וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס לפוטין: "מנע זליגת נשק לא קונבנציונלי סורי לחיזבאללה"

הנשיא נועד עם נשיא רוסיה לקראת סיום ביקורו והתייחס למצב בסוריה: "אף אחד לא מסוגל לסבול מראה של ארונות מתים ובתוכם ילדים". פוטין: ”לרוסיה חשוב להבטיח שלום לישראל"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו)

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, המשיך אמש (שני) את ביקורו בישראל ונפגש עם נשיא המדינה, שמעון פרס, במשכנו בירושלים. במהלך הפגישה התייחס פרס למצב בסוריה והחשש מהשפעה על ישראל, ואמר לפוטין כי "אי אפשר לדעת מה יהיה עתידה של סוריה, של ההנהגה ושל הצבא. קיים חשש אמיתי שנשק לא קונבנציונלי סורי יזלוג לארגוני טרור כמו חיזבאללה ואל-קאעדה. אני פונה אליך בבקשה - אנא פעל בדחיפות למניעת מצב בלתי נסבל זה".

פרס ציין כי "אסד פסק מלהיות אלטרנטיבה ברגע שירה על ילדיו. אף אחד מאתנו לא מסוגל לסבול את המראה של ארונות מתים ובתוכם ילדים. זה מעבר לפוליטיקה". הנשיא הציג לפוטין את רעיון העברת סוריה למנדט של שנתיים תחת הנהגת הליגה הערבית והאו"ם, עד לקיומן של בחירות דמוקרטיות במדינה.

לפני פגישת העבודה נערכה לכבוד פוטין קבלת פנים ולאחר הפגישה התקיימה ארוחת ערב חגיגית. בפתח קבלת הפנים חלק פוטין שבחים לנשיא ואמר: "אתה נמנה עם השורה הראשונה של מדינאים מהשורה הראשונה, מדינאים עולמיים". עוד אמר פוטין כי "יש לרוסיה עניין לאומי להבטיח שלום ושלווה לישראל". הנשיא הרוסי ציין גם כי היו לו שיחות מפורטות עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהן דן עימו גם על הצורך להרחיב את שיתוף הפעולה באופן אסטרטגי.

קבלת פנים חגיגית שערך נשיא המדינה שמעון פרס לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הערב, יוני 2012. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"אסד פסק מלהיות אלטרנטיבה". פרס ונתניהו בקבלת הפנים/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

פרס פנה בדבריו לפוטין והתייחס לאיום מצד טהרן. "אני יודע, אדוני הנשיא, שרוסיה שוללת פיתוח נשק השמדה המונית בידי אירן. אמרת זאת באופן מפורש ביותר וחשוב כמובן שהמאמץ הזה לא ייפסק. נשק גרעיני בידי אירן הוא איום על יציבות".

"עכשיו אני רוצה לפנות בעניין אישי", המשיך פרס. "ההנהגה של אירן מצהירה בגלוי על רצונה להשמיד את מדינת ישראל. אנחנו לא יכולים להשלים עם המציאות של נשק גרעיני בידי אירן. אני פונה אליך אישית מפני שאתה יודע את גורלנו ואת משמעות האיום הזה, וקולך חשוב שיישמע".

הנשיא הבהיר בנאומו כי בישראל יש רוב מפורש התומך בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. "על שני הצדדים לחדש את המשא ומתן ולהפוך אותו מהסכמה מדינית למציאות מעשית", אמר פרס ביחס לתהליך המדיני מול הפלסטינים.

פרס ציין כי ביקורו של פוטין הוא בעל משמעות רבה מאוד לכל אזרחי ישראל. "אנו רואים בך מנהיג שתרומתו חשובה לעיצוב עולם חדש", אמר פרס. "לרוסיה ולישראל היסטוריה משותפת. עמך אירח את עמי כשהוא היה בגולה ועמי מכיר תודה עמוקה לצבא האדום שהביא לניצחון על הנאציזם, הציל אותנו מידיו של היטלר, והיה ראשון להיכנס למחנות ההשמדה ולסגור אותם".

"ישראל אינה אויב לאף עם אחר"

בהמשך הערב, במהלך ארוחת הערב החגיגית אמר פרס כי היום העולם מתחלק לפי סכנות. "הן באות מפאנטיות, או משיגעון גדלות. לפעמים גם מסאדיזם מכוער. הטרור הוא היום הסכנה העיקרית לביטחון חיינו. העם היהודי ידע איבה. מדינת ישראל יודעת סכנות. ישראל אינה אויב לאף עם אחר. ישראל אינה סכנה לאף אדם אחר. ישראל מאוימת, אף על פי שאינה מאיימת. העם האירני אינו אויב שלנו. ישראל אינה מאיימת על קיומו. זו ההנהגה האירנית הנוכחית, ששמה עצמה אויב לישראל ואיום לקיומה. מדיניותה של ההנהגה האירנית הנוכחית היא טילי טרור, של איום על ישראל, ושל ערעור על עצמאותן של ארצות ערב, ובניית נשק גרעיני. שילוב זה הוא הסכנה לשלום העולם ולביטחון תושביו".

"אני יודע, אדוני הנשיא, שרוסיה שוללת נשק גרעיני בידי אירן", המשיך פרס. "אתה נתת ביטוי בהיר לכך. אני בטוח שתחת הנהגתך, רוסיה תמלא תפקיד מרכזי בהחזרת הביטחון והשלום. אירן מייחדת איום מפורש כלפי מדינת ישראל. היא מכריזה שברצונה לחסלה. אתה, אדוני הנשיא, יכול להבין מדוע הכרזה כזו מעוררת רגשות קשים בישראל. כדאי להשמיען באוזני העם האירני".

קבלת פנים חגיגית שערך נשיא המדינה שמעון פרס לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הערב, יוני 2012. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"הטרור הוא היום הסכנה העיקרית לביטחון חיינו"/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

במסגרת ביקורו בארץ נפגש פוטין בצהריים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שהשתתף בבוקר בטקס חנוכת אנדרטה המנציחה את תרומתם של חיילי הצבא האדום לניצחון על גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

בתום פגישת נתניהו ופוטין בצהריים נשאו השניים דברים, בהם התייחסו בעיקר ליחסים בין המדינות, אך גם לתוכנית הגרעין האירנית. "אנחנו מסכימים שנשק גרעיני בידי אירן מהווה סכנה לישראל, לאזור ולעולם כולו", אמר נתניהו. "על הקהילה הבינלאומית להציב שלוש דרישות: הפסקת העשרת האורניום באירן, הוצאת האורניום מהמדינה ופירוק המתקן ליד קום", הכריז ראש הממשלה, וקרא "להעצים את הסנקציות ולהעצים את התביעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully