וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצומים במכון הביולוגי יפגעו בבעלי החיים?

יוסי מלמן

12.6.2012 / 13:51

שבועות לאחר שפרץ סכסוך עבודה במכון המחקר בנס ציונה, מאשימה ההנהלה את הוועד כי בעיצומים הוא גורם ל"נזק בלתי הפיך". העובדים טוענים כי המכון פוגע בזכויותיהם הבסיסיות

סכסוך עבודה והעיצומים במכון למחקר ביולוגי בנס ציונה מעוררים חשש שמא ייפגעו כתוצאה מכך בעלי החיים הגדלים במקום. בסכסוך בין הצדדים במכון, אשר לפי פרסומים זרים, מפתח אמצעים התקפיים - כלי נשק כימיים וביולוגיים, נמשך כבר מספר שבועות ועל רקע החרפתו מחליפים ההנהלה והעובדים האשמות הדדיות קשות.

ההנהלה מאשימה את ועד העובדים כי בגלל העיצומים הוא גורם ל"נזק בלתי הפיך". במכתב ששיגרה ההנהלה לפני כשבוע לעובדים היא מאשימה עוד כי הוועד נתן הנחיה לעובדים "להימנע מלטפל במתקנים חיוניים בעלי רגישות רבה בהיבטי בטיחות ואחרים". אף שההנהלה אינה מפרטת אודות אותם מתקנים חיוניים, נודע כי מדובר בין השאר ב"בית החיות" מתקן שבו מחזיקים חיות שבהם מבצעים ניסויים.

הוועד דחה את טענות ההנהלה ובמכתב נגדי הגדיר את מכתב ההנהלה "רצוף שקרים ואי דיוקים". במכתבו טוען הוועד כי ההנהלה היא זו שגורמת להשבתת מערכות חיוניות. במכתב הוועד הודגש כי "בכל פניה אל העובדים ציינו מפורשות כי אין לגרום למצב בו עלול להיגרם צער בעלי חיים".

סכסוך העבודה במכון הביולוגי הוכרז בגיבוי ההסתדרות לפני כמה שבועות ומאז למעשה אין כמעט כל מגעים בין שני הצדדים. הוועד הכריז על סכסוך העבודה ונוקט בעיצומים שבשל הסודיות הכרוכה בעבודת המכון לא ניתן לפרט אודותיהם. הוועד טוען כי ההנהלה, בראשות מנהל המכון ד"ר אביגדור שפרמן וסגנו נתן רוזנבאום, פוגעת בשיטתיות זה שנים בזכויות הבסיסיות של העובדים. בין השאר לא שילמה ההנהלה ימי חופשה למשרתים במילואים והלינה שכר עובדים בניסויי שדה.

הוועד פנה לממונה על המכון במשרד הביטחון תא"ל (מיל) זאב שניר, שמשמש כעוזר שר הביטחון לאמצעים מיוחדים, אך שניר סירב להתערב בסכסוך ונתן גיבוי מלא להנהלה.

עובדי הכורים ורפא"ל: "רואים עצמנו שותפים מלאים במאבק הצודק"

לאחרונה הפגינו עשרות מעובדי המכון במתחם המכון ונשאו שלטים למען זכויותיהם. בגלל האיסור להכניס מצלמות או טלפונים לא ניתן היה לתעד את האירוע.

ועדיהם של הכור הגרעיני בדימונה (הקריה למחקר גרעיני קמ"ג), המרכז למחקר גרעיני (ממ"ג) בשורק ורפא"ל הביעו הזדהות עם מאבקם של עובדי המכון הביולוגי. שלושת הגופים הללו כפופים מנהלית למשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובמכתבים ששלחו אליו ביקשו שיתערב בסכסוך.

במכתבם מזהירים שלושת הוועדים כי אם הנהלת המכון "תמשיך במדיניות הפגיעה בזכויות העובדים ויהיה צורך בנקיטת צעדים שכנגד אנו כאות הזדהות רואים עצמנו שותפים מלאים במאבקם הצודק ובצעדים אשר יינקטו על ידיהם". יש כך רמז כי גופים אלה שמתקיים ביניהם לעיתים שתוף פעולה מקצועי עשויים לנקוט בצעדים ועיצומים משלהם.

המכון הביולוגי בנס ציונה מעסיק כשלוש מאות עובדים בהם מאות אקדמאיים בעלי תארים גבוהים כולל תואר שלישי. המכון עוסק במחקרים שחלקם סודיים ביותר ומפתח בין השאר אמצעי הגנה מפני לוחמה ביולוגית וכימית. בין השאר פותח במכון חיסון נגד גחלת (אנתרקס) – שבמסגרתו נעשה ניסויים על חיילי צה"ל בניגוד לאמנה הבינלאומית (הלסינקי) הקובעת את הכללים לביצוע ניסויים בבני אדם.

לקריאה נוספת
באיזה "פרלמנט" של גמלאים אסור לדבר על אנתרקס?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully