וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט אולמרט: שש שנות חקירה פלילית נגד ראש ממשלה

גלעד גרוסמן

10.7.2012 / 8:00

עם הכרעת בית המשפט בשלוש מפרשות השחיתות בהן הואשם ראש הממשלה לשעבר, ייחתם שלב נוסף במשפט ההיסטורי. זהו תקציר הפרקים הקודמים - מדו"ח המבקר עד לכתב האישום

שש שנים של חקירה פלילית נגד ראש ממשלה בישראל: כדור השלג המתגלגל הנקרא "פרשות אולמרט", החל כבר לפי כשש שנים, בעקבות שורה של חשיפות עיתונאיות ודו"חות שהגיש מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס על התנהלותו של אולמרט כשר התעשייה, המסחר והתעסוקה. תחילה זיהה המבקר "חשד לפלילים" בכל הקשור למינויים פוליטיים במרכז לעסקים קטנים. המבקר קבע כי בעת שכיהן כשר התמ"ת, הוא ומנכ"ל משרדו רענן דינור העבירו שורה של מינויים פוליטיים ברשות לעסקים קטנים ובינוניים של חברי מרכז ליכוד שלא היו ראויים לתפקידים.

אהוד אולמרט ראש הממשלה לשעבר במשפטו בבית משפט העליון בירושלים, אוגוסט 2011. מגד גוזני
הכל התחיל מדו"ח המבקר. אהוד אולמרט/מגד גוזני

כחודשיים לאחר מכן הודיע המבקר ליועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, כי אסף ראיות המצדיקות פתיחה בחקירה פלילית נגד אולמרט בפרשת בנק לאומי. מדובר בפרשה שנחשפה לאחר שהחשב הכללי במשרד האוצר דאז, ירון זליכה, חשף חשדות לכאורה לכך שאולמרט, בהיותו ממלא מקום שר האוצר, פעל לשנות את תנאי המכרז לרכישת בנק לאומי כך שיקלו על ידידו, איש העסקים האוסטרלי פרנק לואי, ששקל להתמודד בו.

כעבור מספר חודשים הובילה בדיקה נוספת של מבקר המדינה לפתיחת חקירה נוספת נגד אולמרט. הפעם, בעקבות חשד כי בעת שכיהן כשר קיבל אולמרט הנחה משמעותית כאשר רכש בית ברחוב כרמיה בירושלים. שתי החקירות האלה נסגרו לבסוף ללא הגשת כתב אישום, אולם דינו של דו"ח נוסף של המבקר שפורסם באפריל 2007, הפעם בנוגע להתנהלותו של אולמרט כאחראי על מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת, היה שונה. ביולי 2007 נפתחה חקירה בחשד שאולמרט פעל בניגוד עניינים ובדרך פסולה, שעה שהתערב בהליכים ובהחלטות במרכז ההשקעות לטובת מקורבו עורך הדין אורי מסר. שמו של מסר יופיע שוב בפרשה שטלטלה את המדינה והובילה בסופו של יום להתפטרותו של אולמרט כשנה לאחר מכן.

באפריל 2008 הורה מזוז על פתיחה בחקירה נוספת. זאת, לאחר שביומניה של מנהלת לשכתו של אולמרט שולה זקן, שנחקרה בפרשת "רשות המסים", התגלו רישומים על "קשר כספי פלילי" בין אולמרט וזקן לאיש העסקים האמריקאי משה (מוריס) טלנסקי. החשד הראשוני - "העברת כספים שלא כדין". טלנסקי, שהיה בביקור משפחתי בישראל, הובא לחקירה לאחר שנאסף מביתו בהפתעה ושלא ברצונו בשש בבוקר. כבר בחקירה הראשונה הוא סיפר כי נהג לתת לאולמרט, ישירות או באמצעות זקן, אלפי דולרים במזומן במעטפות.

על הפרשה הוטל צו איסור פרסום, והמשטרה ביקשה שלא להסירו לפני יום העצמאות באותה שנה, "כדי לא לקלקל לציבור את החג". לאחר שהתפרסם כי אולמרט חשוד בקבלת מאות אלפי שקלים מטלנסקי, הוא הודיע כי במידה ויוגש נגדו כתב אישום הוא יתפטר. בצעד נדיר במיוחד ביקשה הפרקליטות להעלות את טלנסקי לעדות מוקדמת בפני שופטי בית המשפט, בזמן שהחקירה נגד אולמרט נמשכה, וזאת מחשש שאם יעזוב את ישראל לא ישוב אליה. ואכן, באותו החודש כבר העיד טלנסקי נגד אולמרט וסיפר כיצד העביר לו כספים לאורך השנים למימון הוצאות שונות.

כחודש וחצי לאחר מכן, כאשר אולמרט נחקר בפעם השלישית, התגלה כי המשטרה חוקרת חשדות נוספים נגדו - קבלת מימונים עודפים מכמה גופים עבור טיסות שונות שביצע. מימון עודף שאחר כך שימש את בני משפחתו. חשדות אלה זכו לשם פרשת "ראשונטורס", על שם חברת הנסיעות שבה נהג אולמרט להשתמש.

בעקבות הלחץ הציבורי והפוליטי שיצרו החקירות נגד אולמרט, הוא הודיע כי לא יתמודד בפריימריס לראשות קדימה, ובספטמבר 2008 הגיש את התפטרותו. כחודשיים לאחר מכן הודיע מזוז כי בכוונתו להגיש כתב אישום נגד אולמרט בפרשת ראשונטורס. בחודשים שלאחר מכן הוחלט להאשים את אולמרט גם בפרשות טלנסקי ומרכז ההשקעות, ובמקביל לסגור את התיקים בפרשות בנק לאומי והבית ברחוב כרמיה. באוגוסט 2009, כשנתיים וחצי לאחר הגשת הדו"ח על מרכז ההשקעות, הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד אולמרט בגין שלוש פרשות. "הנאשם ניצל לרעה את מעמדו ורום תפקידו לשם ייצור שיטתי של הכנסה אסורה לעצמו בסכומים נכבדים", נכתב על אולמרט בכתב האישום. אולמרט, ומנהלת לשכתו לשעבר שולה זקן, הואשמו בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד. אולמרט הואשם גם בהעלמות מס, בעוד זקן הואשמה בהאזנה לשיחותיו של אולמרט ללא ידיעתו. זמן קצר קודם לכן הוגש כתב אישום נגד מתאמת הנסיעות של אולמרט, רייצ'ל ריזבי-רז.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"לא בדיוק בוגרת הרווארד"

שלב ההוכחות במשפט נקבע לסוף פברואר 2010, אולם בתחילת אותו החודש תפס דווקא אחד התובעים כותרות ראשיות. עו"ד אורי קורב, ששימש כפרקליט מוביל בתיק, הוקלט אומר לתלמידי משפטים כי "חלק גדול מהשופטים הם חמורים". הוא מתח ביקורת נוקבת על מערכת המשפט ועל העומדת בראשה, נשיאת בית המשפט העליון דאז דורית ביניש, שזעמה על הדברים. קורב הוצא לחופשה קצרה. ביום הדיונים הראשון התייצב אולמרט מול התקשורת והבטיח: "אצא מכאן אדם חף מכל עבירה".

בהמשך העלתה הפרקליטות לדוכן העדים שורה של עובדים בארגונים שמימנו את טיסותיו של אולמרט, שסיפרו כי לא ידעו על מימון נוסף, מזכירות מלשכתו (על אחת מהן אמר אולמרט: "היא לא בוגרת הרווארד"), אנשי משטרה, ועדים רבים נוספים, בהם גם מסר וריזבי-רז, שהוכרזה עדה עוינת.

זמן קצר לאחר תחילת שלב העדויות במשפט נחשפה פרשה חדשה, שבמרכזה חשדות בנוגע למתן שוחד לבכירים בעיריית ירושלים עבור קידום פרויקט בניה בשם "הולילנד". אחד החשודים, הותר לפרסום בתחילת הפרשה, הוא אדם בשם א"א, שהתברר מאוחר יותר כאולמרט. גם בפרשה זו "כיכבו" זקן ומסר.

במאי אשתקד עלה אולמרט להעיד לראשונה, עדות שנפרשה על פני לא פחות מ-24 דיונים. אולמרט הכחיש את האישומים נגדו. הוא טען שלא ידע שמסר מחזיק עבורו "קופת סתרים", סיפר שזקן ניהלה נושאים אישיים רבים עבורו, כינה את טלנסקי "פנטזיונר" והסביר שאם ריזבי-רז ביצעה טעות, לא מדובר בעבירה פלילית.

בחקירה הנגדית היה בלתי אפשרי להסתיר את "הדם הרע" בין אולמרט לתביעה. במשך יומיים כינה את עו"ד קורב "השואל", כינה חלק מטענות התביעה "הזויות" והצדדים לא הפסיקו להתעמת ביניהם. מנגד, זקן, ששתקה בחקירותיה במשטרה, החליטה שלא להעיד במשפט. על פי ההערכות, היא עשתה זאת כדי לא להפליל את עצמה או את אולמרט. היא הסבירה זאת בכך שאיננה מוצאת לנכון "לשמש כלי משחק בידי התביעה, שמנסה לעשות מזה הצגה גדולה".

בינואר השנה הוגש כתב האישום בפרשת "הולילנד", שבו נאשמים אולמרט וזקן באישומים חמורים יותר של קבלת שוחד. בחודש לאחר מכן הסתיימו הסיכומים במשפט אולמרט, ומאז עוסקים השופטים בכתיבת הכרעת הדין. בינתיים הורשעה זקן בפרשת רשות המסים ונידונה לעבודות שירות והחלה עדותו של עד המדינה בפרשת הולילנד. הכרעת הדין השבוע, אם כן, אינה בשום צורה סוף פסוק. ברקע ממתינים הצדדים להחלטה סופית בפרשת המינויים הפוליטיים, לאחר שכבר לפי למעלה משנתיים הודיע הפרקליטות על הכוונה להגיש כתב אישום נגד אולמרט ומזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל, בפרשה הראשונה מבין "פרשות אולמרט".

משפט אולמרט - כותרות אחרונות
הבוקר יוכרע דינו של אולמרט בשלוש פרשות מרמה
אולמרט על דוכן הנאשמים: מי ומי בפרשות המרמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully