וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוסרה עתירת הפרקליטות הצבאית לבג"ץ בפרשת כפיר

28.6.2012 / 4:26

בהתאם להצעתו של נשיא בית המשפט העליון גרוניס, הסירה הפרקליטות את העתירה בפרשה, בה קצין וחייל מהחטיבה הכו פלסטיני. עם זאת, קבע גרוניס כי הפרשה מעוררת "שאלה רצינית"

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, הטיל עננה על התנהלותם של הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, אלוף אביחי מנדלבליט, ומפקד פיקוד מרכז לשעבר המכהן כנספח צה"ל בוושינגטון, אלוף גדי שמני, בפרשת הכאת פלסטינים על ידי לוחמים מחטיבת כפיר לפני כארבע שנים.

גרוניס ציין בהחלטה, שעסקה בדחיית ערעור נגד זיכויו של לוחם מחטיבת כפיר שהואשם בתקיפת פלסטינים, כי ההתנהלות בפרשה מעלה "שאלה רצינית".

בספטמבר 2008, במהלך פעילות מבצעית בכפר הפלסטיני קדום, הכו חיילים מהחטיבה כמה פלסטינים שעוכבו לתשאול. מפקד הכוח, סגן אדם מלול, הועמד לדין בגין מעשיו והורשע. אחד מחיילי הכוח, אביתר גדסי, הואשם כי תקף אותם, סטר להם, נגח בהם ובעט בבטנם יחד עם מפקדו.

שינה גרסה בשל נזיפה

מפקד החטיבה באותה תקופה, אלוף משנה איתי וירוב, זומן לתת עדות במשפטו של סגן מלול. הוא הגן על פקודו וטען כי הכאת פלסטינים במהלך פעילות מבצעית היא תופעה מקובלת ומוכרת. דבריו בבית הדין עוררו סערה תקשורתית שבעקבותיה החליט אלוף הפיקוד דאז שמני להתייעץ עם הפרקליט הצבאי הראשי מנדלבליט. לבסוף החליט שמני לזמן את אלוף-משנה וירוב לשיחת נזיפה ולרשום הערה בתיקו האישי בטענה כי דבריו אינם מייצגים את רוח צה"ל. כמו כן הוחלט לעכב את קידומו.

בית הדין הצבאי הרשיע בדיון מקביל את הלוחם גדסי בתקיפת אזרחים פלסטינים במהלך פעילות מבצעית. הסנגור הצבאי הראשי, אלוף-משנה אודי בן-אליעזר, הגיש ערעור על ההרשעה לבית הדין הצבאי לערעורים, בטענה כי מפקד החטיבה לשעבר וירוב מסר עדות שונה מהעדות שנתן במשפטו של סגן מלול בעקבות שיחת הנזיפה עם אלוף הפיקוד שמני. בן-אליעזר טען בנוסף כי עולה חשד לשיבוש מהלכי משפט והטרדת עד.

בית הדין הצבאי לערעורים קיבל את הערעור של הסנגוריה והחליט לזכות את גדסי מעבירת האלימות תוך כדי שהוא מעיר על התנהלותם של מנדלבליט ושמני. הפרקליטות הצבאית החליטה לערער על ההחלטה ועתרה לבג"ץ.

הסנגור הצבאי: "שמני יזומן לתת עדות"

נשיא העליון גרוניס הציע להסיר את העתירה אך ציין: "לטעמנו אכן מתעוררת שאלה רצינית". עם זאת הוסיף הנשיא כי "ראוי שהערכאה הראשונה תקבע את העובדות ותשוב ותאמר את דברה בסוגיה עקרונית זו". אלוף-משנה בן-אליעזר אמר בעקבות החלטת בג"ץ: "טענתי לשיבוש מהלכי משפט והטרדתו של איתי וירוב לקראת המשפט של גדסי. בקרוב יקבעו דיון ונזמן למתן עדות את שמני כעד ראשון. הפרשה נפתחה מחדש". גורמים רשמיים בצה"ל מסרו כי בג"ץ לא התייחס בצורה ישירה לאלופים שמני ומנדלבליט אלא דיבר על הפרשה באופן כללי.

פרשת הכאת הפלסטינים בחטיבת כפיר:
בצעד חריג: החייל שהיכה פלסטיני יקבל משפט חוזר
האלוף שמני יעיד במשפט קצין שהיכה פלסטיני
הקצין המכה: "האלוף שמני מנותק מהשטח"
הקצין שהיכה פלסטינים לא יישב בכלא
מח"ט כפיר מתגונן: עדותי פורשה שלא כראוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully