וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם התמותה מספר 1 בארץ בעשור האחרון: הסרטן

בדו"ח של משרד הבריאות "מככבים" אחרי מחלת הסרטן בשיעור התמותה מחלות הלב, הסוכרת, מחלות כלי הדם במוח ומחלות כליה; שיעור הפטירות ב-2009 נמוך בהשוואה לארה"ב ואירופה

סרטן הוא גורם התמותה מספר אחת בישראל בעשור האחרון ומהווה הגורם לכרבע ממקרי המוות - כך עולה מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר (שלישי). דו"ח של סיבות המוות בין השניים 1999-2009, שנאספו מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הציג את נתוני גורמי המוות בקרב כלל האוכלוסייה. המחקר מצא כי שיעור סך כל הפטירות ב-2009 עומד על 497 לכל 100 אלף נפש והוא נמוך בהשוואה לארצות הברית ומרבית מדינות אירופה.

גורם המוות השני בשיעורו היא מחלת לב, שמהווה כחמישית מכלל הפטירות בקרב נשים וגברים. מחלת הסוכרת עקפה את מחלות כלי הדם במוח בשיעור התמותה משנת 2008 והפכה לגורם התמותה מספר שלוש, ומחלת כליה ניצבת כגורם במקום החמישי. חמשת הגורמים המובילים מהווים קרוב ל-60% מכלל מקרי הפטירות בארץ. סיבות המוות המדורגות במקום 6-10 בקרב הגברים הן תאונות, מחלות כרוניות במערכת הנשימה התחתונה, דלקת ריאות ושפעת, אלח דם והתאבדויות. בקרב נשים אלח דם מופיע במקום השישי ואחריו גורמי המוות הנפוצים ביותר הם מחלות כרוניות במערכת הנשימה התחתונה, דלקת ריאות ושפעת, תאונות ויתר לחץ דם.

עם העלייה בגיל - יורד שיעור ההתאבדות

הדו"ח גם בדק את התפלגות גורמי המוות בקרב קבוצות הגילאים השונות. עד גיל ארבע סיבות סב-לידתיות (כלומר, סיבות שמקורן בשבועות שלפני ואחרי הלידה) ומומים מולדים ארחים מהווים כ-75% מגורמי המוות. עד גיל 25 סרטן ותאונות מדורגים כסיבות המובילות לתמותה, וכן התאבדות, הן בקרב בנים והן בקרב בנות. רצח אף הוא מהווה גורם משמעותי בקרב שני המינים.

מעל גיל 65 הסיבות המובילות לתמותה בקרב נשים וגברים הן מחלות שונות, כשהסרטן עדיין מהווה את הגורם הראשי למוות. עוד עולה מהדו"ח כי לקראת סוף העשור חלה ירידה של כרבע בממוצע בשיעור הפטירה ממחלות כלי דם במוח, מחלות לב, מחלות כרוניות במערכת הנשימה התחתונה ומתאונות. ירידה של 12% לגברים ו-13% לנשים נרשמה בשיעור התמותה מסוכרת. עם זאת, חלה עלייה של כשליש בשיעור התמותה מדלקת ריאות ושפעת, כתוצאה משאיפת נוזלים שנגרמת מדלקת ריאות וכן מוות מאלצהיימר.

בין גילאי 25-64, סרטן ממשיך להוות את גורם המוות העיקרי, כשיותר ממחצית פטירות הנשים בגיל זה וכשליש מפטירות הגברים בגיל 45-64 היו מסרטן. באותם גילאים הגורם השני לתמותה בקרב גברים ונשים הוא מחלות לב. מבחינה של מקרי המוות שנגרמו על ידי התאבדות נמצא כי היא מהווה את הסיבה השנייה בקרב גברים ונשים בגיל 25-44. עם העלייה בגיל יורדים שיעורי ההתאבדות הן אצל גברים והן אצל נשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully