וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ספד למרים בן פורת: "אישה פורצת דרך"

גלעד גרוסמן

26.7.2012 / 13:45

ראש הממשלה הביע צער על מותה של מבקרת המדינה לשעבר ואמר כי היא שימשה "דוגמא ומופת לשוויון ההזדמנויות ולעליונות שלטון החוק במדינת ישראל". יחימוביץ': "מודל לחיקוי"

צילום: באדיבות אוניברסיטת תל אביב; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ספד הבוקר (חמישי) למבקרת המדינה לשעבר, השופטת בדימוס מרים בן פורת, שהלכה לעולמה הבוקר בגיל 94. "השופטת בן פורת הייתה אישה פורצת דרך, שופטת מוערכת בבית המשפט העליון, מבקרת מדינה שקידשה את ערכי היושרה והשקיפות וכלת פרס ישראל", נמסר בהודעת ראש הממשלה. "בצניעותה, בדבקותה בעקרונות ובמסירותה למדינה, היא נתנה דוגמא ומופת לשוויון ההזדמנויות ולעליונות שלטון החוק במדינת ישראל. יהיה זכרה ברוך".

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר כי "מרים בן פורת הייתה שופטת מוערכת ומבקרת מדינה חשובה". לדבריו, "היא מילאה את כל תפקידיה בשירות עליונות המשפט ותוך עמידה על עקרונותיה".

שופטת בית המשפט העליון לשעבר וחברת הכנסת מרים בן פורת. סער יעקב, לשכת העיתונות הממשלתית
"הייתה שופטת מוערכת ומבקרת מדינה חשובה". בן פורת/לשכת העיתונות הממשלתית, סער יעקב

גם נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס מאיר שמגר, הביעה צער על מותה של בן פורת. בשיחה עם וואלה! חדשות סיפר שמגר כי בן פורת הייתה בין האישים הבולטים במערכת המשפט, גם כשופטת וגם כאדם. הוא ציין שהיא התבלטה בחריפות ובבהירות מחשבה, שאין כדוגמתה. "היכולת השכלית שלה, פרט לבקיאותה בחוק, ויכולת הניתוח שלה בתפיסה המשפטית הייתה יוצאת דופן", אמר. שמגר, שישב שעות רבות עם בן פורת בבית המשפט העליון, הוסיף כי היא "השאירה את חותמה בצורה בולטת".

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הביע צער עמוק על מותה של בן פורת. "הגברת בן פורת, אשר כיהנה במשך עשר שנים כמבקרת המדינה (בשנים 1988- 1998), יצקה יסודות חדשים למוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור והפכה אותו למוסד בעל השפעה מרכזית בחיי מדינת ישראל", אמר. ".. היא לא נרתעה מפרסום דוחות ביקורת נוקבים ולא נכנעה ללחצים. הגברת מרים בן פורת תרמה רבות גם לתורת הביקורת. המאמרים פרי עטה והספר שפרסמה 'חוק יסוד: מבקר המדינה', מהווים במידה רבה מורה דרך לכל העוסקים בתחומי הביקורת. יהי זכרה ברוך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שופטת בית המשפט העליון לשעבר וחברת הכנסת מרים בן פורת. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
קידמה את המאבק בשחיתות השלטונית/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

ראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, מסר כי "לשכת עורכי הדין וחבריה מרכינים את ראשם עם לכתה של כבוד השופטת מרים בן פורת, זיכרונה לברכה". לדבריו, "השופטת בן פורת הייתה מעמודי התווך של המשפט החוקתי בישראל, אישה פורצת דרך עבור נשים בציבוריות הישראלית ולוחמת עשויה ללא חת בשחיתות הציבורית. אצילותה עוררה יראת כבוד בלבו של כל אזרח במדינת ישראל, ומורשתה המשפטית, החברתית והציבורית תמשיך להיות לנר לרגלי עורכי הדין, המשפטנים ונבחרי הציבור בישראל לדורות רבים".

יו"ר האופוזיציה ויו"ר קדימה שאול מופז אמר כי "מרים בן פורת היתה עמוד האש שהאיר מוסר ויושר". לדבריו, "השופטת בן פורת לא חסכה ביקורת בהגנה על יושרה ומוסריותה של המדינה והחברה. מרים בן פורת פרצה דרך לנשים רבות, שבאו אחריה והשתלבו בתפקידים בכירים במערכות הציבוריות בישראל. יהי זיכרה ברוך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם השופטת מרים בן פורת בזמן ביקור תנחומים בשבעה של הפרופסור בן ציון נתניהו. לשכת העיתונות הממשלתית
"אישה פורצת דרך". בן פורת מבקרת בבית משפחת נתניהו לפני שלושה חודשים/לשכת העיתונות הממשלתית

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', הביעה גם היא צער על פטירתה של בן פורת, "אחת הדמויות האקטיביות והאידיאליסטיות שידעה החברה הישראלית", כדבריה. "בן פורת היוותה מודל לחיקוי, כאשר הייתה האישה הראשונה והיחידה בתפקיד מבקר המדינה, כשהעלתה את רמת הביקורת הציבורית לעין שיעור וכשנלחמה בכל כוחה בשחיתות השלטונית", אמרה יחימוביץ'. "כולי תקווה שישראל תדע עוד דמויות ציבוריות מרשימות כבן פורת. יהי זכרה ברוך".

שופט בית המשפט העליון בדימוס, גבריאל בך, שהכיר את בן פורת עוד מימיהם יחד בפרקליטות, אמר כי מדובר ביום עצוב. "מדובר באישה שעמדה על הדעות שלה ופעלה בתום לב", אמר. לדבריו, היו להם יחסי ידידות מיוחדים, שנמשכו גם לאחר ששניהם יצאו לגמלאות. "נפגשנו לשיחות קצרות וארוכות יותר בלשכותינו בבית המשפט העליון. מאוד הערכתי אותה, מכל הבחינות. היא דאגה להבטחת עליונות שלטון החוק, עמדה על דעתה - אבל תמיד הייתה לה נכונות להקשיב לדעות אחרות. גם בימים האחרונים היא הייתה צלולה לחלוטין, וגם בגיל 94 היא עוד כתבה ועבדה. אני מוצא בזה מעט נחמה", סיפר. "זאת תמיד הייתה חוויה מאוד נעימה להיות איתה בקשר".

מרים בן פורת הלכה הבוקר לעולמה והיא בת 94. בן פורת, שעלתה לישראל בגיל 18 מליטא, הייתה כאמור האישה הראשונה שכיהנה כמבקרת מדינה וכשופטת בבית המשפט העליון, אליו מונתה ב-1977. בן פורת פרשה בגיל 70 מבית המשפט, ועשתה היסטוריה פעם נוספת, כאשר מונתה לאחר פרישתה לתפקיד מבקרת המדינה. בן פורת כיהנה בתפקיד במשך עשר שנים ונחשבה למבקרת שקידמה את המאבק בשחיתות השלטונית, וכמה מהדוחות שפרסמה יצרו הדים נרחבים, בהם דוח על ערכות המגן בזמן מלחמת המפרץ הראשונה. ב-1991 הוענק לה פרס ישראל על מפעל חיים.

בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully