וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קציני צה"ל יחתמו על צווי גירוש לאזרחים זרים?

10.6.2012 / 2:25

על רקע הצהרות רה"מ בנושא הטיפול במסתננים, מגלגלים זה לעבר זה משרד הפנים ומערכת הביטחון את האחריות על גירושם: "זו פעולה אזרחית לחלוטין", ישי בתגובה: "צורך ביטחוני"

מי אחראי לטיפול במסתננים? ביום חמישי, אישר נתניהו את תוכנית ההקמה של 20,000 מקומות כליאה למסתננים ובמקביל, במערכת הביטחון נערכים לסיום פרויקט בניית גדר המערכת בגבול מצרים כבר בחורף 2012 ולהאצת מבצע פרויקט הגירוש הגדול מישראל. עם זאת, למרות ההכנות וההכרזות מצד ראש הממשלה, בימים האחרונים מתנהל מאבק בין משרד הפנים לבין צה"ל ומשרד הביטחון, לאחר ששר הפנים אלי ישי דרש כי קציני צה"ל ועובדי המשרד יחתמו על צווי הגירוש של המסתננים עם עצירתם בגבול מצרים.

במערכת הביטחון דוחים את הדרישה על הסף וטוענים כי פעולת הגירוש היא פעולה אזרחית, אשר אסור שתוטל על צה"ל ומשרד הביטחון. לדברי בכיר במערכת הביטחון, האחריות לטיפול במסתננים בישראל נמצאת בידי רשות ההגירה אשר באחריות משרד הפנים - ולכן צריכה להיות מטופלת על ידו. לדבריו, "כל פעולת הגירוש היא פעולה אזרחית לחלוטין. אסור שצה"ל או משרד הביטחון יקבל אחריות על משימת הגירוש לא ציבורית ולא חוקית".

הפגנה נגד המסתננים בתל אביב, מאי 2012. דרור עינב
"הטענה לפיה אין מקומות כליאה למסתננים מופרכת"/דרור עינב

בימים האחרונים התנהל דיון בין נציגי מערכת הביטחון ומשרד הפנים לפתירת המחלוקת, אך הצדדים הגיעו למבוי סתום לאחר ששר הפנים אלי ישי סירב למשימה בכל תוקף. גורם בכיר במערכת הביטחון אמר בשיחה סגורה עם קציני צה"ל, כי יש לבצע בדק בית בהתנהלות משרד הפנים בכל הקשור לטיפול במסתננים. "למרות שמשרד הפנים יכול לכלוא את המסתננים לתקופה של 60 יום הוא בוחר לשחרר אותם ממתקני הכליאה לאחר 14 יום ולפזר אותם ברחבי הארץ", אמר.

עוד טען הבכיר כי הטענה לפיה אין מקומות כליאה למסתננים "מופרכת", מאחר ורק 1,500 מקומות כליאה מתוך 4,500 מקומות במתקני הכליאה "סהרונים" ו"קציעות" מנוצלים. "משרד הפנים לא יכול לגלגל אחריות בנושא הזה", אמר הגורם, "הגיע הזמן שרשות ההגירה תבצע את המשימה שלשמה היא הוקמה. שאף אחד לא יצפה שקציני צה"ל יחתמו על צווי גירוש".

מלשכת שר הפנים אלי ישי נמסר בתגובה כי "חוק ההסתננות חוקק מטעמים ביטחוניים ובהתאם לדרישת גורמי הביטחון השונים - ומשום כך מי שאמון על אכיפתו הם גורמי הביטחון. על פי החוק, על גורמי הביטחון לאשר את הצווים ללא מגבלת זמן כזו או אחרת." נושא האחריות על צווי הגירוש יוכרע בשבועות הקרובים בתום דיון במשרד המשפטים, שמסקנותיו יוצגו לאחר מכן בפני ראש הממשלה.

לקריאה נוספת
נתניהו דן בסוגיית הזרים: "נעצור העבריינים בת"א"
לא רק בתל אביב: הכירו את האזרחים הזרים בירושלים
בית המשפט קבע: גירוש אזרחי דרום סודן - חוקי

בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף

לפניות לכתבים:

אמיר בוחבוט: amir.bohbot@walla.com
פנחס וולף: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully