וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיזה "פרלמנט" של גמלאים אסור לדבר על אנתרקס?

יוסי מלמן

23.5.2012 / 14:05

גמלאי המכון הביולוגי בנס ציונה הופתעו כשלמפגשם הקבוע בבית קפה התפרץ השבוע ללא הזמנה הקב"ט של המכון, כדי להזהירם לא לפטפט ולחשוף סודות מדינה במקומות ציבוריים

קבוצת גמלאים מהמכון הביולוגי בנס ציונה ישבו השבוע בבית קפה בעיר, כשקצין הביטחון של המכון הביולוגי בנס ציונה הגיע למקום והזהיר אותם מפני פטפוטים שיובילו לחשיפת סודות מדינה. הקב"ט, ניסן פארן, הופיע במפתיע במפגש החברתי, והבהיר לגמלאים כי עליהם להיזהר בלשונם.

כמה עשרות מגמלאי המכון הביולוגי נוהגים זה שנים להיפגש בבית קפה בנס ציונה, לא הרחק מהמכון, למעין "פרלמנט". מה שעורר את הקב"ט לנקוט את הצעד החריג היה מידע שהגיע אליו מיחידת הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (המלמ"ב). המלמ"ב אחראי על אבטחת המידע במוסדות מדעיים, כמו הכור הגרעיני בדימונה והמכון הביולוגי בנס ציונה, ובכל התעשיות הביטחוניות. על פי המידע, מרבים חלק מהגמלאים להשיח זה באוזני זה על עבודתם בעבר, ותוך כדי כך מגלים סודות ביטחוניים, וכל זאת במרחב ציבורי.

הגמלאים אמרו לקב"ט כי הם לוקחים לתשומת לבם את הערתו והציעו לו פתרון פשוט: להקים להם מועדון גמלאים או לאפשר להם להתכנס מדי פעם בצורה מאורגנת ומסודרת במכון עצמו, דבר המקובל למשל בקריה למחקר גרעיני בדימונה, שם הוועדה לאנרגיה אטומית, האחראית על הכור, הקימה לגמלאים מועדון בבאר שבע, שבו הם מתכנסים מעת לעת לפעילויות שונות. אולם גמלאי המכון הביולוגי גילו לתדהמתם כי מנהל המכון, ד"ר אביגדור שפרמן, אינו מוכן לכך.

עובדי המכון פתחו בעיצומים

ד"ר שפרמן עומד בראש המכון זה 17 שנים, ומנהל אותו ביד רמה. בעבר הוא פעל בתקיפות רבה נגד עובדים שהביעו הסתייגות מדרך ניהולו, ואף גרם לעזיבתו של מי שהיה יו"ר ועד העובדים, ד"ר יהושע גוזס. שמו נקשר גם לכמה פרשיות שנויות במחלוקת, בהן פיתוח החיסון נגד אנתרקס שנעשה במכון, ולפי פרסומים זרים מיוצר בו. הפיתוח נעשה בשיתוף פעולה עם חיל הרפואה, ובמסגרתו בוצעו ניסויים בחיילים מבלי ליידע אותם, זאת בניגוד לאמנת הלסינקי, הקובעת כללים להסדרת ניסויים רפואיים בבני אדם.

פרשה אחרת, שהגיעה לבדיקה במלמ"ב ובנציבות שירות המדינה, עסקה בחשדות של ניגוד אינטרסים נגד שפרמן, בעת שעבד בשנת שבתון בארצות הברית עבור חברה ששקדה על פיתוח חיסון נגד אנתרקס, בשעה שגם המכון בנס ציונה פיתח חיסון דומה. למרות כל הדברים האלה, נהנה ד"ר שפרמן כל השנים מתמיכה וגיבוי של הממונים עליו במשרד הביטחון, כולל מנכל"י המשרד ושרי הביטחון.

פניה לקבלת תגובה של המכון הביולוגי בנס ציונה או של ד"ר שפרמן לא נענתה.

לפני שלושה שבועות, הכריז ועד עובדי המכון הביולוגי, בתמיכת ההסתדרות, על סכסוך עבודה בשל טענות לאי כיבוד תקנון שירות המדינה. אתמול אף פתחו העובדים בעיצומים, בכוונה להחריף אותם מיום ליום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully