וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצלם ולהכיר: כך חיברו בין ילדים ותיקים לעולים

קובי דוד

1.7.2012 / 23:27

בית ספר בקצרין יזם סדנת צילום ייחודית במסגרתה היו צריכים התלמידים לתעד את המציאות דרך עיניהם. "דרך עדשת המצלמה, כל רגשות הפחד, הסטיגמות ופערי השפה והתרבות נמסו"

הגזענות נגד בני העדה האתיופית במסגרות חינוך שונות בארץ הובילה ללא מעט פרשות קשות בשנים האחרונות. בבית הספר הממלכתי דתי בקצרין "דרכי נועם", לא מכירים את המושג, "חריג" או "שונה" והוציאו לדרך פרויקט מיוחד בו תיעדו ילדי עולים יחד עם חבריהם לכיתה את המציאות דרך עיניהם.

בכל שנה מצטרפים מחדש אל בית הספר כיתת עולים מאתיופיה, המתגוררים במרכז הקליטה בצפת למשך השנתיים הראשונות, בהן הם עוברים את תהליך הגיור. חבלי הלידה של כל עולה בארץ חדשה, ובייחוד כשמדובר בתלמיד, לוקחים לא מעט זמן, והצורך ללמוד את השפה העברית מקשה על התהליך. מנהל בית הספר, צבי בודנהיימר, יחד עם מחנכת כיתת העולים, רעיה בן נעים, יזמו פרויקט ייחודי מסוגו, "קנה לך חבר", דרכו יכולים התלמידים ליצור חברות אמיתית וכנה, ללא צורך במילים. "כשהתחלתי ללמד בכיתת העולים, הבחנתי שהם לא לגמרי חלק אינטגרלי מבית הספר", סיפרה בן נעים, הנמצאת בשנת ההוראה הראשונה שלה. "רציתי למצוא פתרון שישלב אותם בצורה אמיתית, לא כזו שמסתכלת על העולים מלמעלה. הרגשתי שכל מסגרת חינוכית תיצור פער גדול בין התלמיד הישראלי לעולה. לפתע הגיע אליי מנהל בית הספר עם רעיון יוצא דופן, שבהתחלה נשמע מוזר מאוד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לפתע הגיע אליי מנהל בית הספר עם רעיון יוצא דופן, שבהתחלה נשמע מוזר מאוד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בודנהיימר החליט לקנות 23 מצלמות דיגיטליות, שיחולקו לעשרים ו-23 זוגות תלמידים, תלמיד ותיק ועולה חדש, במסגרת סדנת צילום ייחודית, אותה יעביר מורה לצילום מוסמך. "העולים מגיעים מצפת וחוזרים הביתה לאחר יום הלימודים, כך שאין להם מרווח זמן לפגוש את חברים אחר שעות בית הספר". הסביר בודנהיימר. "רציתי ליצור חברות אמיתית דרך חוויות משותפות, ולא דרך פייסבוק או כל פעילות אחרת. דרך עדשת המצלמה כל רגשות הפחד, הסטיגמות ופערי השפה והתרבות נמסו, הם התחילו לתעד את עצמם ולגלות דברים משותפים דרך הצילום".

סדנת הצילום הייחודית התקיימה בשלושת החודשים האחרונים לאחר שעות בית הספר. מדריך הצילום מאיר לבבי בחר בכל מפגש רעיון מסוים אותו התלמידים היו צריכים לתעד דרך העיניים שלהם. "השקענו לא מעט כסף כדי לגייס את המצלמות". הוסיפה בן נעים. "לאחר מפגש אחד או שניים התרגשתי לראות איך צמדי התלמידים הפכו לקבוצה מגובשת, המתקשרים דרך עדשה של מצלמה, ללא צורך במילים מיותרות, הם הפכו לחברים שמקבלים משימה, ועושים אותה על הצד הטוב ביותר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תמיד רציתי להכיר אותם"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין מפגש למפגש נוצרה חברות קרובה בין התלמידים. קשיי השפה הצטמצמו פלאים, ולא רק בזכות לימודי השפה בכיתה. "באחת ההפסקות הבחנתי איך העולים מדברים ושרים עברית עם חבריהם הישראלים ומרגישים נינוחים, בזמן שאלה כבר למדו לספור באמהרית". הוסיפה בן נעים. באחת המטלות במהלך הסדנא, נדרשו התלמידים להכיר את משפחתו וביתו של חברם. "לפני התוכנית לא ידעתי כלום על כיתת עולים", סיפר תלמיד כיתה ג', עמיחי פאסיק. "תמיד רציתי להכיר אותם. כשהתחיל הפרויקט פגשתי את חבר שלי טשלה, ילד מכיתת עולים. תוך כדי דיבור התחלתי ללמד אותו עברית, והוא לימד אותו לספור באמהרית. בכל המפגשים הפכנו ליותר חברים. עכשיו בסוף השנה הפכנו להיות חברים ממש טובים. הוא סיפר לי איך הוא עלה מאתיופיה ואיפה גדל".

טשלה ביקאיה, שעלה מאתיופיה רק לפני שנה, הוסיף בהתרגשות: "בזכות הפרויקט יש לי חבר טוב בשם עמיחי, היה לי כיף אצלו בבית, הכרתי את משפחתו וטיילנו יחד. אני שמח לפגוש חבר טוב שעוד נשמור על קשר במהלך הלימודים". סדנת הצילום שעברו התלמידים הפכה לגלריית תמונות שהוצגה בבית הספר בשבוע שעבר, במפגש מרגש עם כל התלמידים והוריהם. מהיום מוצגת תערוכת הצילומים באולם בית גבריאל שבעמק הירדן.

לפניות לכתב: davidkobi@walla.co.il

לקריאה נוספת
קיץ ערכי: תלמידי נצרת עילית ינקו בתי ניצולי שואה
תלמידים במבשרת ציון: עבודות הרכבת יפגעו בבגרויות
במקום בגרות: תלמידים ישתתפו בקורסים אקדמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully