וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפגעים מבורגס נחתו: "כמעט ואיבדתי את החיים ברגע"

"אילולא קפצתי מחלון האוטובוס, הייתי מת", אמר פצוע קל בפיגוע. "כל מי שהצליח לקפוץ מהאוטובוס ניצל, כל היתר נהרגו או נפגעו". קצין רפואה ראשי: "מצבם טוב משחשבנו"

צילום: אבי כהן, זק"א, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

33 פצועים מהפיגוע בבולגריה הגיעו היום (חמישי) חזרה לישראל, בהם כמה במצב בינוני וקשה. בין הנוחתים היה גם משה מוסרי, שנפצע קל בפיגוע. "הייתי אמור לאבד את החיים שלי תוך מאית השנייה, אם לא הייתי קופץ מהחלון של האוטובוס", סיפר. לדבריו לבולגרים לקח זמן רב להתעשת. "מה אני זוכר מהרגע של הפיצוץ? גופות על הרצפה, ידיים בנפרד, רגליים בנפרד...". שלום שניצל מהפיגוע, סיפר בדמעות: "ראיתי את כל האנשים רצים לקדמת האוטובוס, קפצנו מהחלון, שנינו. לצערי היו שלוש גופות שם כשקפצנו. כל מי שהצליח לקפוץ מהאוטובוס ניצל. כל האחרים נהרגו או נפצעו".

קצין רפואה ראשי, תא"ל ד"ר איציק קרייס, סיפר על המשלחת של צה"ל ששבה לישראל עם הפצועים. "צה"ל נערך באמצעות חיל הרפואה והגיעו צוותים בכל התחומים, בהם אנשים שמומחים גם באבחון וגם בהעברת פצועים. מיד עם הגעתה בשבע בבוקר, חברה המשלחת לכוחות מד"א שהיו על הקרקע. המשלחת ביצעה הערכת מצב, ראתה את כל הפצועים שהיו שם, ופתחה במבצע פינוי. עם הגעתם של 33 הפצועים לשדה, כל אחד מוין לפי מצבו".

טרור בבולגריה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
הפצועים מבורגס שבו לארץ: "מראות שלא יוצאים מהראש"
חקירת הפיגוע בבורגס: "המתאבד תועד במצלמת אבטחה"

תא"ל קרייס סיפר כי המשלחת המריאה בחזרה בעשר וחצי בבוקר לישראל ונחתה בצהריים. "הפצועים במצב טוב יותר משחשבנו. יש פצוע קשה אחד, אפילו קשה מאוד. אנחנו עסוקים בפינוי הפצועים לפי חומרת הפציעה ומקום מגוריו. המבצע מתנהל עם אמבולנסים של מד"א ופיקוד העורף. אני מקווה שנביא את כולם לבית החולים או הביתה".

נחיתת משלחת צה"ל בבורגס. דובר צה"ל
"המבצע לא תם". משלחת צה"ל/דובר צה"ל

על המשך הטיפול בבורגס סיפר: "המבצע לא תם. כוח מיוחד נמצא בסופיה. הוא טס לסופיה לאחר שהבינו שהפצועים הקשים הוטסו לשם. יש שם שלושה פצועים. מהרושם של ד"ר דודו דגן, הבולגרים טיפלו בפצועים בצורה טובה מאוד והצילו את חייהם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"הכוח המיוחד שם עוסק בשאלה אחת: מתי ואיך להטיס את הפצועים לארץ", הוסיף קצין רפואה ראשי. "אחרי שנקבל את הבדיקות וההערכות, נקבל החלטות בהמשך הערב. אני מקווה שבפחות מ-24 שעות אולי קצת יותר, נביא חזרה את כל הפצועים והחללים לישראל. לא נעים להיות תמיד ישראלי, אבל זה מה שאנחנו יודעים. להביא את הפצועים הביתה הופך את זה קל יותר".

תא"ל קרייס סיפר כי הפציעות של הפצועים בסופיה אלו פציעות של מטען: שברים בגפיים, רסיסים, הדף, כוויות. "יש שם פצועים מורכבים - פצוע ראש במצב קשה, פצועה שנפגעה בבטן העליונה במצב קשה ופצוע נוסף מכוויות. "מצבם הנפשי של חלק מהפצועים טוב וחלקם טוב פחות. החלק המורכב ביותר זה לקבל את ההחלטה מתי ואיך להטיס את שלושת הפצועים הקשים בסופיה", סיכם תא"ל קרייס וציין כי שיתוף הפעולה עם הבולגרים מצוין.

ראש מערך הטראומה בבית החולים איכילוב, ד"ר דרור סופר, שהיה גם במשלחת בבולגריה סיפר גם כן על מצב הפצועים: "ראיתי אותם גם בבולגריה. רובם יתאשפזו להשגחה בלילה, וחלקם ישתחררו מחר. בשלב זה עוד לא סיימנו את כל הבדיקות. כולם סובלים מפגיעות רסיסים בכל חלקי גופם, פגיעות הדף, כמו שאנחנו מכירים. אנחנו באמצע ההערכה הראשונית שלנו. תמיד מלווה לפציעות דם טראומה נפשית. אנחנו ערוכים לזה, והצוותים שלנו יחפשו זאת.

לשאלת וואלה! חדשות כיצד בעיניו פעל מערך הרפואי הבולגרי אמר: "אני לא יכול להתייחס לטיפול שלהם, כי הגענו לפצועים כבר אחרי רוב הטיפול וההערכה הראשונית. אבל צריך לקחת בחשבון שזה בית חולים קטן עם אמצעים מוגבלים וחוסר ניסיון באירועים כאלו, ולהערכתי הם התמודדו עם העניין לא רע בכל ועשו כמיטב יכולתם במסגרת המגבלות שהיו להם, וצריך להתחשב בכך".

במד"א ציינו לטובה את שיתוף הפעולה עם הצלב האדום, שלטענתם סייו מאוד עם הפצועים הישראליים, והדגישו את החשיבות בחברות של ישראל בצלב האדום. באשר לטיפול של צוותי ההצלה המקומיים בבולגריה, נודע כי בכל העיר בורגס ישנם רק שמונה אמבולנסים, שכולם הוזעקו לזירת האירוע, ובנוסף אליהם הגיעו אמבולנסים נוספים מערים קרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully