וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד המחוז על פיזור ההפגנות: "אין פטנט אחר"

24.6.2012 / 12:50

"אני שומע על אלימות - אחרי שכורזים ומבקשים, לא מכיר שיטה אחרת לפזר הפגנה", אומר ניצב אקסול בראיון לוואלה!, אחרי העימותים האלימים בתל אביב. צפו בתיעוד הגולשים

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, באדיבות ערן ורד. עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

בבוקר שאחרי האירועים האלימים בתל-אביב אמש (שבת), במסגרתם היכו שוטרים פעילי מחאה בתל-אביב, עצרו עשרות מהם, וכמה מאלה, מנגד, ניפצו זגוגיות של סניפי בנק בעיר, מתעקש מפקד המחוז כי אין דרך אחרת. בראיון עם וואלה! חדשות, אומר ניצב אהרון אקסול כי יש לו את המנדט להפעיל אלימות, וכי לא היה מוצא אחר כדי לסיים את האירועים במרכז העיר.

"אני שומע על אלימות של המשטרה. אני לא מכיר פטנט אחר", אומר אקסול, "אחרי שכרזו, ביקשו, הם מסרבים בכל תוקף, חוסמים כביש, מנפצים. אני לא מכיר שיטה אחרת לפזר הפגנה. שלב המעצרים והפעלת הכוח החלה כשאותם פורעים החלו לפעול באופן שאיננו יכולים להרשות. המחוקק נתן לנו את המנדט לכך". לדבריו, בהפגנה אמש "נחצו כל הקווים האדומים. אני שנה וקצת בתפקיד, ולא ראיתי מחאות כאלה לא בתל אביב, ולא לאורך כל שנות עבודתי. ידענו מחאות מאורגנות שהיוו חגיגה לדמוקרטיה".

מפגינים התעמתו עם שוטרים וניפצו חלונות סניפי בנקים בתל אביב. דרור עינב
"לא מכיר דרך אחרת"/דרור עינב

אקסול מנסה גם להסביר מדוע החליטו המפגינים, לדבריו, "לשנות פאזה". "הם הבינו שעד לרגע זה המחאה לא הצליחה לצבור כוח", טוען אקסול. אך מדוע היה צורך בהפעלת אלימות כה רבה, כפי שתועד על ידי כלי התקשורת?

"עובדתית, זרקו אבנים על שוטרים, זרקו ביצים, ניפצו שמשות בנקים – אילולא נוכחות המשטרה, לא בטוח שהבנקים היו עומדים על תילם. הם הלכו ללא רועה וכל אחד כטוב בעיניו עשה. דפקו על שלטים, רמזורים, כל דבר שנקרה בדרכם עשו נזק. המרחק בין זה לצדק חברתי אדיר. הם שמו להם למטרה לפגוע בשלטון החוק ובכל מה שממסדי".

לעצורים לא ניתנה הזכות לייעוץ משפטי?

למרות האלימות הרבה, יש הטוענים שהתנהלות המשטרה משחקת לידיהם של הפעילים. "אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד", משיב מפקד מחוז תל-אביב, "אפשרנו להם ללכת את כל שדרות רוטשילד, אבן גבירול, דרך נמיר, נתיבי איילון, התחלנו מעצרים כשהתחילו את הניפוץ והאלימות".

עורך הדין אסף וייצן, המייצג חלק מהעצורים, טוען כי ההתנהלות הבעייתית מצד השוטרים נמשכה גם בזמן המעצר. לדבריו, "תחנת המשטרה בגלילות, אליה הובלו המפגינים, לא בנויה לקלוט כ-90 עצורים. היו עצורים שביקשו לקבל טיפול רפואי, שכן הם סובלים מחבטות שקיבלו בהפגנה, ועד השעה 07:00 לפחות הם לא זכו לשום התייחסות מצד המשטרה. חלק מהאנשים האלו נראים חוטפים מכות בבירור משוטרים – מה שמסביר את הפציעות, ובכל זאת הם לא קיבלו טיפול רפואי". לדברי וייצן, מותר לעצורים להיוועץ בעורך דין לפני החקירה, אך בפועל המשטרה לא סיפרה על הזכות הזו לכל העצורה, ולא סיפרה שישנם עורכי דין במהלך המעצר שהציעו ייעוץ משפטי בחינם לעצורים. אקסול מכחיש מכל וכל את הטענה כי נמנע טיפול רפואי מעצורים, ובאשר לייעוץ המשפטי, הוא אומר כי "אני מוכן לבחון את הטענה בכובד ראש. אין לנו כוונה לפגוע בזכויות בסיסיות". בסך הכל, 69 מתוך 85 העצורים ישוחררו היום, חלקם בתנאים מגבילים שונים. היתר יובאו לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בתל אביב.

גם באמנסטי מודאגים

מנגד, דומה שכמה ממובילי המחאה מסתייגים גם מהתנהגות המפגינים אתמול. יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, איציק שמולי, אמר כי "הרבה מאוד תסכול וכעס הצטברו בחודשים האחרונים בעקבות המענה הכושל והציני שנתנה הממשלה לבעיות שהציפה המחאה החברתית. גם ההתנהגות הברוטלית של המשטרה מול המפגינים ביום שישי האחרון לא מסייעת במיוחד ועדיין - למופע האימים של אמש שכלל גל של הרס ואלימות אין הצדקה. זה אינו המשך ישיר של המחאה אלא פגיעה קשה במידת הלגיטימיות שלה".

איציק אלרוב, ממובילי מחאת הקוטג', אמר כי "ישנם כאלו המנצלים את המחאה לצרכים פוליטיים וישנם כאלו הנותנים דרור לעצמם להשתמש באלימות ולהפר את החוק. הם פוגעים באינטרס של כל אזרחי ישראל במאבק להפחתת יוקר המחיה הבלתי נסבל. הדיון בשאלה מי החל באלימות - המשטרה או המפגינים הינו אינפנטילי ואינו רלוונטי. המחאה תקיא מתוכה אנרכיסטים ומפגינים אלימים, נקודה".

באמנסטי אינטרנשיונל, לעומת זאת, נחרדו לנוכח גילויי האלימות מצד המשטרה. במכתב שהעבירו לשר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', הביעו באמנסטי את חששם כי זכויות יסוד של מפגינים, כגון חופש הביטוי וחופש ההתאספות, דוכאו באלימות רבה. יונתן גר, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, כי "בלהיטותן של ממשלת ישראל ועיריית תל אביב לחסוך מעצמן את אי-הנעימות שאולי חשו באירועי הקיץ שעבר, נראה כעת שזכויות אדם בסיסיות כגון חופש הביטוי וההתאספות נרמסו יחד עם מפגינים ב-48 השעות האחרונות. ישראל נוהגת לכנות עצמה הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, אך נראה כי דווקא בתחום רמיסת חופש הביטוי ממשלת ישראל בוחרת לעסוק בצמצום פערים".

עוד על המחאה החברתית
שפיר: ”נתניהו משסה בנו השוטרים”; המשטרה: ”כוח סביר”
הפגנת המחאה החברתית: חלונות סניפי בנקים נופצו
דפני ליף בגבס: שוחחרה ממעצר ומיהרה לבית החולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully