וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סילמן הובא למנוחות: "לא טרגדיה אישית נתניהו, אלא לאומית"

ניר יהב

22.7.2012 / 17:01

מאות בני אדם ליוו את משה סילמן בדרכו האחרונה. סילמן, שהצית עצמו בהפגנת המחאה בסוף השבוע שעבר מת לפני יומיים מפצעיו כשהוא בן 58. "האשמה היא עלייך, ראש הממשלה"

צילום: שלומי גבאי ; עריכה: אמיר קוטיגרו

לפני זמן קצר (ראשון) הסתיימה הלווייתו של פעיל המחאה החיפאי, משה סילמן, שהצית עצמו במהלך הפגנה בתל אביב בשבת שעברה ומת מפצעיו ביום שישי. ההלווייה נערכה בבית העלמין בחולון בהשתתפות מאות בני משפחה, חברים, אזרחים פשוטים ופעילי מחאה מכל רחבי הארץ. צוות כיבוי אש שהה במקום, ככל הנראה מחשש שמישהו ינסה לחקות את מעשהו של סילמן ויצית את עצמו בהלווייה.

פעיל המחאה החיפאי, משה סילמן, שהצית עצמו בשבת שעברה, ומת ביום שישי האחרון מפצעיו.במשך שבוע נאבקו על חייו של סילמן, בן 57, שסבל מכוויות בדרגה ג' ברוב חלקי גופו. סילמן העלה עצמו באש בפינות הרחובות אבן גבירול וקפלן בתל אביב. לאחר מכן פונה לבית החולים איכילוב, ומשם הועבר בהמשך למחלקת הכוויות בשיבא, בראשות ד"ר יוסי חאייק. שם שהה כשהוא מורדם ומונשם, וטופל בין היתר באמצעות נוזלים ומשככי כאבים, עד שנכנע לפצעיו.

עידית לב, מארגון רבנים לזכויות אדם, אשר ליוותה את סילמן בשנה האחרונה, ספדה לו: "ממשלת ישראל אשמה במוות המיותר של סילמן. הממשלה מתעלמת בבוטות מהאחריות לאזרחי ישראל. לא נאפשר להם לנהל מדיניות כזו. אתם בממשלה אשמים במותו. ניסיתי לעזור לסילמן אך לא הצלחתי. המקרה שלך, משה, הוא הכישלון הכי גדול שלי במיצוי זכויות. לא עזרו כל המכתבים וכל הצעדים שנקטנו. ניסינו למנוע את הגעתך לרחוב אך הדלת נסגרה בפנינו והייאוש שלך גבר. אמרת לי שאת המחאה שלך תעשה לבד ועשית אותה לבד. הצבת בפנינו מראה על עוני. העני הוא אדם מושפל בישראל. זו לא טרגדיה אישית, ראש הממשלה. זו טרגדיה לאומית. כבודך, משה, נפגע. אנו דורשים שלא יהיו עוד אנשים כאלה".

הובא למנוחות משה סילמן שהצית עצמו. דרור עינב
אחותו של סילמן, בת ציון, בטקס הלוויה/דרור עינב

אחותו של סילמן, בת ציון, מיררה בבכי וזעקה מעל הקבר הפתוח: "למה הוא היה צריך למות ככה? משה סלח לי שלא עזרתי לך מספיק". אחות אחרת שלו, ריקי, התעלפה במהלך ההספדים והיא קיבלה טיפול רפואי במקום. הפעיל החברתי החיפאי יוסי ברוך, ידידו של סילמן ספד גם הוא: "אנו מקווים כי תמצא מנוחה. אדם טוב היית. כשהיה לך לתת, נתת ביד רחבה. כבר שנה שאנחנו פוסעים יחד בדרך מחאה. אמרת שלא תסכים להיות חסר בית. לא הפכנו מספיק שולחנות, לא הבערנו את המדינה. הם, ערלי הלב, שלא הצליחו לראות את האדם מאחורי הטופס שלו. מה נשאר לך אחרי שלקחו לך את הכל? כבודך וחייך. נשארה לך הזכות למרוד, לסרב. הצתת את עצמך כמעשה של נתינה. הבטחת לזעזע את המדינה ועכשיו המדינה מזועזעת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אתמול הפגינו כאלף בני אדם בתל אביב לזכרו של סילמן. הפגנות נערכו גם בירושלים וחיפה. הרבה עדית לב מארגון רבנים לזכויות אדם, ויוסי ברוך פעיל "החזית החיפאית" מסרו עם מותו הצהרה בשם משפחתו של סילמן. "בצער רב אנו מודיעים על פטירתו של יקירנו אשר קיפח את חייו היום בבית החולים שיבא", נמסר. "חייו של אדם קודש הם ביהדות ובעיני המשפחה. אנו קוראים, בכל לשון של בקשה, לכל אלה שנמצאים במצוקות ומצבים קשים לא ללכת בדרך שהלך משה. המעשה הוא קשה ולא מקובל על המשפחה. במעשהו הוא של משה ניסה להביע ולזעוק את מצוקתו, אשר לא נשמעה. אנו מבקשים מממשלת ישראל לתת את דעתה על המקרה המזעזע הזה, על מנת לתת פתרונות לאזרחי ישראל הנזקקים לסיוע בחייהם".

רפי קמחי, חבר ארגון המחאה החברתית "החזית החיפאית" וחברו לדרך של משה סילמן, אמר לוואלה! חדשות: "אנו מאוד מאוד כואבים את מותו של חברנו משה, שהיה שותף לדרך". לדבריו, "אני רוצה להזכיר לכולם שמעשה ההצתה לדעתו היה מעשה של מחאה פוליטית. לחברים בחזית החיפאית ברור שהוא לא עשה זאת כמעשה של יאוש אישי אלא כסימן קריאה חברתי ופוליטי, שמהווה כתב אישום נגד האלימות הממסדית של משטר ההפרטה הישראלי. הוא מהווה גם קריאה לחשבון נפש של תנועת המחאה והזדמנות לכולנו לאמץ פוליטיקה סוציאל דמוקרטית אמיתית".

  • עוד באותו נושא:
  • משה סילמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully