וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: להחמיר בענישה כלפי אנשי ציבור

בכנס במכללת שערי משפט, נשא דברים מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, הצפוי לסיים בקרוב את תפקידו. "כדי למנוע פגיעה בטוהר המידות יש להגיע גם למי שנמצא בראש הפירמידה"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק)

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, הצפוי לסיים בקרוב את תפקידו, נשא היום (חמישי) דברים בכנס בנושא "שחיתות ציבורית", הנערך במכללת שערי משפט. בדבריו, התייחס לינדנשטראוס לכתבי האישום שהוגשו במהלך כהונתו, נגד אישי ציבור בכירים. "הגענו להחלטה שעל מנת למנוע פגיעה בטוהר המידות צריך להגיע גם למי שנמצא בראש הפירמידה. לא אמנה את שמות השרים הבכירים שנהפכו להיות נאשמים ואף כלואים. הגישה שלנו שאמרה שלא הולכים על התחתית אלא על ראש הפירמידה, עבדה", ציין.

כמו כן, הוא מתח ביקורת על קלות הענישה של אנשי ציבור בישראל. "אני לא מרוצה, ואני אומר את זה בלשון המעטה, לגבי מידת הענישה על עבירות העוסקות בטוהר המידות", אמר המבקר. "לדעתי ישנה עדיפות לאינטרס הציבורי, והוא ענישה ראויה לעבירות נוגעות לטוהר המידות. רק ענישה מחמירה תוכל למנוע את המשך התופעה בעתיד".

לינדנשטראוס הדגיש את חשיבותה של עריכת ביקורות בזמן אמת. "יש שאמרו שביקורת צריכה להיות היסטורית. אני העדפתי ביקורת בזמן אמת במקום ביקורת היסטורית". הוא נתן כדוגמה את עבודתו של המשרד במהלך מלחמת לבנון השנייה, שהביאה לדבריו לכך שצה"ל אימץ את מרבית ההמלצות ועשה את השינויים הדרושים. כמו כן, הוא ציין כי יש לפרסם את שמותיהם של המבוקרים בדו"חות. "אנו מודיעים למבוקר שיפנה לעורך דין במידת הצורך. כך המבוקר יכול להיות מוכן לפרסום שמו באופן זהיר תוך יכולת להתגונן גם באופן משפטי".

"ליקויים מהותיים ומשמעותיים בתהליך קבלת ההחלטות"

לינדנשטראוס, שבמהלך שנות כהונתו כמבקר המדינה חרט על דגלו את המאבק בשחיתות, מילא תפקיד מרכזי במספר פרשיות בולטות בשנים האחרונות, בהן גם פרשת הקרקעות של אלוף (במיל') יואב גלנט שהיה מועמד לתפקיד הרמטכ"ל. הוא אמנם זכה בתשבוחות רבות על מאבקו בשחיתות, אולם מנגד זכה לביקורת על חיבתו לתקשורת ועל נטייתו לחקור נושאים שלא נופלים בהכרח בתחום טיפולו המסורתי של המבקר.

כזכור, בדו"ח שפורסם אתמול מצא לינדנשטראוס "ליקויים מהותיים ומשמעותיים", בתהליך קבלת ההחלטות שהוביל ראש הממשלה בשבועות ובחודשים שקדמו לאירועי משט המרמרה. "תהליך קבלת ההחלטות אצל ראש הממשלה נעשה ללא עבודת מטה סדורה, מתועדת ומתואמת וללא תכלול של המערכות הרלוונטיות", קבע המבקר, למרות שהדגיש שאין בקביעותיו כדי להסיק שבמבחן התוצאה יכולים היו הדברים להיות אחרת, גם אם היו ננקטות פעולות אחרות.

לקריאה נוספת
דיון על דו"ח המשט: "תגובת נתניהו - זחוחה מאד"
ארד: "הדו"ח מדבר בעד עצמו, בממצאים ובהחלטות"
נתניהו מגיב לדו"ח המבקר: מצבנו הביטחוני חסר תקדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully