וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד: "אפילו מפלצות לא היו מבצעות את הטבח בחולה"

ניר יהב

3.6.2012 / 11:25

שבוע לאחר הטבח שעורר סערה, הופיע נשיא סוריה בפרלמנט וטען כי ארצו היא קורבן של מזימה. "עומדים בפני מלחמה אמיתית מול גורמים מבחוץ". בזמן נאומו - ירי ליד גבול לבנון

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

נשיא סוריה, בשאר אסד, נאם היום (ראשון) בפרלמנט בצל המשבר המתמשך במדינתו וגינה את הטבח בחולה שעורר ביקורת בינלאומית. "אפילו מפלצות לא היו מבצעות מעשה כזה", אמר אסד. בעוד אסד נשא דברים, דיווחו גורמי אופוזיציה בסוריה כי במהלך נאומו הציתו כוחות הביטחון הסורים יערות בעיר ג'יסר א-שורור. לפי דיווח נוסף, כוחות הביטחון הסורים יורים לעבר העיירה אל-בוקייעה שבוואדי חאלד, סמוך לגבול לבנון. במהלך היום נהרגו עד כה חמישה בני אדם מאש כוחות הביטחון הסורים ברחבי המדינה.

בנאומו הדף אסד את הביקורת עליו ושב וטען כי ארצו היא קורבן של מזימה. "מה שלמדנו מהעם הוא דבר פשוט: עלינו להיאבק בבעיה ולא לברוח ממנה. האם הטרור פגע בקבוצה אחת בלבד? לא, הוא פגע בכולן ללא יוצא מהכלל. הטרוריסטים קיבלו עליהם משימה והם לא יפסיקו עד שיסיימו את משימתם. אנחנו לא עומדים בפני בעיה פוליטית אלא בפני מלחמה אמיתית מגורמים מבחוץ. ניסינו כל דבר אפשרי: נתנו חנינות וניהלנו דיאלוגים", הוסיף אסד.

הנשיא טען בנאומו כי פגיעה בביטחון הלאומי היא קו אדום. "אנחנו זקוקים לפתרון פוליטי לכל המצב, ופתרון פוליטי לא מתחיל בחוקים ובחוקה או בצעדים מסוג זה. הפלורליזם אין משמעו סכסוך או התנגשות אלא השלמה זה של זה מבלי להתמזג".

"המחיר שאנחנו משלמים הוא מחיר יקר", הודה אסד, "אולם הוא יכול להיות יקר יותר לאחר סיום המשבר. יש רבים מובטלים שמקבלים כסף כדי להשתתף בהפגנות. יש חבר'ה צעירים שעזבו את העבודות שלהם כדי להשתתף בהפגנות עבור כסף. הבעיה היא שיש כאן אנשים, שהם מעטים, שלא מכירים דבר אחר מלבד שפיכת דם. הם לא מסוגלים לראות את העתיד למרות שהוא ברור מאד. הם לא מבינים שהנושא גדול יותר מכל מחלוקת פנימית או מכל רפורמה. הנושא הוא הרי תפקידה של סוריה בעמידה לצד ההתנגדות. אנרכיה היא המצע הנוח ביותר שעליו פועלים גורמי הטרור".

בעוד ההרג נמשך במדינתו אמר אסד: "אנחנו מגנים על מולדת, לא מתוך תשוקה לדם. כולנו קיווינו שהדם יישפך בגבול, אולם האויב הפך להיות חלק מבפנים. עם זאת, כולנו שונאים שפיכות דמים, אולם אנחנו עומדים בפני מציאות".

קבר אחים של הרוגי טבח בעיר חולה, סוריה, מאי 2012. רויטרס
"אנחנו מגנים על המולדת". חולה/רויטרס

הנשיא הסורי שב וטען בנאומו כי מאז תחילת המשבר חלו שינויים וחוקקו חוקים, אך "המציאות של הטרור לא השתנתה". לדבריו, הטרוריסטים "לא רוצים בדיאלוג או ברפורמות, הם רק יחדלו ממעשי הטרור כשירגישו שהשיגו את משימתם. טרוריזם הוא חלק מהתהליך הפוליטי בעיני אנשים מסוימים". אסד ציין כי צריך לזהות את הכוחות "שמגנים על הטרור".

"הדיאלוג הלאומי חשוב לנו, אבל עלינו לעצור את הטרור", הסביר אסד. "באמצעות קידום הרפורמות אנחנו מצליחים לבלום חלק גדול מהמתקפה על סוריה ולבנות סכר איתן בפני השאיפות האזוריות והבינלאומיות (לפעול צבאית בסוריה - נ.י). הבחירות לפרלמנט הסורי בזמן שנקבע הם סטירה בפנים של מי שרצה בהמשך שפיכות הדמים בסוריה ושהמדינה תחזור עשרות שנים אחורה".

"המטרה שלנו היא לשרת את אזרחינו"

אסד בירך בנאומו את החברים החדשים בפרלמנט "שמשקפים את הדם החדש במוסד הלאומי במטרה להגשים את שאיפת עמנו לעתיד טוב יותר. אני רוצה להודות על שעמדו בבחירות האלה למרות הנסיבות הקשות. הראתם את כוחכם ואת יכולותיכם לעמוד במחויבויותיכם למרות שיש אנשים שמורדים במדינה הזאת והאסיפה שלכם מייצגת את כל העם, את האיכרים שחולמים על עתיד טוב יותר, את אלו שעובדים קשה להאכיל את ילדיכם, כך שעתיד ילדיכם יהיה של שלום", אמר אסד.

"המטרה שלנו היא לשרת את אזרחינו וזו נקודת ההתחלה", הוסיף הנשיא הסורי. "אני מדגיש את התפקיד של האסיפה לבקר את השלטון, אבל על הפרלמנט להציע פתרונות ולהיות מקום לדיון".

כזכור, לפני כשבוע, מועצת הביטחון של האו"ם גינתה את משטרו של אסד לראשונה מתחילת המהומות המדינה, בהחלטה שהתקבלה פה אחד, כולל רוסיה וסין, שהתנגדו עד כה להחלטה שכזו. הגינוי בא בעקבות הטבח שהתרחש בעיר חולה בו נהרגו לפחות 108 בני אדם, בהם ילדים רבים. "מועצת הביטחון מגנה בכל לשון את המעשה, שאומת בפנינו מפי משקיפי האו"ם בסוריה, בו נהרגו עשרות גברים, נשים וילדים ונפצעו מאות נוספים, בתקיפה ארטילרית מצד הממשלה על שכונות מגורים", נכתב בהודעת מועצת הביטחון.

אתמול בבוקר נהרגו 14 חיילים מנאמניו של הנשיא מאש כוחות המורדים במדינה - כך דיווחו הפקחים במדינה. לפי הדיווח, שישה חיילים נהרגו במחוז הדרומי דרעא ולפחות שמונה נוספים נהרגו בעימותים בפרברי דמשק. במקביל, דווח כי העימותים גלשו פעם נוספת ללבנון השכנה, כאשר לפחות שמונה בני אדם נהרגו בעימותים בין תומכי משטרו של נשיא סוריה למתנגדיו, שהפגינו למען האופוזיציה הסורית בעיר טריפולי. עוד כ-30 בני אדם נפצעו במהלך העימותים.

עוד על ההתפתחויות בסוריה
האלימות בסוריה גולשת ללבנון: 8 הרוגים בטריפולי
קלינטון: נשתף פעולה עם רוסיה אם תרצה בהפלת אסד
לראשונה: מועצת הביטחון גינתה את משטרו של אסד

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully