וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביצעת עבירה קלה? ייתכן שתחמוק מרישום פלילי

גלעד גרוסמן

24.1.2012 / 10:00

לפי יוזמת משרד המשפטים, מקרי עבריינות קלה בפעם ראשונה כגון הטרדה מינית והחזקת סם זניחה, יגררו שיקום במקום משפט. "התוכנית תוציא חשודים ממעגל הפשיעה"

משרד המשפטים יתחיל בקרוב להפעיל פיילוט שבמסגרתו תיבחן האפשרות למנוע רישום פלילי לאדם שעבר עבירה קלה יחסית בפעם הראשונה ולהמיר את הרישום הפלילי בשיקום ובפיצוי. לפי מתווה התוכנית, הרישום הפלילי יומר בהליך שיכלול טיפול באמצעות שירות המבחן של משרד הרווחה. הטיפול כולל פיצוי נפגע עבירה, טיפול קבוצתי, שירות לתועלת הציבור, תוכניות חינוכיות ועוד. בהודעת משרד המשפטים לא נמסר מידע בנוגע למקרים שייחשבו לעבריינות קלה, אולם נראה כי בפיילוט ישולבו עבירות כגון הטרדה מינית, שימוש בסמים קלים, מרמה בסכומים קטנים וסכסוכי שכנים.

התוכנית של משרד המשפטים יוצאת לדרך לאחר שהתקבלה הסכמה לכך של המשרד לביטחון הפנים, משרד הרווחה ומשרד האוצר. עם תחילת הפעלת התוכנית לגבי עבירות מסוימות, יוכל תובע להפנות את עניינו של חשוד למסלול החלופי, במקום להגיש נגדו כתב אישום. במשרד המשפטים מציינים כי "המודל שנבחר מבוסס על מודלים דומים אשר מתקיימים בארצות הברית, ואשר מאפשרים לתובע אלטרנטיבה נוספת: החלופות הן לא רק הגשת כתב אישום או גניזת התיק, אלא קיימת אפשרות לפתרון מקיף, הוליסטי, אשר בסופו של דבר עשוי לתרום לחברה בכך שיוציא חשודים ממעגל הפשיעה".

גם כיום, בהליך הפלילי, מסתיימים תיקים מסוימים ללא הרשעה ובטיפול של שירות המבחן של משרד הרווחה . מטרת המודל החדש היא בין היתר, לאתר מראש תיקים, שעל פי הניסיון המקצועי של רשויות התביעה צפויים להסתיים ללא הרשעה, ולהעביר אותם מראש לשירות המבחן של משרד הרווחה מבלי לעבור את ההליך הפלילי. הנחת העבודה היא כי התרומה החברתית, כמו גם התיקון לנפגע העבירה, צפויים להיות טובים יותר מאשר בהליך פלילי.

הפיילוט המדובר יימשך שנתיים והוא יקיף מספר תחנות משטרה במחוז המרכז ומספר תחנות משטרה במחוז תל אביב. במהלך הפיילוט ייבחנו הפרויקט ותרומתו. לאחר שנתיים אלו, ולאחר שתתגבש גם הדרך לפעול על פי המודל כמו גם תלך ותתפתח תורת ההפעלה, יורחב היישום. שר המשפטים, יעקב נאמן, בירך על תחילת הפיילוט והביע תקווה כי צעד זה כמו צעדים נוספים שננקטים, יביא להקצאת משאבים יעילה יותר ולשיפור האפקטיביות בעבודתה של מערכת אכיפת החוק, תוך שימת דגש שיקומם של עבריינים.

מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, ציין כי הוא רואה חשיבות עליונה בקידום הפרויקט, וברתימתם של כלל גורמי הממשלה הנוגעים בדבר לעניין וזאת במטרה להרחיב את מגוון כלי האכיפה, הטיפול והשיקום העומדים לרשות רשויות אכיפת החוק לביצוע תפקידן. ד"ר רוטקופף הביע תקווה כי הצלחת הפיילוט תוביל להרחבתו ולהקצאת משאבים יעילה יותר בהליכים הפליליים תוך שכלול האכיפה על ידי מתן פתרונות מגוונים שיובילו לשיקום עבריינים והשתלבותם בחברה. לדבריו, "זהו חלק ממהלך רחב של מתן אמצעים חלופיים להליך הפלילי שמקדם משרד המשפטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully