וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה בקזחסטן: מי רצח 14 חיילים בעמדה מבודדת?

רויטרס

7.6.2012 / 18:07

חייל צעיר הודה בטבח שזעזע את המדינה. עם זאת, כלי תקשורת רבים מפקפקים באמינות ההודאה, שכן הרצח היה בעמדה מבודדת, ובתחילה נאמר כי החיילים, שנורו והוצתו, מתו מהתקף לב

האם הניצול היחיד מטבח מזעזע אכן אחראי לו? כלי תקשורת המזוהים עם השלטון בקזחסטן דיווחו כי התביעה במדינה חילצה הודאה מחייל צעיר, לפיה הוא רצח 14 מעמיתיו למשמרת בעמדת שמירה מבודדת, סמוך לגבול עם סין. מכתב האישום שהוגש הבוקר (חמישי) נגד החייל, ולדיסלב צ'לח, לא ברור מה היה המניע למעשיו, אך נכתב כי הוא עצמו מעריך שלקה בהתקף פסיכוטי כלשהו טרם שירה למוות בחבריו והצית את גופותיהם. ככל הנראה, לטבח קדם ויכוח אלים. אם יורשע, ייתכן שייגזר עליו מאסר עולם.

אחרי שהתוודה כי רצח את החיילים, צ'לח הודה כי גם רצח רועה בשדה סמוך, שם אותר. המקרה אירע לפני עשרה ימים, וצ'לח, בן 19, נתפס אחרי מצוד בסוף השבוע האחרון. נשיא קזחסטן, נורוסולטאן נזרבייב, הגדיר את הרצח "מעשה טרור", ואמר כי הורה לרשויות הביטחון לחקור את המקרה עד תום.

לפי האישום, צ'לח, חמוש בתת-מקלע, ירה למוות בעמיתיו בשעה מוקדמת בבוקר, כאשר רובם עדיין ישנו. לאחר מכן הצית חלק מהמבנה ששימש את הפלוגה למגורים. הוא גנב מכשירי טלפון נייד מתיקי החיילים, נטל מהם כסף ולקח מהמקום מחשבים ניידים. לאחר מכן, לבש מדים נקיים שלקח מתיקו של אחד הנרצחים - הקצין שפיקד על הפלוגה - ונמלט עם האקדח האישי של הקצין. הגופות החרוכות אותרו רק יומיים לאחר מכן, והחשוד הראשון ברצח היה שומר בעמדה היחידה הנוספת באזור, שנטען כי לא דיווח על קולות הירי ששמע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ולדיסלב צ'לח/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי התביעה, צ'לח הודה בחקירתו כי המניע למעשיו היה "סכסוך פנימי" בתוך הפלוגה. לפי כמה דיווחים, צ'לח היה הנוצרי היחיד בפלוגה שבה כל החיילים היו מוסלמים. הוא טען כי פעל לבד, אך אמר אינו זוכר חלקים מהאירוע. ואולם, חרף טענתו כי "חטף בלק-אאוט", טרם נערכה לו בדיקה פסיכיאטרית.

הגופות הוצגו כשעליהן סימני אלימות

הרצח, שהוגדר בתחילה כתעלומה, זעזע את קזחסטן. לפני שצ'לח הודה ברצח, נמסר לעיתונאים כי החיילים מתו בנסיבות שונות, בהן "התקף לב". עם זאת, כמה מקומונים פרסמו תמונות ארונות קבורה פתוחים, בהן נראו גופות הנרצחים כשעליהן סימני אלימות קשים.

כמה כלי תקשורת ברוסיה ובקזחסטן מפקפקים באמינות ההודאה, וטוענים כי רשויות הביטחון הקזחיות כפו את ההודאה על החייל הצעיר. קריין חדשות קזחי, שהתבקש הבוקר להקריא מבזק על ההודאה באשמה, סירב לעשות זאת והתפטר מתפקידו. הוא אמר כי "אין הוא מוכן להגיש חדשות שקריות". הקריין, ולדיסלב דליננוב, שאל בטוויטר: "האם עיתונאי יכול ברצינות להקריא חדשות כאלה בשידור חי? זו בושה". אני מסרב לכך".

גם ביפן מתחבטים: מי רצח את הדוגמנית הרוסיה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully