וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירני שהואשם בטרור בקניה: ישראלים עינו אותי

יוסי מלמן

27.6.2012 / 16:52

אחד משני אירנים שנעצרו לפני שבוע במדינה עם 15 ק"ג חומר נפץ פלסטי טען בבית המשפט כי "חוקרים ישראלים" הזריקו לו "חומרים כימיים". המשטרה המקומית מכחישה בתוקף

בבית משפט בניירובי, בירת קניה, הוגש היום (רביעי) כתב אישום נגד שני אזרחי אירן שנעצרו בשבוע שעבר במדינה כשברשותם חומר נפץ, בגין תכנון פיגועים. השניים, שלא יוצגו על ידי עורך דין, הכחישו את ההאשמות המיוחסות להם. לפי דיווחי סוכנויות הידיעות, אחד הנאשמים, אחמד אבולפתחי מוחמד, טען בבית המשפט כי לאחר מעצרו הוא נחקר בידי "חוקרים ישראלים", שאף עינו אותו ו"הזריקו לו חומרים כימיים".

נציג המשטרה הקנייתית בדיון, דניאל מוסנגי, הכחיש בתוקף את הטענות - אולם השופט, פול ביווט, קבע כי ההאשמות הן רציניות, והורה לחקור אותן. במקביל, האריך את מעצרם של השניים עד יום רביעי. התביעה ביקשה מבית המשפט שלא לשקול את שחרורם בערבות, מחשש שיימלטו מהמדינה.

מוחמד ושותפו, סייד מנסור מוסווי, נעצרו בשבוע שעבר - האחד ביום רביעי שעבר בניירובי והשני ביום חמישי בעיר הנמל מומבסה. בחקירתם, הסגירו את מיקומו של חומר הנפץ שהיה ברשותם - 15 קילוגרמים של חומר נפץ פלסטי מתקדם מסוג RDX. התביעה טוענת כי הם השתייכו לרשת טרור ותכננו להוציא לפועל התקפה שתגרום ל"נזק קשה". שגרירות אירן בניירובי סירבה לפניות סוכנויות הידיעות למסור תגובה בנושא.

כתב האישום הנוכחי נגד שני האירנים מוגש בשעה שסוגיית הטרור נמצאת גבוה על סדר היום בקניה, בעקבות האירוע שהתרחש שלשום במומבסה (לאחר שהשניים כבר היו עצורים): רימון נזרק על פאב בעיר, ושלושה בני אדם נהרגו. לא ברור מי עומד מאחורי הפיגוע, אולם התקפות מסוג זה הולכות וגוברות בקניה בתקופה האחרונה, מאז שלחה בשנה שעברה כוחות צבא לסומליה השכנה, כדי לסייע לה להילחם נגד מיליציית "אל-שבאב" האיסלמית, המזוהה עם אל-קאעדה. יש לציין כי יומיים לפני הפיגוע האחרון, פרסמה מחלקת המדינה האמריקאית אזהרה לאזרחיה מפני התקפות טרור במומבסה.

מאנטבה עד מומבסה

קניה הייתה כבר פעם אחת בעבר, בנובמבר 2002, יעד למתקפת טרור נגד ישראלים: מחבלים מארגון איסלמי המזוהה עם אל-קאעדה הוציאו אז לפועל פיגוע במלון "פרדייז" הישראלי במומבסה, בו נהרגו שלושה ישראלים ו-13 מקומיים, ובמקביל ירו טיל כתף על מטוס של חברת "ארקיע" שהמריא משדה התעופה בעיר, אך החטיאו אותו.

פינוי פצועים מפיגוע שאירע בבאר בעיר מומבסה, קניה, 24 ביוני 2012. רויטרס
הטרור מכה גם בקניה. טיפול בפצוע מהפיגוע במומבסה ביום ראשון/רויטרס

אשר לטענה לגבי השתתפות "חוקרים ישראלים" בחקירה - היחסים הביטחוניים והמודיעיניים בין ישראל לקניה הם ארוכי שנים והדוקים. בשנות ה-70 עצרו שירותי הביטחון הקנייתיים, על סמך מידע ישראלי, זוג טרוריסטים גרמנים שעלו בשליחות ארגונו של ג'ורג' חבש, "החזית העממית לשחרור פלסטין", כשברשותם טילי כתף, על מנת להפיל מטוס אל על. לאחר מעצרם, הם הועברו בחשאי לישראל והועמדו לדין, עד ששוחררו לאחר מספר שנים בעקבות פניית ממשלת מערב גרמניה.

שיאו המוכר של שיתוף הפעולה היה בתקופת איסוף המידע וההכנות של ישראל לחילוץ הנוסעים שנלקחו כבני ערובה והוחזקו בנמל התעופה אנטבה באוגנדה ביוני-יולי 1976. ממשלתו של הנשיא ג'ומו קניאטה, באמצעותו של השר ממוצא סקוטי ברוס מקנזי, איפשרה אז לאנשי המוסד לפעול בקניה וממנה באוגנדה, כדי לאסוף מידע ולהכין את הפעולה. כאות הוקרה על תרומתו, הוקמה על ידי המוסד והעמותה למורשת המודיעין אנדרטה על שמו של מקנזי ביער בישראל. מקנזי חוסל על ידי סוכניו של שליט אוגנדה אידי אמין, שהטמינו פצצה במטוסו, כנקמה על הסיוע לישראל.

זכורים גם שיתוף פעולה והחלפת מידע בעקבות הפיגועים במומבסה ב-2002. אז, על פי דיווחים בתקשורת, נשלחו אנשי מוסד וכן חוקרי מז"פ ממשטרת ישראל לניהול חקירה משותפת עם שירותי הביטחון הקנייתיים. כמה שנים לאחר מכן, זכור מקרה נוסף בו פורסם כי סוכלו נסיונות של טרוריסטים ג'יהאדיסטיים לפגוע בשגרירות ישראל בניירובי, כמו גם שגרירות ארצות הברית.

לפי פרסומים זרים שונים, בין השאר בספרו של צוער המוסד ויקטור אוסטרובסקי, אנשי מוסד וחוקרי שב"כ השתתפו בעבר בחקירות טרוריסטים וחשודים בטרור במדינות שונות בעולם, כחלק משיתוף פעולה מודיעני עם אותן מדינות.

טרור אירני בעולם - עוד כותרות:
הטרור בבנגקוק: אירני יוסגר ממלזיה לתאילנד
חקירת הפיגועים בחו"ל: "מזימה אירנית נגד ישראל"
הקשר האירני לחיסול דיפלומטים ברחבי העולם
אזרבייג'ן: "תוכננו פיגועים באירוויזיון, גם במלון של איזבו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully