וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמפיין חדש ברשות הפלסטינית נגד "ההסתה הישראלית"

טל שלו

1.7.2012 / 6:00

ברשות הפלסטינית השיקו קמפיין שמטרתו להדגיש את "ההסתה הישראלית" מצדם של בכירי המדינה. במסגרת הקמפיין, מפורסמים דו"חות בהם מצוטטים בכירי ישראל ב"התבטאויות שנאה"

על רקע האשמות ישראליות חוזרות ונשנות להסתה פלסטינית לשנאה תחת חסותו של יו"ר הרשות, אבו מאזן, השיקה הרשות הפלסטינית בחודש שעבר קמפיין נגד להדגשת "ההסתה הישראלית". במסגרת התוכנית, מפיקה הרשות דו"חות תקופתיים המופצים בקהילה הבינלאומית, המכילים התבטאויות ופעולות של בכירים ישראלים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך גדעון סער, והמנהיג הרוחני של ש?ס הרב עובדיה יוסף, "המעודדים גזענות ושנאה, תומכים באלימות או מחריפים מתיחויות, וכך חותרים תחת זכותם של הפלסטינים לחופש והגדרה עצמית".

הדו"חות הפלסטינים מגיעים בתגובה למאמץ הרב שהשקיעה בשנים האחרונות ממשלת נתניהו בחשיפת תכני שנאה וגזענות בהתבטאויות של בכירים פלסטינים ופרסומים רשמיים ברשות, המקדמים, לדברי הממשלה, יחס של שנאה, אלימות ודמוניזציה כלפי יהודים ומתנחלים. בשנה האחרונה, מאז רצח חמשת בני משפחת פוגל באיתמר, ושידור תוכנית טלוויזיה ששיבחה את המחבלים, עלה הנושא בתדירות רבה לסדר היום, וראש הממשלה יצא באופן נחרץ כנגד התופעה, במקביל לפעילות דיפלומטית ומדינית של ריכוז מידע וגינויים לתכנים המאדירים רצח, פיגועי התאבדות וג?יהאד בשיח הפלסטיני. לטענת הרשות הפלסטינית, בחודשים האחרונים פנו לישראל בקריאה להקים מחדש ועדה משותפת במעורבות הקהילה הבינלאומית כדי שתגדיר ותפקח על הנושא, אך עד כה ישראל סירבה.

בתגובה לצעדי ממשלת ישראל, פתח משרדו של ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, במהלך נגד בחודש מאי - והחל להפיק דו"חות תקופתיים, החושפים, לטענת הפלסטינים, "בעיה רצינית בחברה הישראלית של עוינות לרעיון של חיים בשלום ובדו-קיום", כפי שנכתב בדו"חות, ויוצאים נגד התפיסות השגויות והסטריאוטיפים, כהגדרתם, שמקדם הממסד הישראלי וגורמים בפועל להסתה ושנאה. "הדוגמאות בדו"ח מבליטות הצהרות ומדיניות המבוססת על שלילת זכותם של הפלסטינים להתקיים במולדתם", נכתב. עד כה הופקו שלושה דו"חות, שהופצו בין היתר לנציגי התקשורת הזרה בישראל וכן לנציגים הדיפלומטיים של הרשות בבירות העולם במטרה שאלה יעלו את הנושא בפגישותיהם.

"התופעה מטרידה במיוחד כשהיא מתרחשת בבתי הספר"

בדו"חות, מטיחים הפלסטינים ביקורת חריפה במיוחד בשר החינוך, גדעון סער, על רקע התבטאויות מדיניות שונות בחודשים האחרונים ופעילותו במשרד החינוך לחיזוק המורשת היהודית, דוגמת החלת ביקורי תלמידים במערת המכפלה ובעיר דוד. "התופעה מטרידה במיוחד כשהיא מתרחשת בבתי הספר", נכתב באחד הדו"חות, שהאשים את סער בשלילת הקשר הפלסטיני ההיסטורי לארץ ישראל. בדו"ח הובאו דוגמאות מספרי הלימוד הישראליים, ש"מעלימים" את הנוכחות הפלסטינית במרחב. "מיותר לציין שאם אלה עמדותיו של שר החינוך, הוא ישריש אותן במדיניותו החינוכית לתלמידים ישראלים", טוענים הפלסטינים.

בין היתר, מודגשים בדו"ח דברים שאמר סער ביום ירושלים האחרון: "את כל מסכת השקרים של אבו מאזן וחבר מרעיו, המדברים על כיבוש ירושלים על ידינו, ניתן לפורר עד דק באמצעות העובדות ההיסטוריות". לפי הדו"ח, שמותח ביקורת גם על אמירות של ראש הממשלה על הריבונות היהודית בירושלים המאוחדת, "הרוב המכריע של הקהילה הבינלאומית מחשיב את ירושלים כשטח כבוש וביטויים אלה של הכחשה ושלילת הקשר ההיסטורי הפלסטיני לירושלים הם פרובוקטיביים ומאיימים על השלום".

כאמור, מוקד נוסף של הדו"חות הפלסטיניים הוא ראש הממשלה עצמו, שגינה בשנה האחרונה מספר פעמים בחריפות את ההסתה המתבצעת בחסות ההנהגה הפלסטינית, בהם המופתי של ירושלים שקרא בנאום ששודר בטלוויזיה הרשמית לרצח יהודים וכן אבו מאזן שנפגש עם המחבלת אמנה מונא וכמה חודשים לאחר מכן טען בנאום בקטאר כי ישראל מבצעת "טיהור אתני" בנוכחות הפלסטינית בירושלים.

הפייסבוק והטוויטר ככלי מעקב אחר הבכירים

בין היתר, נמתחה ביקורת קשה על אחת מהצהרותיו של נתניהו אחרי הטבח בטולוז במרץ השנה, אז אמר כי "לא ניתן להשוות בין פעולת טבח ממוקדת על ילדים לבין פעולות המגן הכירורגית של צה"ל, שנועדו לפגוע במחבלים המשתמשים בילדים כמגן חי". ברשות הפלסטינית מאשימים באחד הדו"חות, כי ההבחנה שנתניהו עשה בין ילדים שנהרגו בהתקפות טרור לבין ילדים שנהרגים בעזה, "נותנת לגיטימציה לרצח ילדים - בכפוף לדרך בה נהרגו. ללא כל קשר לצורה בה הילדים נהרגו, הרג ילדים הוא נורא ומעורר תרעומת בכל הקשר".

בדו"חות מצוטטים גם שורה של חברי כנסת, בהם ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), שקרא במאמר ב"מקור ראשון" לבנות מחדש את בית המקדש בהר הבית ולהרוס את כיפת הסלע. כמו כן, צוטט "פוסט" מדף הפייסבוק של ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), בו כתב ש"ארץ ישראל היא נחלה פרטית של עם ישראל לדורותיו. מי שחולק על זה שישתה מים מים המלח או שיתכונן למלחמה". גם סגן שר החוץ דני אילון, פעיל הליכוד משה פייגלין, וח"כים מהליכוד שתומכים בהחלת ריבונות יהודית ביהודה ושומרון צוטטו בדו"חות.

כותבי הדו"חות נעזרים בפרסומים בכלי תקשורת ישראליים, אך במקביל עוקבים אנשי התקשורת הפלסטינים גם אחר התבטאויות בולטות בפייסבוק ובטוויטר. כך למשל, צוטטה באחד הדו"חות גם רעייתו של המשנה לראש הממשלה, ג?ודי ניר מוזס שלום, לאחר שבמרץ האחרון במהלך אחד מסבבי ההסלמה ברצועה קראה בעמוד הפייסבוק שלה לממשלה לתקוף בעזה: "הגיע הזמן שגם תושבי עזה הפסיביים יתחילו לסבול כמו שסובלים יישובי הדרום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully