וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפירא: "ביקורת הנותרת אות מתה בספרים חוטאת לתפקידה"

פנחס וולף

4.7.2012 / 12:05

מבקר המדינה הנכנס, יוסף שפירא, התייחס בטקס השבעתו גם למחאה החברתית אותה הגדיר "בשורה משמחת", ופנה לאזרחים הערבים בשפתם: "אל תחששו להתלונן"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

מבקר המדינה הנכנס, השופט יוסף שפירא, פרש היום (רביעי) בטקס השבעתו בכנסת את תפיסתו על ביקורת המדינה ואמר כי זו מחייבת "מאבק חסר פשרות בכל גילוי של מנהל לא תקין". שפירא בן ה-67, שמחליף את השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, הדגיש שעל הכנסת לשתף פעולה עם מבקר המדינה בכדי להותיר לדורות הבאים "חברה משגשגת ומודרנית". בנוסף, הוא הדגיש כי על המדינה ליישם את הביקורת שכן "ביקורת הנותרת אות מתה בספרים חוטאת לתפקידה".

בטקס ההשבעה אמר שפירא כי "פנים רבות לה לשחיתות. פעמים היא מופיעה כנטילה מנכסיו של הציבור לכיסו של היחיד, אולם פעמים היא לובשת צורה אחרת ומסתתרת לה בין נבכי הבירוקרטיה". לדבריו, "תפקידה של הביקורת הוא להצביע על כשלים וליקויים - אולם חשוב לא פחות הוא שעליה להבטיח את תיקונם של הליקויים". עוד אמר המבקר הנכנס כי "מנגד ניצבת תופעת החדלות ממעש. אין אדם חף מטעויות. אולם אם מורא הביקורת מביא לתופעה של 'ראש קטן' או 'אי עשייה', הרי שהיא מחמיצה את שליחותה ואולי אף מגבירה שחיתות. לדידי, אי קבלת החלטות כמוה כמעילה באמון הציבור, ואין לנו דבר חשוב יותר מאמונו של הציבור".

פרופיל: מיהו מבקר המדינה החדש, יוסף שפירא?

טקס השבעת אמונים של מבקר המדינה החדש יוסף שפירא בנוכחות יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, כנסת, יולי ,2012. עומר מירון
יו"ר הכנסת ראובן רובי ריבלין ומבקר המדינה הנכנס יוסף שפירא/עומר מירון

השופט התייחס למחאה החברתית, ואמר כי "פרצה בארץ בקיץ שעבר המחאה החברתית שהיא אות המבשר טובות. הקריאה לצדק חברתי היא הוכחה לכך שהציבור בישראל איננו אדיש ושהוא מתכוון - בצדק - לתבוע מנבחריו בכנסת ובממשלה לבצע את המוטל עליהם כשליחיו של הציבור. עם זאת הכול חייבים בכיבוד חוקי הכנסת, הן רשויות השלטון והן האזרח, כאחד".

סערה קטנה פרצה כאשר לקראת סיום דבריו פנה מבקר המדינה בערבית לאזרחי ישראל הערבים, באומרו: "אני פונה אליכם, האזרחים הערבים, בברכה ובהוקרה, ומבקש מכם לפנות למבקר המדינה בכל אי-צדק שאתם חשים, בתקווה כי השלום ישרור בתוכנו, ובמזרח שלנו ובכל העולם. הבה נעבוד, יד ביד, לתיקון העיוותים. ויהי שלום עליכם". מהומה קטנה פרצה בעקבות הדברים, והיא הורגעה על ידי יו"ר הכנסת ריבלין.

כאמור, שפירא מחליף את לינדנשטראוס, המסיים חמש שנות כהונה. שפירא נבחר לתפקיד לפני מעט פחות מחודשיים, לאחר שלושה סיבובי הצבעה, ברוב של 68 ח"כים ובתמיכת מרבית סיעות הבית, הליכוד וקדימה בראשן. בין המשימות עימן יצטרך שפירא להתמודד תהיה בדיקת פרשת הנסיעות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המכונה "ביביטורס".

שפירא, יליד 1945, למד משפטים באוניברסיטה העברית, ובתחילת שנות ה-70' החל לעבוד כעורך דין עצמאי. המשרד אותו הקים ממשיך לפעול גם היום, ומתרכז בפעילות למען הקהילה. בשנת 1999 התנדב שפירא לצה"ל, ובמסגרת שירות מילואים שירת כשופט בית המשפט הצבאי לערעורים, בדרגת אלוף-משנה. בשנת 2000 סיים לימודי תואר שני בקרימינולוגיה באוניברסיטת לסטר באנגליה, ובתחילת העשור הקודם שימש כיו"ר לשכת עורכי הדין בירושלים וכסגן יו"ר בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין. ב-2003 הוא מונה לשופט בית משפט השלום במחוז ירושלים וכשנתיים לאחר מכן לשופט מחוזי.

אישר את פתיחת חניון קרתא בירושלים בשבתות וחגים

שפירא התמחה כשופט במשפטים אזרחיים, ולדברי אחד ממקורביו, הוא אחד השופטים היעילים ביותר במערכת המשפטית, וכמות פסקי הדין שנתן בשנים האחרונות היא מהגדולות בארץ. מפסקי הדין שנתן בשנותיו כשופט, מצטיירת דמותו של שפירא כשופט ליברלי. בין פסקי הדין הבולטים של שפירא ניתן למנות החלטה תקדימית בה התיר לאישה לעבור טיפולי הפריה באמצעות זרע של גבר הנשוי לאישה אחרת. זאת, מבלי שיהיה צורך ליידע את אשתו של האיש או לשמוע את עמדתה בנושא. כמו כן, הוא אישר את פתיחת חניון קרתא בירושלים בשבתות וחגים, למרות התנגדות בולטת מצד גורמים חרדיים בעיר.

בנוסף, אישר שפירא מינוי דירקטור ערבי בקק"ל, פסק להעניק 1.5 מיליון שקלים למשפחת פלסטיני שנהרג מירי כדור גומי על ידי מג"ב, וכשופט צבאי הורה לשחרר למעצר בית את אמו של "המהנדס" הפלסטיני יחיא עיאש, שהוחזקה במעצר 38 ימים. כמו כן, הוא קבע כי הסופרת נעמי רגן הפרה זכויות יוצרים כאשר העתיקה קטעים מספר אחר ושילבה אותם בספרה "ואל אישך תשוקתך", וחייב את חברת שטראוס להסיר מאריזות "שוקולית" את תמונתו של ילד שהופיע על האריזה לאחר שלא הגיעה עמו להסדר עבור השימוש בדמותו.

עדכון ראשון: 11:15

שופט המחוזי יוסף שפירא נבחר למבקר המדינה החדש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully