וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות לאונסק"ו: להכיר בכנסיית המולד כאתר מורשת

טל שלו וניר יהב

6.6.2012 / 11:35

הרשות הפלסטינית ביקשה מהארגון להכיר בהליך חירום בכנסייה שבבית לחם, מקום הולדת ישו, כאתר מורשת עולמית. ראש העיר: "בטוחים שנתקבל"

הרשות הפלסטינית הגישה לראשונה בקשה לאונסק"ו שיכיר בכנסיית המולד שבבית לחם, מקום הולדתו של ישו, כאתר מורשת עולמית. אונסק"ו - ארגון התרבות, המדע והחינוך של האו"ם - הודיע רשמית בסוף השבוע כי ידון בבקשה בוועידה השנתית של ועדת מורשת הארגון שתתקיים בסוף החודש. הבקשה הפלסטינית הוגשה בהליך חירום, המאפשר דיון מהיר באתרים שהכנסתם לרשימת אתרי המורשת העולמית תמנע פגיעה בהם, ומהווה את הצעד האופרטיבי הראשון שעושה הרשות מאז התקבלה בחודש אוקטובר האחרון לאונסק"ו, זאת כחלק ממהלכיה במסגרת הקהילה הבינלאומית.

כנסיית המולד בבית לחם, יוני 2012. AP
"כנסיית המולד היא אתר חשוב, ולכן בחרנו בו להיות הראשון מבין האתרים הפלסטינים שעשויים להתקבל כאתר מורשת עולמי". כנסיית המולד בבית לחם/AP

ראש עיריית בית לחם, ד"ר ויקטור בטארסה, אישר לוואלה! חדשות כי אונסק"ו ידון בסוף החודש בבקשת הרשות. "אנחנו גם בטוחים בכך שנתקבל כאתר מורשת ואנחנו בטוחים שבתקופה הקרובה יאושרו אתרים פלסטינים נוספים כאתרי מורשת עולמיים", אמר בטארסה והוסיף כי "החלטנו לבקש מאונסק"ו להכיר קודם כל דווקא בכנסיית המולד משום שהיא מייצגת את כל הנוצרים בעולם. הקהילה הנוצרית בעולם היא הגדולה ביותר ולכן הכנסייה חשובה לכולם. גם למוסלמים וליהודים, אגב".

"למה ממשלת ישראל כל כך חוששת?"

"כנסיית המולד היא אתר חשוב, ולכן בחרנו בו להיות הראשון מבין האתרים הפלסטינים שעשויים להתקבל כאתר מורשת עולמי", הסביר ראש עיריית בית לחם הבוקר, "אני לא מבין למה ממשלת ישראל כל כך חוששת מכך. אני גם לא מתפלא אם שר החוץ יתנגד לצעד הזה שלנו. הוא הרי אדם קיצוני ימני שתמיד יפעל נגד הפלסטינים. ישראל צריכה להפנים שאנחנו חברים מלאים באונסק"ו וכל העולם הולך לתמוך בבקשה שלנו".

בסוף חודש יוני תתכנס בסנט פטרסבורג שברוסיה הוועידה ה-36 של ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו, שתבחר את האתרים החדשים שיצורפו לרשימת אתרי המורשת של הארגון, ביניהם גם אתר ישראלי - נחל המערות ("המוחרקה") שבהר הכרמל.

בשבוע שעבר דווח ב?הארץ? כי הרשות החליטה להגיש בקשה דווקא להכיר בטרסות העתיקות של הכפר בתיר - הנמצאות בסכנת הריסה בשל תוואי גדר ההפרדה העוברת באזור - כאתר מורשת עולמי הראשון, ולא בכנסיית המולד, בשל העובדה שהטרסות נמצאות בסכנת הריסה, לעומת כנסיית המולד בבית לחם שלא נמצאת במצב כזה. עם זאת, מהודעת אונסק"ו עולה כי בסופו של דבר כנסיית המולד היא שהוגשה לבחינת ועידת אתרי המורשת העולמית, וכן שהבקשה תידון בהליך חירום, המאפשר דיון מהיר באתרים שהכנסתם לרשימת אתרי המורשת העולמית תמנע פגיעה בהם.

הרשות הפלסטינית התקבלה כחברה מן המניין באונסק"ו באוקטובר האחרון, כחלק ממאמציה להכרה חד-צדדית בקהילה הבינלאומית שהושקו בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר. ישראל הגיבה בזעם להחלטה, שהתקבלה בחגיגיות גדולה ברשות הפלסטינית, והכריזה מיד על הפסקת העברת התקציב לארגון, צעד אליו הצטרפו בעקבות קבלת הרשות גם ארצות הברית וקנדה. הפלסטינים הכריזו אז כי ימשיכו לנסות להתקבל כחברים בארגונים בינלאומיים נוספים, אך במסגרת ניסיונות הנעת המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים בחודשים האחרונים, לא נרשמה כל התקדמות ממשית בנושא.

עוד באותו נושא:
סנונית ראשונה? אבו מאזן הניף את דגל פלסטין באונסק"ו
נתניהו הורה: ישראל תקפיא העברת כספים לאונסק"ו
הרשות התקבלה לאונסק"ו, ליברמן: לנתק הקשר עמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully