וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הזמיר מבגדד", איסמעיל פאדל, חוזר להופיע בישראל

ניר יהב

23.6.2012 / 6:57

פאדל הוא הזמר העירקי היחיד שהגיע אי פעם לישראל, וכעת הוא מתכנן ביקור נוסף, במהלכו ייתן הופעה יחידה בבית החייל בתל אביב. "נרגש מאוד לפגוש שוב את הקהל הישראלי"

גדול הזמרים העירקים שהגיעו לישראל עד כה, איסמעיל פאדל, אוהב את המוזיקה של דודו טסה. פאדל, שיגיע בסוף החודש להופעה אחת חגיגית בבית החייל בתל אביב, קיבל בפעם הקודמת שביקר כאן הזדמנות להקשיב לטסה ולזמר ישראלי אחר, יאיר דלאל, והתאהב בן-רגע. "דודו טסה ויאיר דלאל ניגנו ושרו לפני שעליתי להופיע בישראל כשהייתי כאן ב-2010", סיפר לוואלה! חדשות בראיון טלפוני מיוחד מלונדון. "שניהם מלחינים בחסד. אהבתי בעיקר את השילוב שעושה טסה בין מוזיקה ערבית לבין ג'אז. זה פשוט נהדר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יגיע בסוף החודש להופעה אחת חגיגית בבית החייל בתל אביב. איסמעיל פאדל/מערכת וואלה!, צילום מסך

פאדל, בן 47, הוא הזמר העירקי היחיד שהופיע בישראל מאז קום המדינה. לפני כמה שנים, הוא פגש במקרה את הבמאי ומספר-הסיפורים יוסי אלפי, שהציע לו להופיע בישראל. "אמרתי לו שאני רוצה להביא אותו להופיע בארץ", סיפר אלפי. "בהתחלה הוא הסתכל עלי באופן קצת מוזר, אך לאט לאט הרעיון שבה את לבו. מדובר בזמר צעיר ששר שירים שנהגתי לשמוע כילד מזקני העם. הוא זמר מוזיקלי מאוד ומדויק מאוד, ומי שמגיעים להופעה שלו הם לא רק המבוגרים העירקים שמתרגשים עד דמעות, אלא גם צעירים וגם אשכנזים".

הגעגועים לבגדד

פאדל נולד בבגדד. הוא סיים בהצטיינות תואר ראשון במוזיקה באוניברסיטת בגדד, ולאחר מכן עזב לירדן, שם האמין שיוכל ליצור מוזיקה בצורה חופשית וללא הגבלות. בשנת 2005, הוא עזב לאוסטרליה, ומאז הוא מתגורר שם עם רעייתו ועם שני ילדיו. הוא מסרב אמנם לדבר על עירק תחת שלטונו של הרודן סדאם חוסיין, אך הוא מספר שלפני שעזב את המדינה, הוא הופיע בה פעמים רבות: "נשלחתי גם על ידי ממשלת עירק להופיע ולהתחרות בפסטיבלי זמר רבים, בין היתר בדובאי, שם זכיתי ב-1999 במקום הראשון".

אתה מתגעגע לבגדד?

"איזו שאלה. אני מתגעגע מאוד. כל הזיכרונות שלי שם, כל החברים שלי שם, בתי הספר שאליהם הלכתי. חלק ניכר מהשירים שלי מדברים על הגעגועים לעירק, על הילדות שלנו שם".

מה מייחד את המוזיקה העירקית לעומת המוזיקה הערבית?

"המוזיקה העירקית הרבה יותר מתוחכמת ומעמיקה. שירים במדינות ערב מורכבים מ-7-8 'מקאמים' (מבנה שמגדיר מסגרת ליצירה מוזיקלית במוזיקה המזרחית. זהו הבסיס למוזיקה הערבית – נ.י) בניגוד לשירים העירקים שמורכבים מ-48 'מקאמים'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

צפו בהופעה של פאדל בלונדון ב-2008

שנתיים לאחר הופעתו בפסטיבל מספרי סיפורים, ישוב פאדל, אם כן, לישראל ויופיע ב-30 ביוני, בבית החייל בתל אביב במסגרת "חפלה עירקית עירקית" בהנחייתו של יוסי אלפי. הזמרת שרי אלפי תשיר אף היא שירים בנגיעות עירקיות, ואת הערב תלווה תזמורת של בכירי המוזיקאים העירקים בישראל. פאדל, שמעיד כי הוא "נרגש מאוד לפגוש שוב את הקהל הישראלי", צפוי לשיר בעיקר מיצירותיהם של האחים סלאח ודאוד כוויתי, צמד המוזיקאים העירקים המיתולוגיים, אך גם שירים של זמרים עירקים נוספים, חלקם יהודים, ובכך להפוך עבור הקהל שיגיע את הגעגועים לילדות בבגדד לחוויה קצת יותר מוחשית וקרובה.

צפו בהופעה ממרכז התרבות בירדן ב-2010

לקריאה נוספת:
הלהיט החדש ברצועת עזה: שיר מחאה נגד חמאס

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully