וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא חדש במקסיקו: "קיבלנו מהעם הזדמנות שנייה"

2.7.2012 / 9:51

אנריקו פניה נייטו נבחר לנשיא בראש המפלגה שהודחה מהשלטון לפני 12 שנים בגלל שחיתותה וקשריה לפשע המאורגן - אחרי שמאמצי השלטון הנוכחי ללחום בקרטלים עלו ב-55 אלף הרוגים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

אחרי 12 שנה, מקסיקו חוזרת למאה ה-20? "המפלגה המהפכנית המוסדית" (PRI), ששלטה במדינה במשך 71 שנים ברציפות עד שהודחה בבחירות בשנת 2000, חוזרת לשלטון: מועמד המפלגה, אנריקה פ?ניה ניי?טו, הוכרז הלילה (שני) כמנצח בבחירות לנשיאות, לאחר שהתברר כי הוא מוביל בספירת הקולות בפער בלתי ניתן למחיקה על שני המועמדים הבולטים האחרים. PRI הודחה בזמנו מהשלטון לאחר שהואשמה בשחיתות מוסדית - אך פניה נייטו טוען כי מאז המפלגה שינתה את דרכיה.

שמח במקסיקו: ממערכת הבחירות יזכרו בעיקר את המחשוף

אנריקה פניה נייטו חוגג ניצחון בבחירות לנשיאות מקסיקו, 1 ביולי 2012. רויטרס
אני מקבל על עצמי, בהתרגשות, במחויבות רבה ובאחריות מלאה, את המנדט שהעם המקסיקני העניק לי". פניה נייטו בנאום הניצחון/רויטרס

לפי המדגמים שפורסמו, המועמד המצודד, שאף זכה במדינה לכינוי "החתיך", זכה ב-38% מהקולות, לעומת 32% למועמד השמאל, אנדרס מנואל לופס אוברדור, שזכה ו-26% בלבד למועמדת מפלגת השלטון מהימין, חוספינה ואסקס מוטה.

"לא יהיה דיל עם הפשע המאורגן"

"אני מקבל על עצמי, בהתרגשות, במחויבות רבה ובאחריות מלאה, את המנדט שהעם המקסיקני העניק לי", אמר פניה נייטו בנאום הניצחון. "בשלושת החודשים האחרונים, הפוליטיקאים, המועמדים דיברו מדי יום. היום האזרחים הם שדיברו, והם עשו זאת באופן ברור לחלוטין, כשהצביעו למען שינוי כיוון. תודה רבה לכל העם המקסיקני! הוא נתן לנו הזדמנות שנייה, ואנחנו נכבד אותו בתוצאות".

אנדרס מנואל לופס אוברדור מכיר בהפסדו בבחירות לנשיאות מקסיקו, 1 ביולי 2012. רויטרס
עדיין לא מכיאר בהפסדו, וטוען לזיופים. מועמד השמאל, אנדרס מנואל לופס אוברדור/רויטרס

נשיא מקסיקו היוצא, פליפה קלדרון ממפלגת הימין השמרנית, בירך את פניה נייטו על נצחונו, וכך גם היורשת שלו ומועמדת המפלגה, מוטה. לעומתם, מועמד השמאל אוברדור מסרב בינתיים להכיר בתוצאות, ואמר לעיתונאים כי "המילה האחרונה טרם נאמרה". באפשרותו לערער כעת על התוצאות, כפי שעשה ב-2006, אז הפסיד בפער זעום לקלדרון והוציא את תומכיו לרחובות, להפגנות שנמשכו חודשים בטענה לזיוף התוצאות. גם הפעם, טען לאורך חודשי מערכת הבחירות כי היא נגועה באי-סדרים רבים.

מפלגת השלטון של קלדרון ומוטה הפסידה בעיקר בשל אכזבת המקסיקנים מההתגברות הנמשכת באלימות קרטלי הסמים במדינה, שמעשי ההרג שלהם גבו כ-55 אלף קורבנות מאז הכריז עליהם קלדרון מלחמה בתחילת תקופת נשיאותו ב-2006, והחל להפעיל נגדם את הצבא. רבים מהמקסיקנים מאמינים כי ממשלה בראשות פניה נייטו תצליח יותר בהפחתת האלימות.

חוספינה ואסקס מוטה מכירה בהפסדה בבחירות לנשיאות מקסיקו, 1 ביולי 2012. רויטרס
בירכה את הנשיא הנבחר. מועמדת מפלגת השלטון, חוספינה ואסקס מוטה/רויטרס

יש לציין כי מפלגתו של הנשיא הנבחר הואשמה בימי שלטונה הקודמים בקשרים עם ראשי קרטלי הסמים במדינה - אולם בנאום הניצחון שלו הבהיר: "הקרב נגד הפשע יימשך, עם אסטרטגיה חדשה להפחתת האלימות, ומעל הכל - הגנה על חיי מקסיקנים". הוא דחה מכל וכל את טענות מבקריו כי הוא מתכוון להגיע ל"עסקה" עם ברוני הסמים. "אני אהיה ברור בדבריי", אמר בנאום הניצחון. "לא יהיה שום 'דיל' או שביתת נשק עם הפשע המאורגן".

אנריקה פניה נייטו חוגג ניצחון בבחירות לנשיאות מקסיקו, 1 ביולי 2012. רויטרס
"הקרב נגד הפשע יימשך, עם אסטרטגיה חדשה להפחתת האלימות". פניה נייטו בנאום הניצחון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully