וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיט רומני נחת בישראל ל"ביקור מכריע" בקמפיין

טל שלו

29.7.2012 / 0:23

מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, נחת בישראל וייפגש עם ראש הממשלה, נשיא המדינה ובכירים נוספים. על הפרק: אירן, היחסים עם הפלסטינים, וכמובן - פולארד

המועמד לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הרפובליקנית, מיט רומני, נחת אמש (שבת) בישראל לביקור בן יומיים שלו יהיו השלכות מכריעות על הקמפיין שהאחרון מנהל לבחירות שייערכו בחודש נובמבר הקרוב. אחרי קבלת פנים צוננת בלונדון ותקרית דיפלומטית עם בריטניה, הפנים הידידותיות שיפגוש רומני בישראל - ובראשן ידידו משכבר הימים ראש הממשלה בנימין נתניהו - מקבלות משנה חשיבות בביקור שנועד להדגיש את מסרי מדיניות החוץ של רומני ואת החיבור הרגשי העמוק שלו לבת הברית ישראל.

מיט רומני ואשתו אן יורדים מהמטוס לאחר הנחיתה בישראל, יולי 2012. רויטרס
בחודשים האחרונים רומני הצהיר כי "בכל מה שאובמה עשה בנושא ישראל - אעשה ההיפך". רומני עם אשתו אן בירידה מכבש המטוס בנמל התעופה בן גוריון, הערב/רויטרס

הביקור נערך על רקע המאבק של רומני על הקול היהודי במדינות המתנדנדות כמו פלורידה ופילדלפיה, כמו גם על הקול הנוצרי-האוונגליסטי, ובנוסף לביקורת החוזרת על עמימות מסריו בנושאי מדיניות חוץ. מסיבות אלו, הביקור בישראל מעורר ציפיות גדולות בקרב מטהו של רומני, שמקווה להסיט בעזרתו גם חלק מהביקורת שהוטחה בו בימים האחרונים לאחר שהטיל ספק במוכנות הבריטים למשחקי האולימפיאדה, וכן מהחשדות החוזרים ושבים בענייניו העסקיים. בחודשים האחרונים רומני הצהיר כי "בכל מה שאובמה עשה בנושא ישראל - אעשה ההיפך", ובפרט תקף את מדיניותו כלפי אירן - אך בהתאם לכלל לא כתוב בפוליטיקה האמריקאית, רומני אינו מתכוון לתקוף את הנשיא המכהן בנושאי מדיניות חוץ בעודו על אדמה זרה. עם זאת, ירושלים ב-ט' באב (יום חורבן בית המקדש. ט"ש), מעניקה תפאורה מתאימה ביותר להחרפת מסרים בכל הנושאים הבוערים ביחסי ישראל-ארצות הברית – בין היתר מדובר בסוגיית הגרעין האירני, המשך הקטל בסוריה, היחסים עם הפלסטינים ושחרורו של המרגל היהודי האמריקאי ג'ונתן פולארד – וכן להתייחסות ל"טרגדיות של העם היהודי בעבר והאיומים הנשקפים בפניה בהווה", כפי שהגדיר זאת דן סניור, יועץ בכיר של רומני.

סעודה עם הזוג נתניהו במוצאי תשעה באב

במיוחד, מאפשר הביקור לרומני להדגיש מסרים פרו-ישראליים, וכן את חיבורו הרגשי העמוק עם ישראל, ובמיוחד עם העומד בראשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יחסי הידידות ארוכי השנים בהם מחזיקים השניים מאז סוף שנות ה-70' של המאה הקודמת היו מוקד תשומת לב מרכזי במהלך הקמפיין של המועמד הרפובליקאי, ועיניים רבות בממשל ומחוצה לו יעקבו בדריכות אחר התבטאויות השניים בפגישה שתפתח את הביקור, במיוחד על רקע המתיחות ועכירות היחסים בין נתניהו לנשיא אובמה. רומני ייפגש עם נתניהו גם במוצאי ט' באב, כאשר השניים יסעדו בצוותא עם בנות זוגם אן ושרה את ארוחת שבירת הצום במעון ראש הממשלה בירושלים. לשכת נתניהו הייתה מעורבת בגיבוש ביקורו של רומני, ונתניהו עצמו תמך בתזמון מועד הביקור ליום זה. גם הפטרון המשותף של רומני ונתניהו, המיליארדר היהודי שלדון אדלסון, בעל העיתון "ישראל היום" שתרם עשרות מיליונים לקמפיין של רומני בחודשים האחרונים, הגיע לישראל לרגל האירוע, והוא צפוי להשתתף בארוחת גיוס תרומות מצומצמת שרומני יקיים בסיום ביקורו במלון המלך דוד בירושלים.

אחרי הצילום עם נתניהו, יעבור רומני לבית הנשיא, שם יישא עם פרס הצהרות משותפות, ולאחר מכן יזכו גם ראשי מפלגות האופוזיציה לתמונה משותפת עם רומני, כשבצהריים יקיים פגישות עבודה קצרות עם יו"ר קדימה שאול מופז וכן עם יו"ר העבודה שלי יחימוביץ' וח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג. אחרי תמונה חשובה בכותל המערבי, ייפגש רומני גם עם ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד, ובשעות השקיעה, אל מול חומות העיר העתיקה, יישא נאום בנושאי מדיניות חוץ. את הערב יסגור כאמור, עם רעייתו בארוחת ערב פרטית אצל בני הזוג נתניהו, ולפני שימריא להמשך ביקורו בפולין יקיים אירוע גיוס תרומות מצומצמם במלון המלך דוד, בו ישתתפו כ-20-30 אורחים ותורמים, ששילמו כ-50 אלף דולרים למען המעמד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מטה אובמה לא נשאר אדיש

הנשיא אובמה עצמו לא נשאר חייב לנוכח מסע הבחירות של רומני בישראל, ובסוף השבוע קיים טקס חגיגי ומתוקשר לחתימה על חוק להרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני בין ארצות הברית לישראל, בו הכריז כי בשבוע הבא יאשר החלטת קונגרס על תוספת כ-70 מיליון דולרים נוספים לפיתוח מערכות כיפת ברזל. כל זאת, בעוד מזכירת המדינה האמריקאית הקדימה וביקרה בישראל שבועיים לפני רומני, ויממה לאחר עזיבתו יגיע גם שר ההגנה ליאון פנטה, כביטוי נוסף להדיקות היחסים הביטחוניים בין ממשל אובמה לישראל. בסוף השבוע, לקראת הביקור, פרסם הבית הלבן מסמך סקירה תחת הכותרת "קידום בטחון ישראל", בו מדגישים אנשי אובמה החלטות, התבטאויות והצהרות המוכיחות כי ממשל אובמה היה בין הידידותיים אי פעם לישראל. למרות המשבר הכלכלי החריף הפוקד את ארצות הברית, בתקופת אובמה נוספו מיליונים לתקציב סיוע החוץ, פיתוח כיפת ברזל, שיתוף פעולה צבאי ועוד.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, יולי 2012. AP
למרות המשבר הכלכלי החריף הפוקד את ארצות הברית, בתקופת אובמה נוספו מיליונים לתקציב סיוע החוץ, פיתוח כיפת ברזל, שיתוף פעולה צבאי ועוד צילום: AP)/AP

בארבע השנים האחרונות הנשיא אובמה ספג ביקורת רבה על כך שלא ביקר בישראל במהלך כהונתו, אך בדומה לרומני, גם הוא השתמש בקלף הישראלי לגיוס תמיכת היהודים, ובקיץ שלפני בחירתו לנשיאות, ביולי 2008, נחת גם הוא בנמל התעופה בן גוריון, ביקר ביד ושם ובכותל המערבי וסייר בשדרות. לפי סקר של חברת "גאלופ" שפורסם בסוף השבוע, מצבו של רומני בקרב המצביעים היהודים עדיין מדשדש, ורק כ-25% מהיהודים בארצות הברית תומכים בו במרוץ לנשיאות, שיעור תמיכה דומה לזה בו זכו מרבית המועמדים הרפובליקאים בשנים האחרונות, מאז ימיו של הנשיא רונלד רייגן. אובמה, לעומת זאת, עדיין זוכה לשיעור תמיכה מכריע בקול היהודי, ו-68% מיהודי ארצות הברית מצהירים שיצביעו לו לכהונה שנייה. עם זאת, מדובר בירידה של כ-10% לעומת שיעור התמיכה בו ב-2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully