וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן-עמי קדיש, שריגל עבור ישראל בארה"ב, מת בגיל 87

יוסי מלמן

19.7.2012 / 11:01

קדיש הורשע על פי הודאתו בהעברת מסמכים סודיים לישראל - חלקם בנושאי גרעין - בשנות ה-80', אליהם נחשף במסגרת עבודתו במרכז הפיתוח והמחקר של צבא ארצות הברית

בן עמי קדיש, שהודה במשפטו כי היה סוכן של המודיעין הישראלי, מת לאחרונה במדינת ניו ג'רזי בארצות הברית בגיל 87. לדבריו, במשך שנים אחדות הופעל קדיש, שהיה מהנדס במקצועו, בידי הלשכה לקשרי מדע (לק"ם), שהייתה זרוע הריגול הטכנולוגי והמדעי של ישראל. קדיש הופעל בידי אנשי הלשכה אילן רביד ויוסי יגור, שפעלו בניו יורק ובוושינגטון בכיסוי דיפלומטי. הפעלתו נעשתה בתקופה מקבילה לזו שבה הפעילו השניים את יונתן פולארד.

קדיש נולד בארצות הברית ב-1924 אך עלה לארץ ישראל המנדטורית. הוא הצטרף להגנה ואחר כך לחם בשורות הצבא הבריטי והאמריקאי במלחמת העולם השנייה. ב-1963 הוא החל לעבוד כמהנדס מכניקה במרכז הפיתוח והמחקר של צבא ארצות הברית. במסגרת זו הוא נחשף לחומר סודי ובין 1979 ל-1985, השנה שבה נחשף פולארד, ועל פי הודאתו הוא סיפק מסמכים רבים למפעיליו. אלה צילמו אותם והעבירו אותם לישראל. בין השאר העביר קדיש מסמכים שנוגעים לייצור נשק גרעיני בארצות הברית, למטוס הקרב אף-16 ולטיל קרקע אוויר מדגם פטריוט.

באיחור של יותר מעשרים שנים נעצר קדיש ב-2008, בידי סוכני ה-FBI, שברשותם היו הקלטות של שיחות טלפון בין יגור לקדיש. הוא הסכים לעסקת טיעון עם התביעה שבמסגרתה הודה בארבעה סעיפי אישום של העברת מסמכים סודיים לישראל. השופט בפסק דינו הביע פליאה מדוע התמהמה התביעה 23 שנים בחקירה ובהגשת כתב האישום. הוא גזר עליו עונש קל, קנס של 50 אלף דולרים, ונימק זאת גם בשל גילו, מצבו הבריאותי והעובדה ששיתף פעולה עם החוקרים. יצוין גם כי קדוש הביע חרטה על מעשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully