וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין אחדות לפילוג: סיכום מושב הקיץ של הכנסת ה-18

פנחס וולף

27.7.2012 / 11:30

הכנסת כמעט התפזרה, ממשלה אחדות רחבה כוננה לזמן קצר, חבר כנסת מכהן נפטר ופרובוקציות רבות נעשו: זה היה מושב הקיץ ההפכפך, שעשוי להיות האחרון לכהונת הכנסת ה-18

מושב קיץ פוליטי והפכפך עבר על חברי הכנסת. במושב, שהתפזר שלשום (רביעי), אפשר היה לראות את כל הסיפור הפוליטי על רגל אחת: פיזור כנסת (כמעט), משא ומתן קואליציוני מהיר, כינון ממשלה רחבה ופיזורה, ודרמות סביב הנושא המרכזי שעל סדר היום בחודשים האחרונים – הגיוס לצה"ל. והיו עוד דברים: שערורייה נוספת מבית היוצר של ח"כ אנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו), פטירת חבר כנסת והצטרפות שני ח"כים חדשים. יום אחרי המושב שאולי ינעל את הכנסת ה- 18, הרי סיכומו.

הצבעה על חוק ההסדרה בכנסת ירושלים, יוני 2012. עומר מירון
אפשר היה לראות את כל הסיפור הפוליטי על רגל אחת. מליאת הכנסת/עומר מירון

ההתחלה הייתה ימים ספורים לפני פתיחת מושב הקיץ, ביום שני 30 באפריל. ביום שישי שקדם לו יו"ר העבודה שלי יחימוביץ' הודיעה על כוונת סיעתה להגיש הצעת חוק לפיזור הכנסת בשבוע הראשון של המושב. אבל האמת היא שההשפעה של הכרזת יחימוביץ' על הכרזת הבחירות הייתה מינורית.

התמריץ העיקרי של ראש הממשלה בנימין נתניהו להודיע על בחירות מוקדמות היה הריאיון של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ל"פגוש את העיתונות", יממה אחרי. ליברמן הודיע כי בתוך עשרה ימים נדע מתי הולכים לבחירות, בהתאם לשאלה האם נתניהו יתמוך בהצעת חוק הגיוס של ישראל ביתנו. נתניהו הבין ששותפותיו הקואליציוניות מזהות את חולשתו ומתכוונות ללחוץ בדיוק במקומות הכואבים, ומכאן החל המרוץ להקדמת הבחירות. בחצות אותו הלילה מקורבי נתניהו העריכו בשיחה עם וואלה! חדשות שהבחירות יתקיימו באוקטובר, הערכה שבדיעבד הצטיירה כליברלית ביותר. מות אביו של נתניהו, בן ציון, ביום הראשון של המושב, דחו את המרוץ אחר הבחירות רק בשבוע – אז החלה הדרמה האמיתית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הטעות הפוליטית הגדולה ביותר של נתניהו

מה שנראה היה בתחילת השבוע השני של מושב הכנסת כהליכה לבחירות בזק, הפך לטעות הפוליטית הגדולה ביותר של נתניהו בקדנציה הנוכחית – הכנסת קדימה לממשלה. כמו תמיד, זה נבע מהיסטריה: האגף הימני בליכוד הראה לנתניהו בוועידה שהתקיימה ערב פתיחת המושב מי השולט האמיתי במפלגה, נתניהו חיבר את האווירה הזאת עם הצורך לפנות את שכונת האולפנה בבית אל במהלך הבחירות, והחליט שעדיף לו ללכת להרפתקה המסוכנת עם קדימה, רק שהוא לא לקח בחשבון שמופז – שזה לא היה עבורו הזגזוג האחרון – יכול לעשות עוד זיג ועוד זג לנתניהו בהמשך הדרך.

יו"ר קדימה שאול מופז במסיבת עיתונאים, מאי 2012. עומר מירון
יום שני, 7 במאי. לפני הצהרים מופז תוקף את נתניהו חזיתית ולא שוכח לרמוז גם על שיתוף פעולה בין נתניהו ליחימוביץ'. הוא לא מספר שממש באותם רגעים המגעים לממשלת האחדות בעיצומם. מופז באותה מסיבת העיתונאים/עומר מירון

יום שני, 7 במאי. לפני הצהרים מופז תוקף את נתניהו חזיתית ולא שוכח לרמוז גם על שיתוף פעולה בין נתניהו ליחימוביץ'. הוא לא מספר שממש באותם רגעים המגעים לממשלת האחדות בעיצומם. אחר הצהרים מליאת הכנסת מאשרת בקריאה ראשונה את הצעת החוק לפיזור הכנסת, כשהתאריך ברור: 4 בספטמבר 2012. מיד לאחר מכן חברי הכנסת מתאספים בוועדת הכנסת לאישור ההצעה בהכנה לקריאה שניה ושלישית, כדי שבאותו הלילה הכנסת תפזר את עצמה ותצא לבחירות. אלא שבאופן מפתיע, למרות הסכמה מקיר לקיר על ההצעה, יו"ר הוועדה, יריב לוין, קיבל הוראה מיו"ר הקואליציה זאב אלקין למשוך את הישיבה. לאחר מכן התברר שבאותו הזמן ישבו להם בנחת נתניהו ומופז וסגרו את הדיל הפוליטי עם פוטנציאל לקרש הצלה עבור קדימה ונזק גדול לנתניהו ולליכוד. כאן התחילה ממשלת האחדות שמנתה 94 חברי כנסת ונמשכה 70 ימים בלבד.

מסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו ושאול מופז, מאי 2012. עומר מירון
לאחר מכן התברר שבאותו הזמן ישבו להם בנחת נתניהו ומופז וסגרו את הדיל הפוליטי עם פוטנציאל לקרש הצלה עבור קדימה ונזק גדול לנתניהו ולליכוד/עומר מירון

כחלק מההסכם הקואליציוני הוקמה ועדת פלסנר לקידום השוויון בנטל, אותה החרדים החרימו ניהלו איתה מגעים לא פורמליים. ההמשך היה פירוק הוועדה רגע לפני פרסום המלצותיה, ניסיונות של הרגע האחרון להגיע להסכמות עם כולם, והבנה שמופז נחוש בדעתו לפרוש מהממשלה אם נתניהו לא יקבל את התכתיבים של ועדת פלסנר. בכל משך שהותו בממשלה עמדו למופז כאבן ריחיים על צווארו שתי קבוצות: המורדים מבית היוצר של ציפי לבני שאיימו לפרוש אם קדימה תישאר בממשלה, והמורדים פרו נתניהו שהודיעו שיפרשו דווקא אם מופז יפרוש מהממשלה. השבוע תם וממש לא נשלם: סוף טראגי זמני למורדים שניסו לגבש שבעה, נותרו ארבעה, מופז ניסה לעשות להם בית ספר פוליטי אך ועדת הכנסת עשתה לו עצמו בית ספר חוקתי.

הוא מאיים בסנקציות נגדם, רק שמדובר באקדח ללא כדורים: אם קדימה לא תתפלג נתניהו עשוי לפזר את הכנסת בשבוע הראשון או השני של מושב החורף, כך שלא יהיה למופז זמן לממש את הסנקציות נגדם. אם קדימה תתפלג – ממילא זה איום שלא מחזיק מים. כך, בעל כורחם של כל החברים בסיעה, הרכבת המקרטעת שנקראת קדימה נאלצת להמשיך עם 28 הקרונות המאיימים לנטוש בכל רגע, וייתכן שזה יקרה כבר בשבועות הקרובים (אתמול היו לקבוצת לבני שישה ח"כים שרצו לפרוש באופן מידי, והיה חסר להם רק השביעי).

הפרובוקציות הרגילות בכנסת

בחירות, ממשלת אחדות, ועדת פלסנר, קדימה – מלבד כל אלו היו נושאים אחרים, רגילים בכנסת. כמו למשל התבטאויותיה של אנסטסיה מיכאלי נגד ההומואים, שטענה שרובם הוטרדו מינית בילדותם ולאחר מכן גם הוסיפה בראיון ל"מעריב" כי "בנות מפילות והופכות ללסביות". הדברים האלו הצטרפו לפרשת שפיכת המים שלה על ח"כ ראלב מג'אדלה חמישה חודשים לפני כן ולעימות עם ח"כ חנין זועבי לפני שנתיים, מיד בתום משט המשמרה בו השתתפה זועבי.

ציפי לבני בנאום פרישה מהכנסת. עומר מירון
ציפי לבני בנאום הפרישה מהכנסת/עומר מירון

נושא אחר שהיה, פוליטי גם הוא כמובן, הוא פרישת ציפי לבני מהכנסת והצטרפות יובל צלנר במקומה. לצלנר הצטרף שבועיים אחרי גם ח"כ אכרם חסון שהגיע במקום גדעון עזרא – אחד מוותיקי חברי הכנסת שנפטר ממחלה קשה ב-17 במאי בגיל 75.

כעת הכנסת יוצאת לפגרה ארוכה עד אחרי החגים, ייתכן שהיא תשוב רק כדי לפזר את עצמה, אלא אם הסאגה הפוליטית של המושב הנוכחי תחזור על עצמה שוב גם במושב החורף. כרגע לא נראה שכך הם פני הדברים.

מושב החורף ננעל עם אופוזיציה חלשה וקואליציה חרוכה

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully