וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות ליוו את איש המוסד גיורא צחור בדרכו האחרונה

שלומי גבאי

18.7.2012 / 0:58

בכירים רבים ובהם ראש המוסד פרדו הגיעו להלווית צחור, שנהרג בתאונת אופניים, בבית העלמין בחדרה. צחור היה ממקימי היחידה המיוחדת "כידון", שאחראית בין היתר לתפיסת ואנונו

גדעון צנטנר

קרוב לאלף בני אדם ליוו אמש (שלישי) את בכיר המוסד לשעבר גיורא וייס-צחור, שנהרג בתאונת אופניים, בדרכו האחרונה. צחור, בן 70 במותו, נטמן בבית העלמין החדש בחדרה, עיר מגוריו. בין היתר, השתתף באירוע ראש המוסד הנוכחי תמיר פרדו וכן בכירים נוספים בארגון.

צחור, ממייסדי יחידת "כידון" ומי שעמד גם בראשה, נפגע שלשום ממשאית בעת שרכב את רכיבת הבוקר היומית שלו על אופני שטח, כאשר חצה את הכביש בשדות שבין הקיבוצים עין החורש והמעפיל באזור השרון. הוא הותיר אחריו אישה בשם עדה, וארבעה ילדים – הבנים רן, גל וחן, ובת אחת, הילה.

איש המוסד לשעבר גיורא צחור הובא למנוחות, יולי 2012. שלומי גבאי
קברו של צחור, אמש/שלומי גבאי

וייס עלה בגפו לארץ בגיל 18 ושירת בחיל השריון. בהיותו במילואים, בעת מלחמת ששת הימים, נפגע קשה בקרב ליד שכם, ורופאיו לא העניקו לו סיכויים ממשיים לשרוד. עם זאת, הוא החלים מפצעיו, וקיבל את עיטור העוז מידי הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף יצחק רבין.

מאוחר יותר הוא התגייס לעבודה ביחידה מבצעית של שירות הביטחון הכללי. לאחר מכן השתתף בהקמת היחידה המיוחדת "כידון" במוסד, שלפי פרסומים זרים עוסקת במבצעי מודיעין מורכבים ובין השאר גם חיסולים ופעולות חבלה. לימים הוא התמנה לסגן מפקד "כידון", ואחר-כך גם למפקדה. את תפקיד זה מילא במשך שמונה שנים, יותר מכל אדם אחר בתולדות היחידה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"צחור - איש ענו וצנוע"

בתקופת שירותו בכידון, הוא השתתף בכל המבצעים המיוחדים שבהם הייתה היחידה מעורבת. לפי פרסומים זרים, מיוחסים למוסד חיסולים של נציג אש"ף בבריסל ב-1981, חיסול נציג אש"ף ברומא והתנקשות שלא צלחה במוחמד עודא (אבו דאוד), ממתכנני טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972. בסוף שנות ה-80 יוחסו למוסד מבצעי התנקשות באנשי אש"ף בקפריסין, ופיגוע באוניה "ספינת השיבה" שהייתה אמורה להפליג לישראל ועליה פליטים פלסטינים מ-1948.

מבצע אחר שאירע תחת פיקודו היה איתורו של טכנאי הכור הגרעיני בדימונה, מרדכי ואנונו, שמסר את סודות עבודתו לעיתון "סאנדיי טיימס". הוא אותר בלונדון, ולוחמת המוסד, שריל חנין בן-טוב ("סינדי"), פיתתה אותו להגיע עמה לרומא, ושם הוא סומם על ידי אנשי כידון, שהביאו אותו בספינה לישראל, בה הועמד לדין ונידון ל-18 שנות מאסר.

יצחק ויזל, המתגורר בסמיכות למשפחת צחור, סיפר כי "גיורא היה איש ענו וצנוע. שכן טוב, שקט מאוד, מכבד את הזולת ומעולם לא הפריע לאיש". ויזל סיפר עוד: "ידענו מרכילות שהוא בעל תפקיד ביטחוני בכיר, אך הוא מעולם לא דיבר על זה, או התרברב בזה. גם משפחתו צנועה ושקטה, מדי פעם ניסינו לגלות איפה הוא עובד, אך הוא תמיד התחמק באלגנטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully