וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק חדשה: לפצל תפקיד היועץ המשפטי לממשלה

פנחס וולף

27.7.2012 / 5:00

ח"כ אריה אלדד ושבעה חברי כנסת נוספים מציעים לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לשניים: יועץ משפטי ותובע כללי. "מילוי שני התפקידים בידי אדם אחד היא בעייתית"

בעקבות כישלון הפרקליטות במשפט אולמרט? ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) ושבעה חברי כנסת נוספים מסיעות שונות, כולל מקדימה, הגישו הצעת חוק לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לשני תפקידים: יועץ משפטי ותובע כללי. על פי ההצעה, ועדה ציבורית, שבראשה יעמוד שופט בית משפט עליון בדימוס, תמליץ לשר המשפטים על מועמדים לתפקיד התובע הכללי והוא זה שימנה את המועמד. תנאי בסיסי למועמדות לתפקיד יהיה ותק של עשר שנים בדין הפלילי, חמש מתוכן לפחות בישראל.

יהודה וינשטיין בכנס לשכת עורכי הדין פברואר 2010. עומר מירון
לפצל? היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין/עומר מירון

הצעת החוק קובעת כי התובע הכללי יכהן שבע שנים והוא יהיה נפרד לחלוטין מהיועץ המשפטי לממשלה, אך הוא יהיה רשאי להעניק לשר המשפטים או לממשלה ייעוץ בנושאי חקיקה בתחום הפלילי.

"הבעיה המרכזית העולה ממילוי שני התפקידים על ידי איש אחד היא שעקב ייעוצו השוטף של היועץ המשפטי לממשלה ולרשויותיה, נוצרת קירבה יתרה בינו לבין נושאי המשרה השלטוניים אשר מולידה ספק לגבי יכולתו להחליט לגבי העמדה לדין של נושא משרה במקרה והדבר נדרש", הסביר ח"כ אלדד.

"הטיית שיקול הדעת ופגיעה בהחלטות היועץ המשפטי"

לדבריו, "לאחרונה הולכת ומתגברת תופעת גילויי השחיתות בקרב בכירים בשלטון – דבר הדורש לעיתים קרובות החלטות אמיצות ונחרצות על הגשת כתב אישום. כל קשר בין נושא תפקיד התובע לבין נושאי המשרות הבכירות עלול להביא להטיית שיקול הדעת ולפגוע בהחלטותיו". אלדד ציין כי בשנת 1997 הוקמה ועדה בראשותו של השופט העליון בדימוס מאיר שמגר אשר עסקה במעמד היועץ המשפטי לממשלה. "מסקנותיה אמנם היו כי יש להשאיר את שני התפקידים בידיו של אדם אחד, אולם על כך כבר אמרה השופטת דליה דורנר כי יתכן שזהו המבנה העדיף, אולם מבחינה פרקטית הוא לא הוכיח את עצמו".

לקריאה נוספת:
וינשטיין ודנינו לצד לדור: "המתקפה עליו מסוכנת"
תכנית נתניהו לגבעת האולפנה טרם אושרה, היועץ המשפטי: "עדיין בוחנים"
וינשטיין הורה על חקירת הבנייה בהתנחלות שילה

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully