וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: ההפתעה שצה"ל מתכנן במלחמה הבאה

1.6.2012 / 12:20

האויבים באזור רוכשים נשק מתקדם, ובצה"ל מנסים להתכונן להפתעות, אבל גם להכין כמה לאויב. לסגן הרמטכ"ל ברור: הכל תלוי במודיעין למטרות. קצין איסוף מסכם שבוע צבאי

אלוף פיקוד צפון יאיר גולן, שנאם השבוע בכנס של מכון בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן סקר את האיומים על מדינת ישראל ומיקד את תשומת הלב סביב חיזבאללה, שכפי הנראה יצטרף לכל מערכה אפשרית מול ישראל. מכאן, שעיקר אזהרותיו של האלוף גולן כוונו לעבר חיזבאללה תוך מתן אזהרות ותיאור המלחמה הבאה בלבנון שתכלול מהלומה קשה יותר גדולה ממלחמת לבנון השנייה.

האלוף גולן ידוע כחסיד של הפילוסוף נאסים טאלב שגיבש את תאוריית "הברבור השחור" המגלמת בתוכה את הציפייה וההיערכות לאירוע יוצא דופן בעל השפעה רבה שלכאורה לא היה ניתן לצפות. ניתוח והיערכות נכונים, כך טוען טאלב, מסייעים בהתמודדות עם ההפתעות בשדה הקרב. כאלוף פיקוד צפון ותומך נלהב של אותה תאוריה הסביר גולן כי צה"ל ערוך גם להפתעות מצד ציר הרשע.

חלק מיושבי קהל הכנס הרימו גמה לשמע דבריו החדים והבוטים של האלוף גולן, אך מי שלמד להכיר אותו במעלה הדרך, יודע כי דבריו היו מחושבים מאוד והמסרים נבחרו בקפידה ימים רבים לפני שהחל הכנס, כך שעיקר מסריו כוונו לאויב, "לא נעים אבל צריך לומר ביושר סוג כזה של איום אינו מהווה גורם מכריע מול ישראל. אין בכוחו להרוס את התשתית של ישראל אין בכוח לגרום הרס ניכר. חיזבאללה יכול להפריע לצה"ל, אך לא לעצור את צה"ל. צה"ל יכול להשתלט על שטחי שיגור קצרי הטווח ולהביא לתבוסה של חיזבאללה, הרג פעילים או לקיחת שבויים, תפיסת אמל"ח והשמדתו והרס תשתיות נרחבות". האלוף גולן הבהיר בצורה חד משמעית יותר את הרעיון המבצעי אליו מתכונן צה"ל מול חיזבאללה, "נכה בו מכה קשה מאוד שתוציא ממנו את החשק להתעמת איתנו למשך זמן רב".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בנאום בבינת ג'ביל מאי 2012. AP
"נכה בו מכה קשה מאוד שתוציא ממנו את החשק להתעמת איתנו למשך זמן רב". הפגנת תמיכה בחיזבאללה, לבנון/AP

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, משריש היטב לחברי פורום מטכ"ל כי רק לחימה מהקרקע, משולבת בפעולות מהאוויר, יביאו להכרעת האויב כשם שהפצצות האוויריות של צבאות נאט"ו בקוסובו ארכו 72 יום והביאו להישגים חלקיים. האסטרטגיה הזו איננה מתאימה למדינת ישראל שדורשת מצה"ל הכרעות ברורות ומהירות. סגן הרמטכ"ל יאיר נווה, שפתח את כנס האש בזיכרון יעקב בשבוע שעבר, השיב על חלק מהתשובות שמעוררות סקרנות על אופי המלחמה הבאה וטען כי תשובתו נכונה לכלל הזירות מעזה בדרום, דרך סוריה, לבנון ואפילו מדינות מעגל שלישי ביניהן אירן.

האויבים השונים מכירים בעליונות של חיל האוויר הישראלי ולכן פנו לאסטרטגיה הגנתית שכוללת שימוש בנשק שאינו פוגע במדויק במטרה, אך בכמויות נרחבות, שמסוגלות לכסות את כל שטח מדינת ישראל. האויב מעריך שכמות הנשק שיש בידיו תייצר איכות. חיזבאללה, כמו ישראל, מתכנן מלחמה קצרה עם מהלומה רחבה וקשה שתביא לו את תמונת הניצחון. לכן, יצאו שם למסע רכש שכלל טילי נ"ט מהמתקדמים בעולם, כולל טילים להגנה אווירית ואף רכש משבשי GPS, כדי לגרום לטילים המדויקים להחטיא את המטרות ולגרום להתקפה תקשורתית על ישראל. לכולם ברור, טיל של צה"ל מונחה GPS שיפגע בגן ילדים לבנוני יאט עד כדי יפסיק את הלחימה.

שאלה נוספת שתרחף באוויר היא האם הצבא הסורי, שעסוק כרגע בהישרדות, יצטרף למערכה. האלוף נווה העריך שאם תתקבל החלטה, תוך מספר שעות יצליח חיל האוויר הישראלי להשמיד את מערכי ההגנה האווירית של סוריה ואז להתפנות לתקוף מטרות אחרות שמרביתן יהיו בשטחים אורבניים צפופי אוכלוסייה. צה"ל יידרש לפעול במספר רב של טווחים בו זמנית כדי להגדיל את עוצמת המהלומה הראשונית, ולא יבצע פעולה בשלבים בניגוד למלחמת לבנון השנייה, אז חיכה הדרג הבכיר בצה"ל והדרג המדיני לראות כיצד יגיב האויב. מאחר וגולת הכותרת של צה"ל היא מהלומת אש קשה אך קצרה, נדרש הצבא לדייק בהשמדת המטרות. אשכול המטרות בשטח האויב יכלול את משפחת מערכי האש השונים שבידיו, מערכי הפיקוד והשליטה, מערכי התשתיות, מפקדות, אתרי אנרגיה, גשרים, ומוקדים תומכי לחימה.

האלוף נווה: נהיה חייבים להפתיע

האלוף נווה חשף את עקב האכילס של צה"ל בעידן שבו החומר המודיעיני הגולמי נערם בכמויות אדירות במאגרי הצבא והסביר כי הצבא כיום נשען על שלושה מרכיבים מרכזיים: החלק הראשון כולל מודיעין למטרות; מעבר מתמונת מצב אויב לתמונת מצב מטרות. אגף המודיעין בפיקודו של האלוף אביב כוכבי יידרש לספק נקודת ציון בת 12 ספרות שתאפשר להפוך את המידע למטרה אווירית או ארטילרית - בית מסוים שמתחתיו יש רקטה. סלון בית שמשמש מפקדה, או טנדר עם רקטות שחונה בחצר הבית, או אפילו חמ"ל שממוקם בבניין בן 20 קומות בקומה הרביעית.

החלק השני כולל מודיעין מטרות בזמן אמת שיאפשר לצה"ל אגירת מידע בזמן אמת ולייצר מטרות מהרמה אסטרטגית ועד הרמה הטקטית; המרכיב האחרון הוא השימוש בנשק מדויק בחיל האוויר וביבשה. מאחר והאויב נטמע באוכלוסייה ותוקף את צה"ל ועורף מדינת ישראל מתוך אזורים אורבאניים צפופים, יידרש הצבא להגביר את רמת הדיוק ולהימנע מטעויות ופגיעה בבלתי מעורבים. נקודת תורפה נוספת של צה"ל חונה בעולם השליטה ובגרה והקישוריות בין החילות השונים באוויר ביבשה ובים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אלוף פיקוד מרכז יאיר נווה. דובר צה"ל
הכי חשוב - מודיעין למטרות. האלוף יאיר נווה/דובר צה"ל

"יכולה להיות לנו מערכת אש ומודיעין מצוינת אבל אם לא אדע להביא את המודיעין למטוס בזמן אמת או לטייסת בזמן אמיתי היכולת שלנו לא שוות כלום", הסביר נווה לקהל. "אני יכול להיות עם מערכת אש מצוינת, אך אם לא אביא השוואת תמונה או נ.צ מדויק אז המטוסים ימריאו עם חימוש מסוג אחד למטרות מסוג אחר".

לקראת סוף דבריו הודה האלוף נווה כי עולם ההפתעה בדורות הקודמים של הלחימה הצה"לית נגע תמיד בתמרון. "היכולת שלנו לייצר הפתעה דרך התמרון הולכת ונשחקת בגלל לוויינים ואמצעי איסוף מתקדמים של האויב ולכן אנחנו נדרשים ליצור הפתעה כדי להוציא את האויב משיווי משקל. לשם כך אנו נדרשים לחשוב להפתיע בתחומים אחרים שהם לא בהכרח תחום התמרון". בכך השלים האלוף את ההערכה שצה"ל הפך לצבא של "ברבורים שחורים" המתכונן בעיקר להפתעות בשדה הקרב העתידי.

עתידו של צה"ל – בידי מי?

אמש הפתיע הרמטכ"ל גנץ את צמרת המטה הכללי כשהחליט למנות את ראש אגף המבצעים, האלוף יעקב אייש, לתפקיד הנספח הצבאי בוושינגטון. יש הטוענים במטה הכללי שגם האלוף עצמו הופתע מאוד. זמן קצר לאחר שהרמטכ"ל סיים את סבב שיחות הטלפון בו הודיע על ההחלטה, נכנס האלוף אייש לדיון בן מספר שעות בלשכת שר הביטחון על גיחות ותקיפות אפשרויות של צה"ל כמדי שבוע ועדכון על מבצעים מיוחדים.

החלטת הרמטכ"ל טרפה את הקלפים במטה הכללי: הפאזל העתידי נבנה בצורה אחרת לגמרי בראשם של האלופים ולכן השאלה שמרחפת כעת באוויר היא מדוע החליט הרמטכ"ל לבחור את האלוף אייש לתפקיד ומדוע עשה זאת תחת מעטה חשאיות.

גנץ אותת בכך לסביבה הקרובה כי העובדה שאייש נדרש לקבל בנושא החלטות מהירות וענייניות בעניין המינוי, נובעת כתוצאה מגודל השעה בה מצויה מדינת ישראל והאירועים בתקופה האחרונה, ביניהם הדיבורים על תקיפה אפשרית באירן. האלוף אייש, כמי שנחשף לתוכניות מבצעיות הרגישות ביותר של צה"ל, יידע לבצע את התיאום מול האמריקאים בצורה טובה יותר מכל קצין אחר במטה הכללי.

מערכה לא פשוטה בין אלופים ותא"לים

עצם ההחלטה על המינוי תדרוש ממספר אלופים לשקול את עתידם בצה"ל, ביניהם האלוף אבי מזרחי, שהצטייר כמועמד לתפקיד הנספח והאלוף יוחנן לוקר שנראה היה כמועמד בכיר לתפקיד שהיה מאפשר לו לשהות עוד שנתיים ומעלה במטה הכללי ומשם ליהנות מעמדת זינוק בהתמודדות על תפקיד מפקד חיל האוויר הבא. גם האלוף גדי שמני שיסיים את תפקידו נמצא תחת ערפל למרות השמועות שהוא מבקש לקבל על עצמו את תפקיד מפקד זרוע יבשה, מה שעשוי להשאיר אותו במרוץ ההתמודדות לקראת בחירת הרמטכ"ל העתידי. סיכוייו נראים כעת קלושים.

מאחורי הקלעים מתנהלת מערכה לא פשוטה בין שכבת אלופים ותא"לים מצומצמת. מפקד זרוע היבשה, האלוף סמי תורג'מן, שצמח בחיל השריון, הופך למועמד מוביל לרשת את תפקיד אלוף פיקוד דרום בשל האיום המפתח בזירה. האלוף טל רוסו, קצין נחוץ מאוד במטה הכללי הנוכחי בשל הידע הרב והניסיון המוכח, יפנה את מקומו וייאלץ לחפש לעצמו תפקיד במטה הכללי. את מועמדותו לתפקיד מפקד זרוע היבשה לא ניתן לפסול על הסף. שכבת תתי האלופים מביטה כעת למעלה בתקווה להשתתפות במשחק הכיסאות המוזיקליים במטה הכללי. הבולט ביניהם הוא תא"ל יואב הר אבן, הנמצא כעת בין תפקידים ונחשב למועמד מוביל לתפקיד ראש אגף המבצעים. תא"ל גיא צור מאגף התכנון למצוא עצמו מועמד לקבל את תפקיד מפקד זרוע היבשה.

תא"ל אבי אשכנזי, אחיו של הרמטכ"ל לשעבר, רואה את עצמו מתקדם לדרגת אלוף, זאת למרות שיש מי שחושב בצמרת צה"ל כי ראש מרכז אימוני היבשה בצאלים לא ראוי לכך. הפתעה נוספת יכולה להתפתח מכיוונו תא"ל אייל זמיר, ראש מטה זרוע היבשה בשנה האחרונה, שמוגדר כקצין מבריק ובעל עתיד בצבא. קצינים בכירים רבים בבורסת השמות, וברור כעת שרא"ל בני גנץ ממשיך לשמר בהחלטותיו רמת מידור גבוהה והפתעות כמו אלו שמתוכננות לצה"ל בשדה הקרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully