וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושג הסדר טיעון עם אורי בלאו: ירצה ארבעה חודשי עבודות שירות

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד עיתונאי "הארץ", אורי בלאו, והגיעה להסכם טיעון עם פרקליטיו, במגרתו יודה בלאו שהחזיק שלא כחוק במסמכים סודיים שקיבל מענת קם

הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון עם עיתונאי "הארץ", אורי בלאו. הבוקר (חמישי) הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט השלום בתל אביב, ובמקביל הגיעו פרקליטיו להסדר טיעון, לפיו הוא יודה בעבירה של החזקת ידיעות סודיות ללא כוונה לפגוע בבטחון המדינה. הצדדים יבקשו לגזור עליו ארבעה חודשי עבודות שירות.

בסוף חודש מאי, הודיע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי החליט להגיש נגד בלאו כתב אישום, ובהודעה שנמסרה ממשרד המשפטים נאמר כי היועץ המשפטי לממשלה החליט לדחות את טענותיהם של פרקליטיו של בלאו, על דעת גורמים מקצועיים - בהם הפרקליטות, השב"כ והמשטרה, בטענה כי מדובר במקרה קיצוני וכי התנהלותו של בלאו הייתה חמורה.

לפי כתב האישום שהגישה עו"ד הדס פורר-גפני מפרקליטות מחוז תל אביב, בלאו קיבל מהחיילת ענת קם החסן נייד (USB)שעליו נשמרו 1,800 מסמכים, רבים מהם מסווגים. הוא השתמש בהם לתחקיר שחשף כי בכירים בצה"ל אישרו סיכולים ממוקדים בחפים מפשע ועברו על הוראות בג"ץ. קם גנבה את המסמכים מלשכת מפקד פיקוד מרכז, ונידונה על כי למאסר של ארבע שנים וחצי.

פרשת בלאו - כתבות נוספות
ענת קם הורשעה ונידונה לארבע וחצי שנות מאסר
ארגון העיתונות הבינלאומי ליועמ"ש: לבטל האישום
מחיסול המקור אל שיתוק המפרסם / חנוך מרמרי

הפגנת העיתונאים. יעל בדרשי
עיתונאים מפגינים נגד החלטת היועמ"ש להאשים את בלאו/יעל בדרשי

מו"ל הארץ, עמוס שוקן, אמר הבוקר לוואלה! כי "זה מצער, לדעתי, ולא נכון שהיועץ החליט להגיש את כתב האישום. זו החלטה שבעתיד, מעמידה בסימן שאלה את יכולת הכיסוי העיתונאי של מערכת הבטחון בישראל. בנסיבות שנוצרו, אחרי ההחלטה, אורי בלאו ועורכי הדין חשבו שלא נכון יהיה לנהל את המשפט, ותמכנו בעמדתם להסכים להסדר טיעון".

עיתונאים יצאו נגד היועמ"ש: "מלחמה נגד הדמוקרטיה"

הודעתו של וינשטיין על ההחלטה להגיש כתב אישום נגד בלאו עוררה ביקורת קשה בקרב עיתונאים רבים. פרשנים צבאיים בכירים פרסמו גילוי דעת בו גינוי את ההחלטה. "כמו עמיתנו אורי בלאו, פעלנו כולנו בביטחון ובחופשיות, תחת ההנחה שבמדינה דמוקרטית, חירותה, עצמאותה ועצם קיומה של עיתונות חופשית הם אינטרס עליון שאין עליו עוררין. החלטתך להגיש נגדו כתב אישום היא הכרזת מלחמה על חופש העיתונות ועל הדמוקרטיה", כתבו העיתונאים. בפנייתם ליועץ וינשטיין, ביקשו ממנו לחזור בו מהחלטתו. לצד גילוי הדעת, גינו את ההחלטה גם ארגוני עיתונאים מקומיים ועולמיים, וכן נערכה הפגנה של עיתונאים מול משרד היועץ המשפטי.

פרקליטה של ענת קם, אילן בומבך, מתח ביקורת על הפרקליטות בעקבות הסדר הטיעון עם אורי בלאו : "אם זה העונש של בלאו צריך לשחרר את קם היום עוד לפני הערעור שלה בפני העליון. הפרקליטות הפלתה באופן פסול בין קם, שנגזרה ל- 4 וחצי שנות מאסר לאחר שהורשעה בהחזקת מסמכים סודיים והעברתם לגורם אחר ללא רשות. בניגוד לבלאו שהודה רק בהחזקת מסמכים והפרקליטות תבקש לגזור עליו 4 חודשי עבודות שירות. בעוד שקם לא עשתה דבר למען הנאה מפרסום, והעבירה את המסמכים לעיתונאי מכובד מתוך אמונה שיפנה לצנזורה, ושיתפה פעולה עם גורמי החקירה ואף התנצלה והביעה חרטה. בלאו לא גילה לחוקרים שבידיו מאות מסמכים, שיקר לפרקליטות ואף עזב את הארץ".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר

המדינה תממן לבלאו רכישת מחשב במקום זה שהשמידה לו

על פי כתב האישום שהוגש הבוקר וההסכם שגובש, הובטחה לו חסינות מלאה מפני נקיטת הליכים כלפיו לגבי המסמכים אותם ימסור, לרבות הבטחה כי לא ייחקר כחשוד ולא יישאל אודות מקורותיו. עם זאת, נאמר כי הוא הפר את הבטחתו להשיב 50 מסמכים, ובכך יצר "מצג שווא".

סוכם כי המסמכים שהשיב בלאו למדינה לא ישמשו ראיה בהליך פלילי נגד מי שהדליף אותם. זאת, מתוך מה שהוגדר אז על ידי השב"כ כ"רצון לגלות רגישות למלאכתו העיתונאית של בלאו, ולאזן את הדברים כנדרש אל מול הסיכון הטמון בהחזקת חומרים צבאיים סודיים שלא כדין, באופן לא מאובטח, בידי גורם אזרחי שלא הוסמך לכך". כמו כן סוכם כי מחשבו האישי של בלאו, בו נמצאו לדבריו המסמכים, יושמד, ותחת זאת תממן המדינה עבורו רכישת מחשב אישי חדש.

בזמן חקירתה של קם, בלאו שהה בחו"ל, ובאי כוחו החזירו חלק מהמסמכים, אך לא את כולם. המגעים בין רשויות המדינה לבלאו נמשכו בעודו בחו"ל, ולבסוף נחתם הסכם נוסף, שבו בלאו התחייב להשיב את יתרת המסמכים והמדינה לא התחייבה שלא להעמידו לדין. בלאו הסכים לשוב לארץ באוקטובר 2010, ובעקבות כך גם השיב לרשויות המוסמכות במדינה את המסמכים המסווגים שהיו ברשותו במשך כשנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully