וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנכה שהצית עצמו: "ראיתם את סילמן, זה מה שיהיה"

עקיבא מפיעי שהצית את עצמו ביהוד, נכה צה"ל כבן 50 מהמושב ברקת, נפצע באורח קשה לפני כ-20 שנה וכמה שנים לאחר מכן עבר אירועים מוחיים. משרד הביטחון: "לא ביקש סיוע כספי"

צילום: דניאל בוק, חדשות 24; עריכה: גדי וינסטוק

חיי עקיבא מפיעי שהצית את עצמו היום (ראשון) בתחנת אוטובוס ברחוב אלטלף ביהוד לא היו קלים. האיש, נכה צה"ל על כסא גלגלים כבן 50 ממושב ברקת, השייך למועצה האזורית חבל מודיעין, היה מוכר לשירותי הרווחה וטופל על ידי עובדת סוציאלית.

אחיו שלמה סיפר לוואלה! חדשות מבית החולים כי "הוא אמר שהוא עלול לעשות דבר כזה. הוא ניסה לעשות זאת כבר בעבר, לפני חצי שנה, כששתה חומר ריסוס. היו לו מצבי רוח, עולה יורד. הוא אמר 'ראיתם מה שקרה לסילמן, זה מה שיהיה לי'. הוא אמר את זה לאחותי, עכשיו היא סיפרה לי". האח הוסיף כי "לפני 20 שנה בערך הוא היה אמור להתחתן, וחודש לפני חתונה נפצע. הוא שכב בסורוקה בין ארבעה חודשים לחצי שנה. האולם היה מוזמן, הכל היה מוכן. הוא היה ארבעה חודשים בלי הכרה, חצי שנה שיקום, חצי שנה בבית לווינשטיין".

הוא סיפר גם כיצד נודע לו על מה שקרה. "שמעתי במבזק של החדשות. הייתי בדרך ליהוד. ישר ידעתי שזה הוא". לדבריו, "מונית הייתה אמורה לאסוף אותו לטיפולים שגרתיים בשש בבוקר, אבל הוא יצא מהבית בשעה חמש ולא השיב לשאלת אחינו, אצלו הוא מתגורר, לאן. מאז יצא מהבית לא שמעתי כלום עד שב-12:10 קיבלתי טלפון לעבודה".

נכה צה"ל כבן 50 הצית את עצמו ביהוד, מצבו קשה

אדם הצית את עצמו בתחנת אוטובוס ביהוד, יולי 2012. דרור עינב
זירת האירוע/דרור עינב

"איך אני מרגיש? אני מרגיש את כל מה שמרגישים כל פצועי צה"ל, כל נכי צה"ל. כי אנחנו גדלנו בבית שנותן למדינה, תורם למדינה, נתנו את החיים שלנו למדינה - ובסוף זורקים אותך", אמר האח. "כשמזמנים אותך למילואים, אתה קם, עוזב את העבודה, עוזב הכל ויוצא לשרת את המדינה. בסוף כשקורה לך משהו, אתה נזרק. את החיילים שלנו אוהבים מתחת לאדמה, אבל לא פצועים. מי שחוזר בארון הוא גיבור ומי שחוזר פצוע הוא נטל".

אח נוסף, אלי, סיפר כי "הוא היה מטופל במשרד הרווחה, צבר חובות והגיע להסדר בבית משפט שיחזיר חובות. הוא התייאש מהדרך שמשרד הרווחה התנהל. כל היום היה בחדר. ביום חמישי האחרון הוא הגיע למשרדי הרווחה של המועצה כי רצה לקנות דברים לאזכרה של אמא שלו. ברווחה אמרו לו לא והחליטו ללכת איתו ביד קשה. הדרך הזו שהמועצה הלכה איתו שברה אותו. הרווחה במועצה היא זו שאחראית למה שקרה". לדברי האח, "הוא הסתגר בחדר. הכנו לו אוכל והוא לא רצה לצאת. זה שהוא רצה להתאבד זה לא חדש אבל הוא לא אמר לנו כלום".

ביתו של עקיבא מפיעי אשר הצית את עצמו ביהוד, יולי 2012. דרור עינב
"הוא היה מטופל במשרד הרווחה, צבר חובות והגיע להסדר בבית משפט שיחזיר חובות. הוא התייאש מהדרך שמשרד הרווחה התנהל". ביתו של מפיעי במושב ברקת/דרור עינב

אברהם בן שלום, שכנו של האיש, סיפר כי שני אחיו של האיש המתגוררים בבית ההורים שנפטרו ניסו לסייע לו לאורך השנים, שכן לדבריו הוא "כמעט ולא תפקד בכלל". עוד סיפר השכן כי האיש עבר שלושה אירועים מוחיים ומצבו הרפואי הידרדר, מה שלדבריו הביא להידרדרות במצבו הנפשי ולמצוקה הכלכלית אליה נקלע.

הרב של יישוב ברקת, סעדיה מעטוף, יושב אף הוא מחוץ למחלקה בתל השומר. הוא סיפר שמשרד הביטחון החליט למנות לאיש אפוטרופוס והמשפחה לא רצתה אדם זר אז היא פנתה אליו. אחות נוספת, יעל, סיפרה כי לא הייתה איתו בקשר בתקופה האחרונה, משום שהיא בעצמה סובלת מבעיות בריאות ומטופלת בבילינסון. ברגע שהתקשרו אליה, היא אומרת, היא הגיעה לשם ישר.

משרד הביטחון: מפיעי לא העביר בקשה לסיוע כספי

מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי בשנת 2003 עבר מפיעי תאונת דרכים בעת ששירת במשמר הגבול. הוא סבל מפגיעות במרפק ובכתף, ולאחר שעמד בפני ועדה רפואית של משרד הביטחון הכיר בו קצין התגמולים כנכה צהל עם 25% נכות.

יצוין כי 11 שנים קודם לכן עבר מפיעי אירוע מוחי, בגינו הוענק לו מימון לקלנועית ולכיסא גלגלים. מבדיקה שנעשתה במשרד הביטחון עלה כי מפיעי לא ביקש שום סיוע כספי לכיסוי החובות ולא העביר בקשה מיוחדת. ראש אגף השיקום במשרד השיקום, משה צים, ביקר את מפיעי בבית החולים יחד עם מנהל מחוז דן במשרד הביטחון.

"הוא הרגיש שהמדינה זנחה אותו"

גורם ביטחוני אישר כי מפיעי הוכר בעבר כנכה צה"ל, וזאת לאחר שנפצע בשירות מילואים בצאלים. הגורם הוסיף כי פרטיו המלאים של האיש ועברו הרפואי נבדקים כעת. יו"ר ארגון נכי צה"ל, חיים בר, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי הוא אף זכה לטיפולים רפואיים במסגרת ההכרה בו כנכה צה"ל.

לפני כ-15 שנה, בשנת 1997, עבר מפיעי אירוע מוחי וניסה לתבוע נכות נוספת ממשרד הביטחון בטענה כי האירוע גרם להידרדרות במצבו. אולם, לאחר שהתברר כי אין קשר בין האירוע לשירותו הצבאי ומשרד הביטחון דחה את טענותיו, הוא הגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי והוכר על ידו.

דודו גלבוע, פעיל במאבק נכי צה"ל נגד הרעת תנאיהם, סיפר כי "המצב הכלכלי שלו מאוד קשה, הוא עם הרבה חובות. הגופים שהיו צריכים לטפל בו לא טיפלו בו. אנחנו כארגון נכי צה"ל במחוז ת"א נמצאים בהפגנה כבר שלושה וחצי חודשים בדיוק על הנושאים האלה - תורת שיקום, היחס המחפיר, הזלזול בנכי צה"ל, אנשים שנתנו את נפשם, גופם... קטועי ידיים, רגליים, עיוורים - לא מטופלים כראוי. אנחנו דורשים מהמדינה לטפל באנשים האלה כמו שצריך. לא יכול להיות שאנחנו כמפקדים שלחנו חיילים לקרב, והיום מזלזלים בהם ולא מטפלים בהם".

"אני לא שוחחתי איתו, אבל מי ששוחח איתו סיפר שהבנאדם במצב נפשי קשה", הוסיף גלבוע, "הוא כבר הרבה זמן דיבר על האופציה שהוא יזיק לעצמו. קשה לו, והוא מרגיש שהמדינה זנחה אותו. הוא נתן לה את כל מה שהוא יכול היה, והמדינה זנחה אותו. לצערי יש למעלה מ-50 אלף נכי צה"ל שיושבים ואומרים שככה הרגשתם. אני חושש ופונה בהזדמנות זו לאותם נכים שחושבים על מעשים מהסוג הזה - שלא יעזו לעשות את זה. אנחנו הקדשנו את חיינו למען המדינה, נפצענו עבורה, אבל לא נמות בגלל תנאים".

היום טופל מפיעי על ידי צוות של מגן דוד אדום ופונה לבית החולים שיבא בתל השומר במצב קשה עם פגיעות קשות של כוויות כשהוא מורדם ומונשם, לאחר שהצית את עצמו. הוא סובל מכוויות בדרגה ג' ב-80% מחלקי גופו. בצהריים הוא הועבר למחלקת הכוויות בבית החולים.

לפניות לכתב: amir.bohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 14:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully