וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינדונזיה: הורשע מתכנן פיגוע שבו נרצחו 202 איש

רויטרס

21.6.2012 / 21:21

אחרי עשור ומצוד ממושך, נגזרו 20 שנות מאסר על עומאר פטק, ה"מוח" מאחורי הפיגוע הכפול במועדון בבאלי ב-2002, רובם תיירים אוסטרלים. בניגוד לעמיתיו, הוא ניצל מעונש מוות

בית משפט באינדונזיה גזר עונש קל יחסית של 20 שנות מאסר על מתכנן הפיגוע הקטלני בבאלי בשנת 2002, שגבה את חייהם של מעל 200 בני אדם.

בכך, תם משפט שארך למעלה מעשור, ותמה חקירה מסועפת שבה נגבו הצהרות מעשרות עדי ראייה ונעצרו מעל 600 חשודים. שלושה בני אדם, שהורשעו במעורבות בתכנון הפיגוע הכפול, הוצאו להורג בשנים האחרונות.

בפיגוע בבאלי, שהיה במועדון לילה פופולרי בקרב תיירים, נהרגו 202 בני אדם, בהם 88 תיירים אוסטרלים. הנאשם, עומאר פטק, בן 45, עמד מאחורי הפיגוע הרצחני, הנחשב לקטלני בתולדות המדינה. הוא הורשע בשישה סעיפים של תכנון הפיגוע, בהם רצח בכוונה תחילה וסעיפים שקשרו אותו לתכנון פיגועים קודמים באינדונזיה, הגדול שבהם בשנת 2000, שבו נספו 19 בני אדם. הוא נעצר בפקיסטן אחרי שמונה שנים של מצוד, שם נלכד באבוטבאד, בעיר שבה חוסל בשנה שעברה מנהיג אל-קאעדה, אוסמה בן לאדן. התביעה טענה כי הוא היה חבר בארגון הטרור אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה, הקשור קשר הדוק לאל-קאעדה.

מתן גזר הדין באינדונזיה לעומאר פטק, מתכנן הפיגוע הקטלני בבאלי. יוני 2012. רויטרס
עומאר פטק מול השופטים, היום בג'קרטה/רויטרס

למרות שפטק נחשב בשעתו למבוקש המסוכן ביותר באינדונזיה, הוא ניצל מעונש מוות. גם ארצות הברית הציבה כופר של מיליון דולרים על ראשו, וסוכנים של הבולשת הפדרלית שהעידו במשפט, אמרו כי פטק בא לפקיסטן ונפגש עם בן לאדן. לדבריהם, פטק נחשב למומחה מבוקש בהרכבת פצצות.

טמן מלכודת לניצולים

במשפט, פטק הביע חרטה כלפי הרג הקורבנות, וטען כי לכל היותר סייע להרכיב את הפצצות. לדבריו, "הוא ניסה לעצור ברגע האחרון" את חבריו שביצעו את הפיגוע הכפול, וצייד אותם בחגורות ההתאבדות. התביעה ציינה כיצד תיירים שניצלו מהפיגוע במועדון נסו על נפשם, ואז נלכדו ב"כדור האש" שנגרם מפיצוץ מטען החבלה השני שהונח מחוץ לו. התובעים דרשו לגזור עליו מאסר עולם, ולפי החוק ללוחמה בטרור באינדונזיה, ניתן היה אף להחמיר עמו ולהציבו מול כיתת יורים. עם זאת, בית המשפט קבע כי חלקו של פטק בפיגוע היה קטן יותר ממה שתואר תחילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פיגוע במועדון בבאלי, אינדונזיה. אוקטובר, 2002. AP
זירת הפיגוע במועדון התיירים בבאלי/AP

פסק הדין ניתן בתום דיון שארך 11 שעות ואחרי חקירה שארכה עשר שנים. את אולם בית המשפט בג'קרטה גדשו 100 עיתונאים, רבים מהם אוסטרלים, ומחוץ לו הוצבו צלפים וכמעט 300 שוטרים. בסיום, פטק לחץ את ידיהם של השופטים ושל התובעים, וחיבק את עורכי דינו. הוא שוחח עם העיתונאים הקבועים שליוו את הדיונים במשפט זה זמן רב, ולאחר מכן, אזוק באזיקים, שוטרים לקחו אותו לתא המעצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully