וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקד סיוע משפטי של מרכז "נגה" נמצא בסכנת סגירה

גלעד גרוסמן

28.7.2012 / 13:54

מוקד "נגה", שקם רק לפני שנה וחצי, מסייע לנפגעי עבירה לעמוד על זכויותיהם. אולם המימון הזמני להפעלתו עומד להפסיק ולמרות ההסכמה על חשיבות המיזם, טרם נמצא פתרון

בחדרון בבית המשפט בפתח תקוה יושב עו"ד ליאור שני ומספק שירות ייחודי - עזרה ראשונה משפטית בחינם לכל נפגע עבירה. זהו "מוקד נגה", שסייע בשנה האחרונה לכאלף פונים מכל הארץ - נפגעי עבירות מין, קרובי משפחה של נפגעים ואנשים שפשוט נזקקו להכוונה משפטית בסיסית. אולם כעת המוקד נמצא בסכנת סגירה. בחודשים הקרובים - הדעות חלוקות על המועד המדויק - יאזל סכום הכסף שהתקבל כתמיכה הזמנית מהביטוח הלאומי, וטרם נמצא גורם ממשלתי או פרטי שיסייע במימון המיזם. "אנחנו על זמן שאול, לא יודעים מה יקרה. ננסה לגייס מימון ונראה", אומר שני.

מוקד טלפוני של מרכז נגה, יולי 2012. דרור עינב
משרת כמאה פונים בחודש. מוקד נגה בבית המשפט בפתח תקווה/דרור עינב

המוקד שהוקם לפני כשנה וחצי, ממומן גם על ידי מרכז נגה לזכויות נפגעי עבירה בקריה האקדמית אונו, בשיתוף הנהלת בתי המשפט, אך מרבית התקציב מגיעה מהקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי. מדי חודש פונים למוקד קרוב למאה בני אדם. חלקם באים לחדר הקטן שהקצתה הנהלת בתי המשפט, אחרים מתקשרים או פונים באמצעות האינטרנט. גם בתי המשפט, עורכי דין וארגוני סיוע מפנים אנשים למוקד. לדברי עו"ד שני, הוא מיידע נפגעי עבירה על זכויותיהם. "זה המינימום", הוא אומר. "לרוב האנשים אין מושג על ההליך המשפטי".

כך לדוגמה, המוקד סייע לעובד זר שהותקף באכזריות לקבל פיצויים, ולפונה אחרת עזר לקבל מידע על מקום אשפוזו של הנאשם ברצח בעלה. המוקד עוזר גם במילוי בקשות לצווי הגנה ומניעת הטרדה. השבוע עשה זאת שני בעבור אדם שהיה מסוכסך זמן רב עם שכנו. בעקבות הגשת הבקשה הוצא צו שופט. "אני רק רוצה לישון", הסביר הפונה לשני ולשתי סטודנטיות שסייעו לו, את הצורך שלו בצו, והלך מחויך.

שירות נוסף שמספקים מפעילי המוקד הוא חיבור לגורמי קהילה שונים - רשויות הרווחה, ארגונים ועמותות או מרכזי סיוע לנפגעי תקיפה מינית. "אם מתקשרת מישהי שנאנסה לפני יומיים, אני מפנה אותה לקבלת עזרה", אומר שני. "היא לא צריכה אותי בשלב הזה". הסיוע לא מסתיים רק במענה טלפוני. שני וצוותו הבינו שרבים מהפונים אליהם נמצאים במצב נפשי קשה, וזקוקים למישהו שיפנה בשמם לגורמים השונים. "הרבה פונים נמצאים בשפל, ואין להם כוח לעשות מעשה", הוא מסביר.

"עלות שולית ביחס לתמורה"

עלות הפעלתו של המוקד היא מאות אלפי שקלים בשנה. עם הקמתו, הוא קיבל חצי מיליון שקלים מהקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי. הסכום שהתקבל מהביטוח הלאומי אמור להספיק עד פברואר, אולם במרכז נגה טוענים כי הקופה כבר עומדת להתרוקן. מכל מקום, הקרן של הביטוח הלאומי, מעצם הגדרתה, נועדה לסייע באופן זמני לתוכניות פיילוט בזמן שהן מחפשות מקור אחר למימון, ואינה מממנת גופים באופן קבוע. במקרה שאכן יימצא גורם מממן או תורם למוקד בפתח תקווה, תשקול הקרן לתמוך בהקמת מוקד נוסף במקום אחר בארץ, אולם בשלב זה לא נמצא פתרון.

מרכז נגה פנה למשרד הרווחה, אולם נענה בסירוב. לפני כחודש ביקר במוקד שר המשפטים, יעקב נאמן, והביע נכונות לפעול להסרת איום הסגירה. "אין ספק שפעילות המוקד מהווה שלב חשוב ומתקדם בעשיית המשפט והצדק בישראל, ומבחינה זו מהווה אור לגויים, שכן אין לה אח ורע בעולם", אמר השר. מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקוף, נפגש עם נציגי מרכז נגה, אך לא ברור אם המשרד יוכל לסייע.

"מדובר בשירות לאזרח שיש מקום שהמדינה תממן אותו ותיקח עליו אחריות", אומרת מנכ"ל מרכז נגה, עו"ד דקלה טוטיאן. "העלות היא שולית ביחס לתמורה. הנחיצות של הפרויקט נבחנה הן על ידי הנהלת בתי המשפט והן על ידי שר המשפטים, ואין ספק לגבי היעילות שלו. זה פרויקט שחייבים לעשות כל מאמץ כדי לוודא שהוא ימשיך, ואף להקים מוקדים נוספים בבתי משפט אחרים בארץ. חבל שהמיזם ייפול בשל פוליטיקה בין-משרדית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"הסכם שיתוף הפעולה נקבע מראש"

ממשרד המשפטים נמסר כי המשרד בוחן כעת "אפשרויות שונות לסייע לפעילותו החשובה של המרכז במסגרת הכלים המוגבלים העומדים לרשותו, ועל פי הנהלים המחייבים בנושא". עוד נמסר כי "משרד המשפטים רואה חשיבות גדולה בטיפול בנפגעי העבירה וזכויותיהם. במסגרת זו, מעניק משרד המשפטים, באמצעות האגף לסיוע משפטי אזרחי, סיוע משפטי חינם למשפחות נפגעי עבירות המתה, לרבות ייצוג בהליכים, כחלק מפרויקט משותף עם משרד הרווחה.

"כמו כן, פועלות במסגרת הפרקליטות, הן במחוזות והן בפרקליטות המדינה, יחידות סיוע לנפגעי עבירה. תפקידן של יחידות אלה הוא לעזור לנפגעי עבירות למצות את זכויותיהם בהליך הפלילי ולמסור להם מידע".

מהביטוח הלאומי נמסר כי "הקרן למפעלים מיוחדים בביטוח הלאומי מסייעת בפיתוח פרויקטים בתקופת הפיתוח בלבד, אך לא מסייעת במימון שוטף. שיתוף הפעולה עם מרכז נגה הינו בנוגע למימון עמדה אחת למיצוי זכויות לנפגעי עבירה בבית המשפט בפתח תקווה. הסכם שיתוף הפעולה נקבע מראש לתקופה מוגבלת ומסתיים בפברואר 2013. הקרן אינה יכולה להמשיך במימון מעבר לתקופה שהחוק והתקנון מאפשרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully