וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלטי חוצות נתלו בנצרת: "אסד הוא חיה"

ניר יהב

10.6.2012 / 16:16

שני שלטי חוצות ענקיים נתלו במרכז העיר עם הכתובת, המהווה משחק מילים על השם אסד, שמשמעותו בערבית היא אריה: "מזעזע שהעולם שותק ומתייחס לטבח בכפפות משי דיפלומטיות"

במרכז נצרת נתלו בסוף השבוע שני שלטי חוצות ענקים במקום המיועד לשלטי פרסומת, שעליהם נכתב "אסד חיה". השלטים, שנתלו במחאה על שתיקת הציבור הערבי לנוכח מעשי הטבח שמבצע נשיא סוריה בבני עמו, עוררו סקרנות ועניין בקרב תושבי נצרת, בעיקר משום שלא הופיעה בהם שום תמונה ומשום שהם יכולים להתפרש בשתי צורות: (בשאר) "אסד הוא חיה", וגם: "אריה (משמעות השם "אסד" בערבית - נ.י) הוא חיה".

העומדים מאחורי היוזמה הם קבוצה של צעירים ערבים המתגוררים דווקא בתל אביב. "היוזמה נולדה בעקבות הטבח בעיר חולה", סיפר לוואלה! חדשות אדיב עווד, יועץ עסקי ושיווקי וממובילי היוזמה. "נפגשנו במקרה קבוצה של חברים, ויותר משהיינו מזועזעים מהטבח, היינו מזועזעים מכך שהעולם שותק ומתייחס לטבח בכפפות משי דיפלומטיות. רצינו גם למחות נגד ההנהגה שלנו, משום שמי שמתקומם נגד עוולות ואי צדק במקום אחד, לא יוכל לשתוק לנוכח טבח המוני במקום אחר".

שלטי "אסד הוא חיה", נצרת, יוני 2012. ספק 500
"מי שמתקומם נגד עוולות ואי צדק במקום אחד, לא יוכל לשתוק לנוכח טבח המוני במקום אחר". הכתובת "אסד חיה" בנצרת/ספק 500

לדבריו, כל אחד מאותם צעירים ערבים החליט לתרום מכיסו הפרטי כדי לפרסם שלטי מחאה עם מסר פשוט וברור נגד נשיא סוריה ישירות. "מסתבר שמה שנראה לנו טבעי ומובן מאליו לא היה פשוט בכלל. גופי המדיה הערבית חששו מהתגובות בשטח ולכן התהליך עצמו לקח לנו שבוע. נתלו שני שלטים במרכז נצרת, משום שהיא נחשבת למרכז ההוויה של האוכלוסייה הערבית – בדיוק כמו מרכז תל אביב עבור האוכלוסייה היהודית – ומשום ששם נמצאים כל הפוליטיקאים הערבים".

"מובארק לא עשה עשירית ממה שאסד עשה"

"המטרה הייתה לעורר את החברה הערבית שמגנה כל עוולה שמתרחשת", הוסיף עווד. "היה קל מאד לגנות את מובארק. עמדו בתור כדי לגנות אותו. וכאן – שתיקה. זה נראה לא תקין, לא מוסרי ולא הגיוני. יושב לו בדמשק רופא עיניים שלא רואה אף אחד ממטר, טובח על ימין ועל שמאל, ואצלנו מתעסקים בשאלה 'האם זו קונספירציה של המערב'. הקלות שבה הנהגת הציבור הערבי נקטה עמדה חד-משמעית נגד מובארק למרות שהוא לא עשה עשירית ממה שאסד עשה – נראית תמוהה מאוד".

"המחאה שלנו מופנית כלפי הערבים בישראל: לפוליטיקאים, לציבור, לראשי הערים. נראה לנו שצריך לעורר את דעת הקהל מלמטה. מאד נוח לסלוח לאסד כי נוצרה לו תדמית של מנהיג התומך במאבק הפלסטיני, בניגוד למובארק. המטרה שלנו הייתה לבוא ממקום אנושי ולא פוליטי. רצינו שהשלטים יהיו כמה שיותר סטריליים ופשוטים. עשינו את זה כאמירה חד-משמעית וברורה שאין בה נקיטת עמדה חוץ מכך שמה שקרה אסור שיקרה".

ראש עיריית נצרת, ראמז ג'ראייסי, אמר כי הוא טרם ראה את השלטים שנתלו בעירו. בתשובה לשאלה האם ההנהגה הערבית, שהוא נמנה עליה, נוהגת בכפפות של משי כלפי משטרו של אסד, ענה: "אני מסרב להתייחס לנושא".

בפברואר: תושבי מג'דל שמס הביעו תמיכה באסד
וגם בנובמבר הם הפגינו: "השעיית סוריה - משגה חמור"

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully