וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן על דחיית חוק הגיוס: "לא נפרוש"

פנחס וולף

18.7.2012 / 15:57

לאחר ש-74 חברי כנסת דחו את הצעת חוק הגיוס של סיעת ישראל ביתנו, כינס השר אביגדור ליברמן מסיבת עיתונאים בה הבהיר כי סיעתו תמשיך להיאבק על הגיוס מתוך הקואליציה

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל

השר אביגדור ליברמן הבהיר היום (רביעי) במסיבת עיתונאים שכינס לאחר שהצעת חוק הגיוס שיזמה סיעתו נדחתה ברוב של 74 חברי כנסת כי סיעתו לא מתעתדת לפרוש מהקואליציה. "לנו אין כוונה לפרוש. ראיתי הרבה שרוצים שנפרוש כדי שאחרים יתפסו את מקומותינו. באותה מידה הם יכולים לחכות לביאת המשיח. לא ניתן את התענוג הזה לאף אחד", הבהיר.

מלבד 15 חברי הכנסת והשרים של ישראל ביתנו, גם חמישה חברי כנסת של קדימה תמכו בהצעת החוק - אורית זוארץ, יואל חסון, רוברט טיבייב, מרינה סולודקין ויובל צלנר. הצעת החוק שנדחתה קבעה חובת גיוס מגיל 18, עם אפשרות למתן פטור ל- 1,000 אנשי "תורתו אומנותו" ו- 1,000 אמנים וספורטאים מצטיינים, כאשר ממשתמטים ישללו קצבאות.

עוד אמר ליברמן במסיבת העיתונאים כי "אני רוצה להגיד תודה לאלו שהצביעו איתנו, יש צדיקים בסדום, וחמישה חברי קדימה שהצביעו לנו – פשוט מצדיע להם, ו- 24 לא הגיעו". לדבריו, "העבודה לא ירדה לטמיון. ברור לכולם איפה מילה זה מילה, ומי עומד על שוויון בנטל ונאמנות-אזרחות, אבל מה שלא עשה החוק תעשה המציאות. המטרה שאנחנו רוצים להתמקד בה שהפרפרזה לחוק טל לא תעבור. הקשבתי למשנה לראש הממשלה יעלון. אין ספק שלא מדובר לא בשוויון בנטל ולא באופן הדרגתי – מדובר בפרפרזה על חוק טל".

"נראה מה יקרה בהצבעה בממשלה ובכנסת בשבוע הבא", אמר ליברמן. "ב-1 באוגוסט לא ניתן להעביר את החוק וזה פתוח את כל האפשרויות למערכת הביטחון. לכאורה, מאז ניתן לגייס את כל החרדים, ולעמדת שר הביטחון והרמטכ"ל תהיה חשיבות מכרעת. יש להם הזדמנות לא רק לדבר על שוויון בנטל אלא גם ליישם, אבל אני לא נאיבי – ברור שההכרעה האמיתית תגיע באוקטובר או נובמבר. הכנסת תחזור במחצית השניה של אוקטובר. ברור לכולם ששנה הבאה זו שנת בחירות. התאריך הכי מאוחר לבחירות זה 22 באוקטובר 2013, אבל מ-1 בינואר יש הרבה אפשרויות. בכל מקרה שנה הבאה זו שנת בחירות, ואני מניח שזה יהיה נושא מרכזי במערכת הבחירות הבאה".

ליברמן אמר כי הוא מעריך שככל שמערכת הבחירות תתקרב התמריץ להצביע לחוק בנוסח ישראל ביתנו ילך ויעלה. "החוק לפיזור הכנסת נפל. היום זה היום אחרון של חקיקה פרטית. טכנית, אין שום אפשרות כרגע, אלא רק בתחילת מושב החורף, להתחיל לדסקס על בחירות", אמר ליברמן.

ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) שהגיש יחד עם ח"כ משה מטלון את הצעת החוק לשוויון בנטל של ישראל ביתנו אמר לקראת ההצבעה על החוק במליאה: "איננו מציעים חוק שבא לפגוע באזרחים ערבים או חרדים, אלא להיפך. כאשר חלק מעם ישראל לא רוצה להיכנס לארץ ישראל, אמר להם משה רבינו: 'האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?'. אנחנו מציעים לגייס את כל אזרחי המדינה בגיל 18, ומי שלא יתגייס לא יקבל הטבות מהמדינה. נכנעתם אתם בעבודה ובליכוד לחרדים. ח"כ גפני – ניצחת פעם נוספת. כולם נכנעים לך".

השר משה יעלון השיב בשם הממשלה: "הצעת החוק עוסקת בפצע פתוח בחברה הישראלית. המגזרים החרדי והערבי לא שותפים באופן מלא בנטל. אנחנו מבינים כולנו שהמשך המצב הקיים עלול להוביל לשוקת שבורה חברתי וכלכלי. אינני חושב שאנחנו יכולים להמעיט במצב הקיים. עלינו להביא לשינוי משמעותי שיאפשר השתתפות של המגזרים בנשיאה בנטל".

"מי שחושב שלאחר שזאת הייתה המציאות במשך 64 שנה, ניתן להוביל מהלך באבחת חרב אחת טועה, מטעה, וחוששני שאחרי מהלכיו יש גם מניעים אחרים", המשיך יעלון. "אסור שתהיה השנאה, דה לגיטימציה ושיסוי של ציבור בציבור. אין דרך אחרת מאשר מהלך שבקצה יביא את התוצאה, אבל הוא חייב להתבצע באופן הדרגתי. גם המערכת הצבאית צריכה להיערך. הרי ברגע שפתחנו גדוד נח"ל חרדי הוא אויש. לכן הצעתי הצעה לסמן את היעדים כיעדים משותפים אבל בהדרגתיות. הצעת החוק שמובאת היא מיותרת. באחד באוגוסט נפעל ממילא לפי חוק הביטחון של גיוס מגיל 18, ואנחנו בממשלה ננחה אותו לפעול בהתאם לדרך ההדרגתית שאנחנו מאמינים בה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully