וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מתכנן: סנקציות אישיות לגיוס חרדים וערבים

פנחס וולף

3.7.2012 / 9:05

משהפיל את ועדת פלסנר, שעמדה לפרסם מסקנותיה בענין חלופות לחוק טל, עמל ראש הממשלה על חוק שיציב במעמד זהה את שתי האוכלוסיות שלא מגויסות. "אין התנגדות לסנקציות אישיות"

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר, עריכה: גדי וינסטוק)

יממה לאחר שהביא את מסקנות ועדת פלסנר לקבורת חמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו החל לגבש חוק משולב לשירות חרדים וערבים, הכולל סנקציות שוות לשתי האוכלוסיות – כך נודע הבוקר (שלישי) לוואלה! חדשות. כעת פועל נתניהו לקידום החוק, שיובא לאישור הכנסת. כרגע מדובר במתווה כללי בלבד, לפיו כל מי שלא יתגייס לצבא יגויס לשירות אזרחי, ערבים וחרדים כאחד. עדיין לא התגבשה ההחלטה עד איזה גיל הם יחויבו להתגייס, ואולם ככל הנראה יוטלו סנקציות, שמידת חומרתן לא ברורה, על אלו שיבחרו להשתמט.

מסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו ושאול מופז, מאי 2012. עומר מירון
מתכנן חוק לשירות אזרחי לחרדים וערבים. נתניהו עם משנהו מופז/עומר מירון

ראש הממשלה שוחח אמש על היוזמה עם ראשי מפלגות הקואליציה – השרים ליברמן, ישי והרשקוביץ, וכן סגן השר ליצמן וח"כ משה גפני. הבוקר הוא ייפגש עם שר הביטחון ברק, עם שובו מארצות הברית. רק עם המשנה לראש הממשלה, שאול מופז, לא נועד נתניהו, על רקע המשבר בין השניים, עם פירוק הוועדה שהוקמה כדי למצוא חלופות לחוק טל, שיוחלף בהוראת בג"ץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"חרדים יחיו עם הסנקציות האישיות"

נתניהו מבקש להשלים את חקיקת החלופה עד סוף יולי. בשיחות סגורות הדגיש כי אם לא יאושר החוק המשולש עד 1 באוגוסט, ייכנס לתוקפו חוק שירות שמחיל חובת גיוס על כולם.

למרות שטרם ירד לפרטי ההצעה, ההבדל העקרוני המסתמן בין הצעתו של נתניהו למתווה פלסנר, יהיה מודל שוויוני בין שתי האוכלוסיות, בעוד מתווה פלסנר דיבר על סנקציות אישיות לחרדים, וכוונה כללית אודות שירות אזרחי לערבים. גורם המעורה במגעים בנוגע לפתרון לשוויון בנטל אמר לוואלה! חדשות כי במתווה של נתניהו יהיו גם סנקציות אישיות. לדבריו, "גם החרדים מוכנים לחיות עם חלק מהסנקציות האישיות. הליכוד מחפש כמה שיותר אחריות אישית, אבל שלא יגיע לשבירת כלים". השאלה היא עד כמה נתניהו ילך רחוק עם סנקציות אישיות; ההערכה היא שכדי לא לשבור את הכלים עם החרדים, הסנקציות יהיו מינוריות ביחס למתווה פלסנר.

ראש הממשלה שוחח אמש על היוזמה עם ראשי מפלגות הקואליציה – השרים ליברמן, ישי והרשקוביץ, וכן סגן השר ליצמן וח"כ משה גפני. הבוקר הוא ייפגש עם שר הביטחון ברק, עם שובו מארצות הברית. רק עם המשנה לראש הממשלה, שאול מופז, לא נועד נתניהו, על רקע המשבר בין השניים, עם פירוק הוועדה שהוקמה כדי למצוא חלופות לחוק טל, שיוחלף בהוראת בג"ץ.

קרע בקואליצית הענק של נתניהו

אמש נפער קרע גדול בין ראש הממשלה למשנהו מופז, על רקע כוונתו של נתניהו לפרק את ועדת פלסנר, יומיים לפני שזו הייתה אמורה לפרסם את מסקנותיה. בעוד בכירים בליכוד אמרו אמש כי תגובת מופז להודעה מצביעה על השארת פתח מצדו כדי לא לצאת מהקואליציה, מקורבי מופז הבהירו שהמצב ממש לא כך. "שינסו אותנו ביום רביעי, בעת הגשת מסקנות ועדת פלסנר", אמרו בשיחה עם וואלה! חדשות. "אנחנו כפסע מלצאת, אלו לא איומי סרק. זאת המציאות, לא נוכל לחיות עם ניסיון זול ושקוף. אם זה משחק של 'מי ימצמץ ראשון', בואו נחכה להגשת ההמלצות".

"זאת סטירה לכל ציבור המשרתים שחשב שנתניהו רציני", הם הוסיפו. "הוא היה יכול להוביל מהלך בקנה מידה היסטורי. יש לו הזדמנות בלתי חוזרת לאחד את גוש המרכז כדי להוביל דברים, והוא הפך את זה לפארסה של החרדים. אנחנו אמרנו כל הזמן שכעומק ההתקדמות עומק השותפות, גם לדגל שהתחייבנו יחד להוביל. במי הוא תקע סכין - בקדימה או במשרתי המילואים? אבל הוא עוד יכול לחזור בו".

מופז התקשר בערב לבועז נול, פעיל מאהל הפראיירים, ואמר לו כי "אני דואג לכם בדיוק כפי שאני דואג לילדיי. התחייבתי בפני הציבור להביא לחוק שירות חדש, ובכוונתי לעמוד במילתי ולוודא כי המלצות ועדת פלסנר יפורסמו. קדימה לא תתפשר על עיקרון שירות לכל ועיקרון האחריות האישית שיעמדו בבסיס כל משא ומתן. אם עיקרון זה יופר, יהיה בכך משום הפרה יסודית של עיקרון האחריות הלאומית על כל המשתמע מכך". מקורבי מופז הבהירו הלילה כי תיערך פגישה בין נתניהו לבינו, "רק אם נבין שנתניהו רוצה להתקדם על פי המתווה שגובש".

עוד בנושא
פרשנות - פירוק ועדת פלסנר: נתניהו השפיל את מופז
מקורבי מופז: ”נפרוש מהקואליציה, שרק ינסו אותנו”
נתניהו הודיע למופז: ועדת פלסנר לשוויון בנטל התפרקה
”אם תפורק ועדת פלסנר - תגיע הממשלה לסוף דרכה”

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully