וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה לדירוג העבירות: רצח לא יחייב מאסר עולם

פנחס וולף

12.6.2012 / 16:51

תזכיר חוק שהפיץ משרד המשפטים מציע כי עבירת הרצח תחולק לשניים: עבירות רצח בסיסיות הכוללות גרימת מוות לאדם בכוונה או באדישות ורצח בנסיבות מחמירות. עבירת ההריגה תבוטל

לא כל עבירת רצח תחייב את השופטים להטיל מאסר עולם על הרוצח - כך קובע תזכיר חוק של משרד המשפטים. התזכיר, שהופץ היום (שלישי) לאחר שגובש על ידי צוות בראשות פרופ' מרדכי קרמניצר ולאחר התייעצויות שהתקיימו בנושא, מבקש לשנות את כל עבירות ההמתה, ולבצע דירוג שונה של הענישה מהקיים היום.

החוק היום מגדיר שלושה סוגי המתה: רצח, שעל הנאשם בו יוטל מאסר עולם, ללא מתן שיקול דעת לשופטים; הריגה, שעונשה הוא עד 20 שנות מאסר; וגרימת מוות ברשלנות - שעונשה עד שלוש שנות מאסר. כעת, כל הסעיפים ישונו, בכפוף לאישור הממשלה והכנסת.

על פי ההצעה, עבירת הרצח תחולק לשניים: עבירות רצח בסיסיות הכוללות גרימת מוות לאדם בכוונה או באדישות, שעליהן העונש המרבי יהיה מאסר עולם והשופטים יהיו רשאים להטיל עונש מופחת של עד 30 שנה. מאסר עולם כעונש חובה יחול רק על רצח בנסיבות מחמירות.

בין היתר, ייחשב רצח לבעל "נסיבות מחמירות" אם בוצע לאחר תכנון, במטרה לאפשר ביצוע עבירה אחרת או כדי להסתיר ביצוע עבירה אחרת, רצח עד, רצח כדי לעורר פחד או להניע גוף שלטוני, רצח ממניעי גזענות או עוינות כלפי הציבור, רצח הנעשה באכזריות מיוחדת או תוך התעללות בנרצח, רצח קטינים שתחת חסות הרוצח, רצח חסרי ישע, רצח עובדי ציבור הקשורים לאכיפת החוק או לניהול הליכים משפטיים, רצח במסגרת פעילות טרור או ארגון פשע ומניעים מיוחדים, כמו גם רצח מתוך תאווה להמית או סיפוק מיני.

משרד המשפטים מציע לבטל את עבירת ההריגה

מלבד השוני בעבירות הרצח, יחול, כאמור, גם שוני בעבירות ההמתה האחרות. משרד המשפטים מציע לבטל את עבירת ההריגה ולקבוע שתי עבירות עיקריות תחתיה: המתה באחריות מופחתת שהעונש בצדה הוא 20 שנות מאסר והמתה בקלות דעת, שהעונש עליה הוא תשע שנות מאסר.

עבירת ההמתה באחריות מופחתת תכלול מקרים מסוימים בהם מסיבות שונות, למרות התקיימותו של יסוד נפשי של אדישות או כוונה כלפי התוצאה הקטלנית, אשמתו של העבריין חמורה פחות, ולפיכך הוא יואשם, בעבירת ההמתה באחריות מופחתת. על פי ההצעה, המתה באדישות לגביה לא התקיימו הנסיבות המקלות, נחשבת היום בגדר עבירת ההריגה, ואילו על פי המוצע תהיה בגדר עבירת הרצח.

לחוק העונשין תתווסף עבירה של גרימת מוות בהתרשלות רבתי ועבירה של המתה בעקבות בקשת הקורבן, שהעונש בצדה הוא חמש שנות מאסר, אשר תהווה דרגת ביניים בין העבירה של המתה בקלות דעת לבין העבירה של גרימת מוות ברשלנות. בנוסף, מוצע לבטל את סעיף 309 לחוק העונשין "גרימת מוות" ואת עבירת "העלמת לידה" לפי סעיף 311 לחוק, וכן את עבירת המתת תינוק לפי סעיף 303 לחוק.

"הקושי בעבירת ההריגה הוא היותה רחבה יתר על המידה"

"הקושי שמעוררת עבירת הרצח הוא היותה רחבה יתר על המידה מחד גיסא, וצרה יתר על המידה מאידך גיסא", נכתב בדברי ההסבר לתזכיר החוק. "העבירה, כפי שהיא קיימת ומפורשת כיום, אינה חלה על מעשים שחומרתם רבה וראוי לתייגם בדרגת החומרה העליונה של עבירות ההמתה, ומנגד היא חלה על מעשים שמבחינת חומרתם לא ראוי היה לתייגם כרצח".

לדברי משרד המשפטים, "הקושי שמעוררת עבירת ההריגה הוא היותה רחבה יתר על המידה, וכוללת הן מקרי המתה חמורים יחסית של המתה מכוונת והן מקרי המתה קלים יחסית, של המתה בקלות דעת. גם נקודת ההשקה בין עבירת ההריגה לעבירת גרימת מוות ברשלנות מעוררת קושי, בשל הפער הניכר בין שתי העבירות, הן במישור האחריות והתיוג הנלווה אליהן והן במישור הענישה (20 שנים להריגה לעומת 3 שנים בלבד לגרימת מוות)".

"לפיכך הוסכם, כי נדרש שינוי יסודי ובנייה מחודשת של עבירות ההמתה" כתבו במשרד. "אשר לעונש - העונש של מאסר עולם חובה הקבוע בצד עבירות הרצח, שלא ניתן לסטות ממנו, הוא עונש שאינו מאפשר גמישות והכרעה בהתאם לנסיבות המקרה הפרטניות, ולעתים הוא אינו הולם את מידת האשמה שבמעשה".

ממשרד השר לשיפור השירות לציבור, מיכאל איתן (ליכוד) כי "הציבור יכול להעיר הערות על תזכיר החוק בנושא השינוי בעבירות הרצח באתר שיתוף הציבור, שיאסוף תגובות עד לתאריך ה- 1/7/12". אתר שיתוף הציבור הוקם ב-2010 ועוסק בשיתוף הציבור בפרויקטים ותזכירי חוק ממשלתיים.

לקריאה נוספת
וינשטיין הציג את מתווה הקמת הגוף שיבקר הפרקליטות
ביצעת עבירה קלה? ייתכן שתחמוק מרישום פלילי

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully