וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל ההגבלה: נסגרו מעל 70 תיקי החזקת סכין

גלעד גרוסמן

28.7.2012 / 21:45

התביעה המשטרתית החליטה לסגור תיקים נגד חשודים בהחזקת סכין, בעקבות פסיקת בג"ץ מלפני כארבעה חודשים, לפיה ראיות שהושגו בחיפוש שלא נעשה בהסכמת החשוד - ייפסלו לאלתר

התביעה המשטרתית החליטה לסגור למעלה מ-70 תיקים ישנים נגד חשודים בהחזקת סכין בעקבות פסק דין שניתן בבג"ץ לפני כארבעה חודשים שצמצם את הסמכות של המשטרה לבצע חיפוש על גופו של אדם או בביתו – כך נודע הערב (שבת). במכתב ששלחה ראש חטיבת התביעות המשטרתית, תת-ניצב יעל אידלמן, אל הסנגור הציבור הארצי, ד"ר יואב ספיר, נכתב כי בעקבות פסק הדין התקבלו הנחיות חדשות לבחון את התיקים בהתאם להחלטת בג"ץ בנוגע לחיפושים. המשטרה בדקה 110 תיקים שהועברו מהסנגוריה הציבורית והודיעה שהיא תמשיך בהליכים רק ב-37 מתוכם.

כזכור, לפני כארבעה חודשים קבע הרכב שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון דאז דורית בייניש בפסק דין עקרוני כי מותר למשטרה לבצע חיפוש רק אם יש חשד סביר או אם ניתנת הסכמה מודעת של אדם לחיפוש. כמו כן, פסק בג"ץ כי יש להזהיר חשוד כי זכותו לסרב לחיפוש, וכי ראיות שנמצאו בחיפושים בלתי חוקיים בעבירות סמים וסכינים ייפסלו. במסגרת פסק הדין שניתן אז, זוכו שני נאשמים לאחר שנקבע כי הם הורשעו על סמך ראיות שהתקבלו בחיפוש בלתי חוקי שערכה המשטרה, למרות שבמקרה אחד הנאשם הסכים לחיפוש ובמקרה השני אמו של הנאשם התירה לחפש בחדרו.

הסנגוריה הציבורית ערערה על הרשעת השניים בטענה כי בדרך כלל, כששוטר ניגש לאזרח ודורש ממנו כי יסכים לחיפוש, האזרח סבור כי השוטר פועל במסגרת תפקידו וכי סירוב לבקשה עלול לגרור תוצאות קשות מבחינתו. לכן, נטען, מדובר בהסכמה שניתנה ללא ידיעה כי אפשר לסרב לבקשה, מה שהופך את הראיות לפסולות. המדינה טענה מנגד, כי אין מקום לאסור על ביצוע חיפוש בהסכמה, וכי אין צורך לומר לאדם שזכותו לסרב לבקשת חיפוש. בעקבות פסק הדין, פנו בסנגוריה הציבורית אל המשטרה במכתב מרוכז בנוגע לתיקים מסוג זה, והמשטרה השיבה כי מעל ל-70 תיקים נסגרו.

תקדים: ראיות יפסלו ללא הסכמה מודעת לחיפוש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully