וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משה סילמן היה עני גאה, שסירב להיות מושפל"

גלעד גרוסמן

20.7.2012 / 17:44

עם ההודעה על מותו של המפגין שהצית עצמו, מתריעים בארגונים החברתיים: "האש שהצית משה היא ביטוי למצוקתם של אזרחים רבים. זו טרגדיה לאומית". במוצאי שבת יערכו צעדות לזכרו

צילום: דניאל בוק; עריכה: מיכאל ברגמן

בארגונים החברתיים הביעו היום (שישי) צער על מותו של משה סילמן, שהצית עצמו בהפגנה בתל אביב במוצאי השבת שעברה והיה מאושפז מאז בבית החולים שיבא. "אני מאוד מקווה שממשלת ישראל תפנים את המסר של המעשה של משה - דיור עכשיו וכל השאר אחר כך", אמרה הרבה עידית לב, מארגון רבנים לזכויות אדם.

הרבה לב סיפרה כי ניסתה בעבר לסייע לסילמן לפתור את מצוקת הדיור שלו. בשיחה היום עם וואלה! חדשות, אמרה כי אסור שבמדינת ישראל בשנת 2012 אנשים יגורו ברחוב, או שיהיו "דרי ספה, אשר נאלצים להסתמך על טוב לבם של אחרים כדי למצוא קורת גג". לדבריה, "זה מה שמשה היה, והוא לא הסכים לחיות ככה. אין סיבה שמישהו אחר יהיה במצב הזה".

קרובים ומכרים של משה סילמן בבית החולים שיבא בתל השומר, אחרי ההודעה על מותו. 20 ביולי 2012. דרור עינב
"משה לא הסכים לחיות ככה". מכריו של סילמן בבית החולים, היום/דרור עינב

מארגון "החזית החיפאית", בו היה חבר סילמן, נמסר כי הם מבכים את לכתו בטרם עת. "אנחנו הכרנו את משה במהלך השנה האחרונה, בה למדנו על קשייו המרובים והתעמרות המערכת בו", נמסר בהודעת הארגון. "משה היה עני גאה. הוא סירב לקבל את המשוואה המקובלת, לפיה עוני=השפלה".

בארגון הפנו אצבע מאשימה לעבר משרד השיכון, עמידר ומחלקת הרווחה בחיפה, ולמדיניות הנהוגה במדינה בנוגע לדיור ציבורי. "האש שהצית משה אינה להבה של מצוקה אישית בלבד. זה ביטוי למצוקתם של אזרחים רבים - אנשים נורמטיביים הנותרים חסרי כל, אשר המדינה מתעלמת מהם ומזכויותיהם", נכתב בהודעת הארגון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
LIVE

יחימוביץ': "גורל סילמן - תוצאה של קריסת מדינת הרווחה"

רגב קונטס, ממובילי המחאה החברתית, סיפר כי במוצאי שבת צפויות כמה הפגנות הזדהות עם סילמן המנוח. לדבריו, בירושלים מתכוונים פעילי דיור לקיים צעדה שקטה לזכרו של סילמן מול ביתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בתל אביב מתוכננת גם כן צעדת הזדהות, שתצא ממשרדי עמידר ברחוב שאול המלך לעבר המקום בו הצית עצמו סילמן, ברחוב קפלן.

"כולנו המומים מצער מול פטירתו הבלתי נמנעת של חברנו למאבק משה סילמן", אמר קונטס. "אך איננו המומים מכך שהדברים הגיעו עד להיכן שהגיעו. במשך השנה החולפת נחשפנו לא רק למצוקות מעמד הביניים, אלא גם למצוקות האנשים שנלקח מהם הכל".

לדבריו, משה סילמן הזכיר לכל כמה קל להפוך במדינת ישראל מ"אזרח הנוטל חלק בחיים ובחברה לצל חיוור ושקוף של עצמו". הוא קרא לממשלת ישראל לפתוח בצעדי חירום וליזום רפורמה מקיפה ומידית, הן בדיור הציבורי והן בשאר שירותי החירום החברתיים, ובמיוחד בביטוח הלאומי.

דפני ליף, מראשי המחאה החברתית, הביעה צער על מותו של סילמן ופנתה בבקשה לפעילי המחאה לגלות רגישות כלפי משפחתו השרויה באבל. "היום אבלים משפחתו וחבריו לא על סמל אלא על אדם. אדם שהכירו, שאהבו על מי שהוא, שהכירו אותו היכרות מעמיקה", כתבה ליף בעמוד הפייסבוק שלה. "לבי עם הקרובים אל משה, יהיה זכרו ברוך. ובקשה לי אל הפעילים במחאה: אל תמהרו להחפיץ את האדם הזה בשעת האבל של משפחתו וחבריו. לצערי, השיטה הזו יש לה קרבנות רבים, אנשים רבים ואמיצים מהשכבות המוחלשות קמים בכל בוקר וממשיכים לשרוד ולא מרימים ידיים. לבי שבור כשלכם, אני כועסת כמוכם - אבל בבקשה, המטרה לא מקדשת הכל ואבל הוא זמן רגיש עבור האנשים הקרובים ביותר. היו רגישים".

עשרות הפגינו בחיפה כאות הזדהות עם משה סילמן, יולי 2012. ערן גילווארג
"התפללנו שזה לא יהיה סופו של הסיפור"/ערן גילווארג

"כמעט שבוע התפללנו שזה לא יהיה סופו של הסיפור, סיפור שהוא לא טרגדיה אישית אלא טרגדיה לאומית, שבה במדינה שלנו הביאו אדם ליאוש מוחלט שכל שנותר לו זה להצית את עצמו", הוסיפה שיר נוסצקי. "חובתנו העליונה לצד האבל היא לזכור את עשרות אלפי המשה-סילמנים שעוד נותרו בלי קורת גג ועוד יש תקווה להצילם".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', התייחסה גם היא למותו של סילמן, ואמרה כי "התאבדות היא תשובה חריגה ומזעזעת לקושי ולסבל, אבל אל לנו לשכוח את ההקשר: ההקשחה הלא אנושית בתנאי הזכאות לדיור ציבורי, פרימת רשת הביטחון הסוציאלי עד שיש בה חורי-ענק שרבים נופלים דרכם לתהום, ומאבק ההישרדות של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים". לדבריה, "גורלו של סילמן הוא במידה רבה תוצאה של קריסתה של מדינת הרווחה, ועלייתה של כלכלת ג'ונגל דרוויניסטית. יהי זכרו ברוך".

ח"כ אבי דואן (קדימה) התייחס אף הוא למותו של סילמן: "היום אנו עדים למצב שהממשל הביא אזרח לשים קץ לחייו. אזרח אשר שירת את מדינתו ותרם לה. מדינה אשר לאורך כל חייו, אם בשירות צבאי ואם באמצעות תשלום מיסים, הפנתה לו עורף ודחקה אותו לפגוע בגופו ובנפשו, וביום בו נזקק לשירותיה מצא עצמו אל מול אוזניים ערלות". לדברי דואן, "לא ייתכן שבישראל שנת 2012 הממשלה טרם נותנת מענה לאזרחיה אשר חירבו נפשם. אני משתתף בצערה של משפחת סילמן".

סילמן מת הבוקר בגיל 57 בבית החולים שיבא, אליו הועבר לאחר שנפצע באורח קשה ונכווה כוויות בדרגה ג' ברוב חלקי גופו. הוא הועבר לפני מספר ימים למחלקת הכוויות בבית החולים, שם שהה כשהוא מורדם ומונשם, וטופל בין היתר באמצעות נוזלים ומשככי כאבים, עד שנכנע לפצעיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully