וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה ביקשה לדחות פינוי מגרון "בגלל הרמדאן"

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

22.7.2012 / 11:12

הפרקליטות מבקשת ארכה של חודש מחשש שפעולות מחאה של פעילי ימין יתסיסו את יהודה ושומרון "בתקופה הרגישה הזו". בנוסף, המדינה מודה כי הקמת האתר החלופי רחוקה מסיום

הפרקליטות ביקשה היום (ראשון) ארכה של חודש לביצוע פסק הדין של בג"ץ, המורה על פינוי המאחז מגרון עד 1 באוגוסט, זאת בשל עמדתו של אלוף הפיקוד המרכז, ניצן אלון, לפיה הצורך בשמירה על הסדר והביטחון באוגדת איו"ש מצדיק הימנעות מפינוי שלא בהסכמה במהלך חודש הרמדאן. כמו כן, ביקשו בפרקליטות ארכה נוספת כדי להשלים את בנייתם של מבני ציבור בשכונה אליה מתוכננים לעבור המתנחלים, באתר גבעת היקב.

בבקשת העיכוב שהוגשה באמצעות עו"ד ענר הלמן מפרקליטות המדינה, נכתב כי אלוף פיקוד המרכז פנה לפני כמה ימים ליועץ המשפטי וביקש לדחות את הפינוי במידה והוא אינו נעשה בהסכמה, וזאת מחשש שפעולות מחאה של פעילי ימין עלולות לפגוע בסדר ובביטחון באזור, "בתקופה הרגישה של הרמדאן". כמו כן, נכתב כי "המדינה פועלת להקים שכונת מגורים באתר המכונה 'גבעת היקב' ביישוב כוכב יעקב כדי למקם באופן זמני את תושבי מגרון, אולם מחשש שהאתר לא יהיה מוכן בזמן, החליטה הממשלה להכין במקביל שטח סמוך להתנחלות אדם, ולהפשיר שם שטח".

מגרון,מרץ 2012. עומר מירון
הקמת מבני ציבור באתר החלופי תסתיים רק לקראת סוף אוגוסט. מגרון/עומר מירון

בישיבה שהתקיימה לפני שבוע בנוכחות מזכיר הממשלה התברר לראשונה כי יש עיכוב של שבוע-שבועיים בלוח הזמנים של בניית מבני המגורים בגבעת היקב, ולכן ביקשו בפרקליטות לעכב את ביצוע פסק הדין. כמו כן, מהבקשה עולה כי ניתן יהיה להתחיל לאכלס חלק מהמבנים עוד החודש ולסיים את האכלוס בשבוע השני של אוגוסט, אולם מבני ציבור - בהם מעונות יום, גני ילדים ובית כנסת - יושלמו רק לקראת סוף חודש אוגוסט, ועל כן הם מבקשים לדחות את הפינוי.

מממסכי התצהירים שצורפו לבקשת המדינה, נודע כי בנוסף ל-52 מיליוני השקלים שאושרו לצורך הקמת אתרי מגורים חלופיים למפוני מגרון, הממשלה אישרה בשבוע שעבר תוספת של 7.5 מיליון שקלים. הדבר נועד לצורך בניית שכונת המגורים ב"גבעת היקב".

בקשת ארכה גם למתן תשובה לעתירת המתנחלים

במקביל לבקשה לעכב את ביצוע החלטת בג"ץ, ביקשו בפרקליטות ארכה נוספת להגשת תגובת היועץ המשפטי לעתירת המתנחלים הטוענים שרכשו לאחרונה שלוש חלקות במאחז באופן חוקי ועל כן אין מקום לפנותם. בפרקליטות ביקשו להגיש את עמדתם עד ה-20 באוגוסט, וזאת משום ש"לדרג המדיני הבכיר דרוש זמן נוסף כדי להמשיך בדיונים המתקיימים עם היועץ המשפטי בנוגע למעמד הקרקע, סוגייה שנידונה לאחרונה בוועדת השרים להתיישבות באזור יהודה ושומרון".

העמדה "המתחמקת" של פרקליטות המדינה באה בעקבות התנגדות הפרקליטות לעמדת ועדת השרים לענייני התיישבות שהחליטה לתמוך בעמדת המתנחלים הקוראת למנוע את פינוי המבנים הנמצאים על החלקות שלכאורה נרכשו על ידי תושבי מגרון מידיהם של הפלסטינים. בדיון שהתקיים בשבוע שעבר התנגד נציג הפרקליטות עו"ד מייק בלאס והיועץ המשפטי של משרד הביטחון, אחז בן ארי, לעמדתם של השרים. נראה כי הדחיות החוזרות והנשנות נובעות מכך שבפרקליטות המדינה מתקשים "להלבין" את המבנים שעומדים בשטחים הנזכרים לעיל. יש לציין כי ייתכן וגם המסמכים שהגישו אנשי "שלום עכשיו" בהם נטען כי הרכישות זוייפו מקשות עוד יותר על הפרקליטות לנסח תשובה שתעמוד בעמדת ועדת השרים.

ייתכן שנשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, יטיל קנסות על המדינה בעקבות בקשת הדחייה, זאת לאחר שכבר בשבוע שעבר הודיע - לאחר קבלת בקשת המדינה לדחות בפעם השלישית את העברת עמדתם - כי כל דחייה נוספת עשויה לגרור הוצאות משפט. גרוניס הורה למזכיר המדינה צבי האוזר ולאלוף פיקוד המרכז ניצן אלון להתייצב לדיון שיתקיים היום מכיוון שהשניים חתומים על התצהירים שהגישה הפרקליטות יחד עם הבקשה לדחות את פינוי המאחז.

"ממשלת ישראל איבדה את הבושה ומשתמשת בכל תירוץ אפשרי כדי לדחות את ביצוע פסד דין בג"ץ ולפנות את המאחז הבלתי חוקי מגרון", מסרו מארגון "שלום עכשיו" בתגובה לבקשת המדינה, "תשובת המדינה היא כתב כניעה לפורעי 'תג מחיר' שבזכות מעשיהם מבקשת הממשלה לדחות את הפינוי".


לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

עוד בנושא
ועדת השרים: "המדינה תתמוך בעתירת תושבי מגרון"
גורם בטחוני מעריך: מסמכי הרכישה במגרון אמיתיים
מגרון למנהל האזרחי: השלמנו רכישת חלקה נוספת
לחץ כבד על הפרקליטות: "מנעו הריסת המבנים במגרון"

  • עוד באותו נושא:
  • מגרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully