. זו גם שעתו היפה של הציבור המשרת, המהווה את השדרה המרכזית בחברה הישראלית, לקום ולהילחם למען חלופה הוגנת ואמיתית שתממש את ערך השוויון בנטל. אישי הציבור והמפלגות שלא יילחמו למימוש עיקרון השוויון יצטרכו להבין שהם צפויים לשלם על כך מחיר פוליטי כבר בבחירות הקרובות. בחודשים הקרובים, כולנו נמשיך לפקח, לבדוק, ולפעול עד שנצליח, בעזרת הרוב הציוני שעדיין קיים בעם הזה, להביא את הבשורה ממנה בורח נתניהו - נשיאה משותפת בנטל ל-כ-ו-ל-ם.

ח"כ פלסנר עמד בראש "ועדת פלסנר" שגיבשה מתווה לגיוס חרדים לצה"ל

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully