וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה היתרון של הג'יהאד האיסלמי על חמאס בעזה?

ניר יהב

15.7.2012 / 10:30

שני הארגונים הפלסטינים עוסקים בניסויים צבאיים כמו ירי טיל לסיני שביצע חמאס לפני שבועיים. גם הג'יהאד האיסלמי, הנהנה מתמיכה אירנית מוגברת, מגדיל את טווח הירי

לפני שבועיים דיווחו גורמי ביטחון מצרים כי איתרו טיל ששוגר לעבר אזור מדברי, 50 קילומטרים מדרום לעיר אל-עריש שבסיני. המצרים לא האשימו אז אף גורם באחריות לירי אולם מה שמתברר הוא שהירי בוצע על ידי חמאס מרצועת עזה. זו לא הפעם הראשונה שבה חמאס מבצע ניסוי בטיליו ובודק טווחים. עם זאת, הירי לעבר חצי-האי סיני הוא חדש: חמאס רצה לבצע ניסוי בטיל והוא עשה זאת לעבר סיני.

רקטה נפלה במועצה אזורית אשכול, דרום, יוני 2012. שי מכלוף
חאמס רצה לבצע ניסוי בטיל והוא עשה זאת לעבר סיני. רקטה ששוגרה לעבר ישראל/שי מכלוף

לא רק חמאס מבצע בתקופה האחרונה ניסויי כלים. גם הג'יהאד האיסלמי מנסה כל הזמן לפתח יכולות לטווחים ארוכים יותר מ-40 קילומטרים. בתקופה האחרונה הפך הג'יהאד האיסלמי לארגון הרבה יותר גדול מכפי שהיה בעבר. בניגוד לחמאס, שמעולם לא ראה את עצמו כבובה של אירן, הג'יהאד האיסלמי הוא ארגון בהשראה אירנית מובהקת שבמובנים רבים מקבל אמצעי לחימה הרבה יותר מתקדמים מאלה שמקבל חמאס. ההשקעה הכספית של אירן בג'יהאד הולכת וגדלה והדבר ניכר בנשק איכותי ומתקדם שכלל לא בטוח שקיים ברשותו של חמאס, לדוגמא: נשק מתקדם נגד טנקים, טילי חוף-ים ואמצעי מודיעין משוכללים.

חמאס מנסה לרסן את הג'יהאד

חמאס מודע להתעצמותו של הג'יהאד האיסלמי ולפיכך הוא מנסה לרסן אותו במידת האפשר. כמי ששולט ברצועת עזה ועומד בפני "אתגר הריבון", מנסה חמאס לזכות באהדת הציבור ולכן הוא משתדל להורות לג'יהאד האיסלמי כיצד לנהוג בסבבי ההסלמה מול ישראל. בנוסף לכך נאלץ חמאס להתמודד עם גורמי טרור מכל העולם שנכנסים לעזה לאו דווקא על דעתו ובהסכמתו. רוב הפעילים הם פלסטינים שנשלחים להכשרות בחו"ל ושבים עם הידע והניסיון.

בחזרה לסיני: בתקופה האחרונה הפך חצי-האי המצרי למוקד טרור אזורי. אמצעי לחימה רבים מלוב ומסודן מוברחים לשם, כמו גם פליטים, זונות, כסף ופעילי טרור. מסיני מועברים אמצעי לחימה ופעילי טרור רבים גם לרצועה. באחרונה, כאמור, עלה שלטון חדש במצרים: שלטון של האחים המוסלמים, בני-בריתם של חמאס. העובדה שחמאס ביצע את הניסוי בטיל החדש בירי לעבר סיני רק מחזקת את החשש מכך שהחיכוך בין ישראל למצרים בסיני בוא יבוא.

לקריאה נוספת:
שרידי רקטת גראד שנורתה אמש אותרו באזור אילת
צה"ל פגע בחוליית מחבלים שהתכוננה לשיגור רקטה
רקטה פגעה במפעל באזור שדרות: בן 50 נפצע קל-בינוני

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully