וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה מכחיש: "נקמת מורנייה - לא בפגיעה בתיירים"

ניר יהב

18.7.2012 / 20:19

בניגוד להערכות בישראל, לפיהן ארגון הטרור וטהרן עומדים מאחורי הפיגוע בו נהרגו שבעה ישראלים, גורם בחיזבאללה אומר ל"אל-מיאדין": "הטענה הישראלית מגוחכת"

צילום: רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן

גורם בחיזבאללה הכחיש היום (רביעי) כי ארגונו מעורב בביצוע הפיגוע באוטובוסים של ישראלים בבורגס שבבולגריה, בו נהרגו לפחות שבעה ישראלים. בשיחה עם ערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" אמר הגורם כי העובדה שישראל מאשימה את חיזבאללה באחריות לפיגוע "היא מגוחכת". עוד הבהיר כי "התגובה לחיסולו של בכיר הארגון עימאד מורנייה לא תהיה באמצעות פגיעה בתיירים".

הרוגים ופצועים בפיגוע נגד ישראלים בבולגריה.
"הנקמה על חיסול מורנייה - לא בפגיעה בתיירים"

במערכת הביטחון, לעומת זאת, העריכו כי חיזבאללה ומשמרות המהפכה האירניים עומדים מאחורי הפיגוע. בקהילת המודיעין בישראל מיקדו בשנה החולפת את תשומת הלב במספר יעדים בעולם מחשש לביצוע פיגוע נקמה של שני הארגונים נגד מטרות ישראליות, בדגש על תיירים, כפי שאירע היום. אחד ממוקדי אותן ההערכות, היה אכן בולגריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

ההערכה: חיזבאללה ינסה לפגוע במטרות "רכות"

ואכן, בינואר האחרון סוכל ניסיון פיגוע במתאר דומה לזה שאירע היום, גם בבולגריה; אז התגלה מטען שהגיע מטורקיה באוטובוס תיירים בדרכם לאתר סקי. גם כלי התקשורת בבולגריה דיווחו כי בתקופה האחרונה התקבלו התרעות מגופי מודיעין במערב על כוונות ארגוני טרור לבצע פיגועים על אדמתם. לקהילת המודיעין היה ברור כי משנכשלו חיזבאללה ואירן לפגוע במטרות סמליות דוגמת שגרירויות או אישים ישראלים בכירים, הם ינסו לפגוע במטרות "רכות"; ואלו הן, בעיקר, תיירים ישראלים. היה ברור כי החוליה החלשה באבטחה היא ההגנה על התיירים הישראלים, בין אם הם בודדים או קבוצות שנוחתות בשדה התעופה ועולות על אוטובוס מקומי.

גם אם בשעה זו עדיין לא ברור אם עשו זאת סוכני החיזבאללה או אנשי המודיעין האירני יחד עם כוח "אל-קודס" של משמרות המהפכה, או שמא רשת טרור השייכת לג'יהאד העולמי, הערכות המומחים בישראל הן כי אכן חיזבאללה ואירן עומדות מאחורי הפיגוע, ארבע וחצי שנים לאחר חיסולו של בכיר ארגון הטרור הלבנוני, עימאד מורנייה בדמשק, ושנתיים לאחר שהחל גל התנקשויות במדעי גרעין אירניים.

לגורמי הביטחון בישראל היה ידוע זה זמן רב כי למעשה, שתי ישויות אלה הן בעצם אחת עם יד מכוונת ומרכז אחד, העושים כל מאמץ לפגוע ביעד ישראלי. על כך תעיד שורה ארוכה של פיגועים שהצליח המודיעין הישראלי לסכל, בסיוע שירותי מודיעין עמיתים. הרשימה היא ארוכה; לפחות שלושה סיכולים או פיגועים שנכשלו בבאקו, בירת אזרביג'אן, סיכולים באפריקה, תאילנד, גאורגיה והודו. רק לפני כשבוע נעצר בקפריסין פעיל חיזבאללה, שנשא דרכון שוודי. לא ברור האם אסף מידע לקראת ביצוע פיגוע, או היה חלק מרשת שהייתה בשלבי הוצאה לפועל של פיגוע. דבר אחר היה ברור; גם אם נכשלו אירן וחיזבאללה בביצוע פיגוע בעשרות מקרים, די במבצע אחד מוצלח כדי להביא אותם על סיפוקם, לפחות החלקי.

שדה התעופה בלרנקה, קפריסין. 2012. AP
לפני כשבוע נעצר פעיל חיזבאללה בקפריסין. שדה התעופה בלרנקה/AP

בשעות הצהריים נשמע פיצוץ באוטובוסים שהובילו תיירים ישראלים באזור שדה התעופה "ספרבו" בבורגס שבבולגריה. שדה התעופה נסגר וכל הטיסות הוסטו לעיר ורנה. כלי תקשורת מקומיים דיווחו על נפגעים רבים, בהם ככל הנראה שבעה הרוגים. בנוסף, דווח על אש שנפתחה לעבר האוטובוסים. לפי אחד הדיווחים, הפיצוץ אירע בשעה 17:30 (שעון מקומי). עדי ראייה דיווחו כי האוטובוס היה עמוס בנוסעים. סוכנויות ידיעות דיווחו על עשן ואש במגרש החנייה של שדה התעופה, ועל קושי של רכבי ההצלה להגיע למקום.

פיגוע בבולגריה: לפחות 7 נהרגו בפיצוץ באוטובוס ישראלי בבורגס
נתניהו: ”זהו טרור אירני רצחני, נגיב אליו בעוצמה”
בישראל העריכו: חיזבאללה ינסה לפגוע באזרחים בחו”ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully